Racskó-völgyből a Sebesre Túra

A Racskó-völgyből a Sebesre Túra hossza 10 Km. Az útvonal szintemelkedése 1370 m, szintideje 4 Óra 45 Perc, nehézsége Nehéz. Az útvonal Szlovákia területén található.

Indulási hely: Racskó-völgy parkoló (Račkova dolina ATC, 890 m, 49.133554°, 19.793044°)

Érkezési hely és legmagasabb pont: Sebes (Bystrá, 2248 m, 49.189007°, 19.842492°)

Időkalkulátor a Sebesre: Racskó-völgy parkoló – Szűk-völgy eá. (Úzka dolina, 944 m, 30 p) – Racskó-völgy (Račková dolina) – Zöld eá. (Rázc. pod Klínom, 1440 m, 2 ó) – Sebes-hágó (Bystré sedlo, 1953 m, 1 ó 30 p) – Sebes (45 p).

Összesen: 4 ó 45 p. Vissza: 3 ó 55 p.

Itiner

1. A Liptói-Tátra középső részén egymással párhuzamosan a főgerinc felé felfutó Jamniki-völgy (Jam-nícka dolina) és a Racskó-völgy (Račková dolina) elágazásához a Racskó-völgyi kemping melletti parkolóból (890 m) a Szűk-völgyön (Úzka dolina) át juthatunk el. A két völgy elágazási pontjától (944 m) a Racskó-völgybe vezető széles erdei úton északkelet felé fordulunk. A jobb oldali hegyoldal viharok által tépázott fenyvesei alatt egyenletesen emelkedve haladunk a Racskó-patak (Račková) jobb partján, majd egy nagyobb tisztásról szép kilátás nyílik az Ék-hegyre.

2. Később átmegyünk a patak jobb partjára, ahol a fenyőerdő egyhangúságát kisebb-nagyobb tisztások szakítják meg, majd az erdő lassan ritkulni kezd. Lombhullató és törpefenyős ligetek között, egy menedékként is használható kis kunyhó közelében érkezünk meg az Ék-hegy déli lábánál található útelágazáshoz (1440 m). Innen a jobbra elágazó, a Gábor-völgybe (Gáborova dolina) vezető zöld jelzésen folytatjuk utunkat. Az Ék-hegy déli, füves-törpefenyős lejtőjét traverzálva hosszú íven fordulunk be a magasan fekvő völgybe, melyben újabb útelágazáshoz érkezünk (1695 m).

Racskó-völgyből az Ék-hegyre ForrĂĄs: Nagy Árpád
Racskó-völgyből az Ék-hegyre Forrás: Nagy Árpád

3. Amennyiben a zöld jelzésen maradunk, a füves terepen meredeken emelkedünk fel a hegyoldalban, majd fokozatosan észak felé fordulva szinte nyílegyenes ösvényen érjük el a főgerincen található Gábor-hágót (Gáborovo sedlo, 1938 m). A gerincen balra, nyugat felé fordulva vághatunk neki az Ék-hegy (2173 m) tetejére vezető sziklás-törmelékes, apró szerpentinekben kanyargó meredek (200 m szintkülönbségű) emelkedőnek. A Liptói-Tátra egyik legnépszerűbb, főleg a lengyel turisták körében közkedvelt csúcsa több irányból, a gerinc mindkét oldaláról elérhető jelzett turistaúton.

4. Ha a Gábor-völgyben (1695 m) a jobbra elágazó kék jelzésen északkelet felé fordulunk, a Liliom-tornyok (Liliowe Turnie) déli lejtőit keresztezve a füves hegyoldalon meredeken emelkedhetünk fel a Sebes-hágóba (Bystré sedlo, 1953 m). A hágóból továbbra is a kék jelzésen a füves Bliszt (Blyšť, 2169 m) meredek nyugati oldalán traverzálva juthatunk fel a Liptói-Tátra legmagasabb csúcsára, a főgerinctől kb. 600 méterre emelkedő Sebes (2248 m) kristályos palából felépülő csúcsára.