Kalandséta a Meszes-hegyre Túra

A Kalandséta a Meszes-hegyre Túra hossza 14 Km. Az útvonal szintemelkedése 460 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Budai-hegyek nyugati szegletében sincsenek magas hegycsúcsok, ahogy a többi részén sem, mégis vannak olyan részek, ahol meredekebb lejtők és hegyoldalak jellemzik ezt a vidéket. Így aztán, hogy ez a leírás a kalandséta nevet kapta, az nem azért van, mert az egekbe törünk, hanem mert meredekebb lejtőkön kell hullámvasutazni. Ezért is izgalmas ez az útvonal, és persze azért, mert káprázatos kilátások tarkítják sokfelé.

Szép kilátások a Meszes-hegyen körtúra

1. A túrát Budajenőről tartottam érdemesnek elkezdeni. Igaz, hogy a Meszes-hegy Perbálról hamarabb elérhető, de ebből az irányból van néhány igazán felfedezésre méltó rejtőzködő látványosság, amik muszáj, hogy belekerüljenek ebbe a sétába.

Indulás Budajenőről a zöld négyzeten Forrás: Nyáry Tamás

Indulás Budajenőről a zöld négyzeten
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. Budajenő központjából a zöld négyzet jelzésen sétálunk ki a hegy lábához, ahol rögtön rá is találunk a makk jelzéssel jelölt Öreg Tölgy Erdei Tanösvényre. Az erdőszélről máris kellemes látkép tárul a szemünk elé az alant elterülő településről. Az erdőbe kanyarodva pedig szépséges tölgyesben folytatjuk a sétát, a táblákról megismerve a helyi élővilágot és geológiai érdekességeket.

Információs táblák az Öreg Tölgy Erdei Tanösvényen Forrás: Nyáry Tamás

Információs táblák az Öreg Tölgy Erdei Tanösvényen
Kép forrása: Nyáry Tamás

3. Hamarosan világossá válik, hogy az élőhely mennyire kedvező a helyi faunának, vagyis betekintést nyerünk a mészkő és a melegkedvelő molyhos tölgyes kapcsolatába. Nem is meglepő már a Meszes-hegy neve sem. Na de addig még el is kell jutni, úgyhogy haladunk is tovább.

Balra fordulunk a Zsír-hegy csúcsa felé Forrás: Nyáry Tamás

Balra fordulunk a Zsír-hegy csúcsa felé
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. A tanösvényt nem járjuk végig, a fele tájékán kiszállunk belőle és a zöld négyzeten még egy rövidet sétálva egy jelöletlen úton balra fordulunk a Zsír-hegy csúcsa felé. A legmagasabb ponton jobbra fordulva meghódítjuk a néhány méterrel magasabb Zsíros-hegyet is, amely nem összetévesztendő a Nagykovácsi felett magasodó, egykori turistaházáról ismert heggyel.

Pihenőpadok az Ilona-lak erdészháznál Forrás: Nyáry Tamás

Pihenőpadok az Ilona-lak erdészháznál
Kép forrása: Nyáry Tamás

5. Ennyi zsír után már jól fog esni egy kis fenyves felfrissülés, és továbbra is jelöletlen erdészeti úton végigsétálunk a gerincen a fenyőerdőkkel körülölelt Ilona-lak erdészházhoz. A környék hangulata egészen mediterrán, a meszes-fenyves vidék az Adria keleti partjait idézi. Tenger helyett viszont nem kevésbé szép tengernyi panorámát találunk két csodálatos környezetben lévő pihenőpaddal. Óvatosan, mert ott ragadsz!

Pihenőpadok az Ilona-lak erdészháznál Forrás: Nyáry Tamás

Pihenőpadok az Ilona-lak erdészháznál
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. Csak úgy mint én, nekem sem akaródzott egy darabig tovább menni. Na de aztán rászántam magam, mert ekkor következett a túra izgalmas része. Ilona-laktól nyugat felé a fák között lefelé indulunk egy vékonyka ösvényen, amely a hegyoldalban meredeken ereszkedik a völgybe, és bizony több helyen elveszik az aljnövényzetben és a cserjésekben. Látszik rajta, hogy nagyon kevesen járják ezt a szakaszt. Ha nem ismertem volna korábbi teljesítménytúrás rendezvényekről, akkor eszembe se jutott volna erre bóklászni, Viszont nagyon megéri a kis küzdelem, mivel az alábbi látvány tárul a szemünk elé.

Kilátás az Ilona-laktól lefelé menet Forrás: Nyáry Tamás

Kilátás az Ilona-laktól lefelé menet
Kép forrása: Nyáry Tamás

7. A völgy aljára érve nem ér véget viszontagságunk, ugyanis innen pedig a túloldalon fel kell másznunk a Meszes-hegyre. Az imént megcsodált meredek sziklás kopár hegyoldal most a haladási irányunkká válik, és felfelé haladva visszatekintve végignézhetjük a korábbi lefelé utat is. Nem túl könnyű mutatvány, de a látvány minden fáradtságot megér.

Az előbb csodált sziklás hegyoldalra felkapaszkodva visszatekintünk az ide vezető útra Forrás: Nyáry Tamás

Az előbb csodált sziklás hegyoldalra felkapaszkodva visszatekintünk eddigi utunkra
Kép forrása: Nyáry Tamás

8. A hegyhátat elérve már könnyebb dolgunk van, az árvalányhajjal borított mezőkön egy széles ösvényen sétálunk egészen a Meszes-hegy csúcsán álló kereszthez. Szédítően szép a környék, nagyon messze ellátni minden irányban, ha szerencsénk van az időjárással. Látszik a Gerecse-tető, a Vértes vonulata, és nem utolsó sorban a Pilis jellegzetes hegyei élükön a Pilis-tetővel.

Kereszt a Meszes-hegy tetején Forrás: Nyáry Tamás

Kereszt a Meszes-hegy tetején
Kép forrása: Nyáry Tamás

9. Igazán megérdemelt ez a szép kilátás, hiszen derekasan megdolgoztunk érte. Lehetett volna egyszerűbb úton is idejutni, de akkor az Ilona-lak varázsát biztosan kihagytuk volna. Persze meg lehet tenni ezt is úgy, hogy a tanösvénytől észak felé a sárga kereszt jelzésre fordulva, majd a sárga sáv jelzésre térve elérhetjük a Meszes-hegy csúcsa felé vezető széles erdészeti utat.

Gyönyörű kilátás a Meszes-hegyről Forrás: Nyáry Tamás

Gyönyörű kilátás a Meszes-hegyről
Kép forrása: Nyáry Tamás

10. Amikor befogadtuk a látványt, és indulnánk tovább, ne higgyük, hogy innen már minden sima ügy lesz. Le kell sétálni a hegyről. Egy jól követhető ösvényen ereszkedünk le, de ez az oldal is kellemesen meredeknek bizonyul. Rendesen megdolgoztatja a fékező izmokat. A hegy aljában viszont végleg befejezzük a kalandos részeket, és már csak egy szintben haladó visszaút vár ránk, amelyen visszajutunk Budajenőre. Út közben végig csodálhatjuk a csúcsokat ismét, amiket odafele megmásztunk.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu