Klastromkút - Pilis-tető körtúra Túra

A Klastromkút - Pilis-tető körtúra Túra hossza 15 Km. Az útvonal szintemelkedése 552 m, szintideje 3 Óra 38 Perc, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Mindenkinek ajánljuk ezt a jó kis túrakört, aki egy kellemesen elfáradós, több órás kirándulást tervez a pilisben. A sportértéken túl a túra látnivalókban is igencsak bővelkedik, legyen az természeti, kulturális vagy történelmi jellegű.

Pilisszentkeresztről indulva fedezzük fel a hajdanvolt Ciszterci Apátság kolostorának romjait, melynek XI. századból induló történetéről egy jókora fatábla tájékoztat minket. A kolostor romjait elhagyva hamarosan a Klastromkúthoz érünk, ahol további írásokat találunk a forrás történetéhez kapcsolódóan.

Az izgalmas történelmi betekintés után az út nagyja még hátra van, rugaszkodjunk is neki, mert kilométerben és szintben is várnak a kihívások.

Klastromkút - Pilis-tető körtúra

1. Pilisszentkeresztről, a temető melletti parkolóból indulunk. A parkolóból balra kanyarodunk ki, majd a főútról az első kereszteződésnél ismét balra kanyarodunk, a Pataksor utcába. Itt az utca szélén már láthatjuk is egy oszlopon a turista jelzéseket, mi a zöld jelzést követjük, a Kovács (Dera)-patak vonalán.

2. Ahogyan elkezdünk a zöld jelzésen haladni, lassanként elfogynak mellőlünk a házak és alólunk az aszfalt út is, hamarosan terepútra érünk és bal oldalunkon feltűnik a Pilis-hegy, amelyre majd felmászunk.

Bal oldalunkon emelkedik a Pilis-hegy, amire majd fel fogunk kapaszkodni Forrás: Mozgásvilág.hu
Bal oldalunkon emelkedik a Pilis-hegy, amire majd fel fogunk kapaszkodni
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

3. A zöld jelzést követve kisvártatva balra fordulunk, elérünk egy sorompóig, majd egyenesen besétálunk a Ciszterci Apátság kolostorának romjai közé. A romok után egyből a Klastromkúthoz jutunk, majd a zöldön tovább, átvágunk a Pilis-hegy alatti földeken.

4. Egy tisztáson elágazáshoz érünk, itt jobbra fordulva továbbra is a zöld jelzésen maradunk. Jobb kéz felől hétvégi házak, mini gazdaságok mellett haladunk el, majd végül egy legelőhöz érünk, ahol balra fordulunk. Itt is egy sorompóba botlunk, ezt megkerülve elérjük az első pihenőhelyet, ahol egy faház is áll. A pihenő tisztás közepén egyenesen átvágva, bal oldal felé tartunk és hamarosan megpillantjuk egy fán a piros keresztet. Ez a Vaskapu-völgy bejárata.

A piros kereszt a gyönyörű, meredek falú, vadregényes Vaskapu-völgybe vezet minket, Forrás: Mozgásvilág.hu
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

5. A Vaskapu-völgy egy nagyon látványos, meredek falú, egynyomos keskeny völgy, amelynek mindkét oldalán hatalmas fák nőnek. Nehéz észrevenni az elágazást is róla, ami a piros kereszten visz tovább. Akár akarva, akár akaratlanul, de érdemes egy picit még a Vaskapu-völgyben tovább menni, mert hamarosan feltárul a szemünk előtt egy hosszan elnyúló és magas sziklafal, amelyben több barlang is található: a Szoplák-barlang, a Jóreménység-barlang, a Pilis-barlang és a Gombás-barlang is. Az itt vezető ösvény viszont nem arra visz minket tovább, amerre mi menni szeretnénk, ezért visszafordulunk és megkeresve a piros keresztet, felfelé gyalogolva magunk mögött hagyjuk a Vaskapu-völgyet.

Meg is érkeztünk a Boldog Özséb kilátóhoz Forrás: Mozgásvilág.hu
Meg is érkeztünk a Boldog Özséb kilátóhoz
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

6. Egy ideig még egynyomos ösvényen haladunk, aztán rátérünk egy meglehetősen nyomvályús, nem igazán karbantartott gazos földútra, amely a mellékelt összhatás ellenére még mindig valóban a piros kereszt útvonala. Szerencsére hamarosan kilyukadunk a Pilis-tetőre vezető aszfaltútra, amely egy pillanatra megkönnyebbülést jelent. Kb. 50-100 m után azonban jobbra, a zöld jelzésre letérünk róla, amely az aszfaltúttal nagyjából párhuzamosan fut az erdőben a Boldog Özséb kilátó felé.

A panoráma páratlan Forrás: Mozgásvilág.hu
A panoráma páratlan
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

7. Ezen a zöld jelzésen haladunk hosszasan és egyenesen, sehol nem kell letérni róla, leszámítva egy kilátópontot, de egészen a nagy rétig - ahol végül az erdőből kibukkanunk - nem kell elkanyarodni sehol. A réten táblák jelzik a Pilis-tető irányát, balra elkanyarodunk és a kis ösvényen átvágunk a mezőn, majd ismét egy erdős szakaszba érve a jelzést követve hamarosan megpillantjuk a Boldog Özséb kilátót.

8. Ha kinézelődtünk magunkat, ugyanazon az úton elindulunk visszafelé, mint amin ide feljöttünk, azzal a különbséggel, hogy a hajtűkanyart kikerülve balra egyenesen egy kis ösvényen levágjuk az útszakaszt és máris a másik oldalon, a Pilis-tetői szerpentin tetején találjuk magunkat. Itt már nincs más dolgunk, minthogy becsatlakozzunk újra a zöld jelzésbe és a szerpentinen visszatérjünk Pilisszentkeresztre.

9. A szerpentin alján egy újabb sorompó után a zöld jelzést elhagyva a pirosra térünk, ezen jutunk vissza Pilisszentkeresztre, az aszfaltúton balra kanyarodva a parkolóhoz.