Jalóci-völgyből az Anyóka-hegyen át a Szürke-hegyre Túra

A Jalóci-völgyből az Anyóka-hegyen át a Szürke-hegyre Túra hossza 16 Km. Az útvonal szintemelkedése 1170 m, szintideje 6 Óra 15 Perc, nehézsége Közepes. Az útvonal Szlovákia területén található.

Indulási és érkezési hely: Jalóci-völgy parkoló (Bobrovecká Vápenica, 748 m, 49.156421°, 19.632299°)

Legmagasabb pont: Szürke-hegy (Sivý vrch, 1805 m, 49.210944°, 19.642199°)

Időkalkulátor a Szürke-hegy körtúrához: Jalóci-völgy parkoló – Kék jelzés elágazása (1243 m, 1 ó) – Anyóka-hegy (Babky, 1566 m, 45 p) – Forduló-hágó (Sedlo Predúvratie, 1585 m, 30 p) – Szürke-hegy (Sivý vrch, 1805 m, 1 ó 15 p) – Forduló-hágó (Sedlo Predúvratie, 1585 m, 1 ó) – Cservenyec menedékház (Chata Červenec, 1420 m) – Zöld jelzés elérése (1243 m, 45 p) – Jalóci-völgy parkoló (1 ó).

Összesen: 6 ó 15 p. Vissza: 6 ó 25 p.

Itiner

1. A Jalóci-völgy (Jalovská dolina) torkolatában lévő nagy tisztás déli szélén található parkolóból (748 m) a kék jelzésen indulunk észak felé. Az aszfaltozott út a hétvégi házak között lassan emelkedik, majd a tisztás északi végén az aszfaltutat jobbra elhagyva az erdőbe érkezik. Az erdőben vezető ösvényen egyenletesen emelkedünk felfelé, jobbról csatlakozik hozzánk a széles erdei úton vezető zöld jelzésű turistaút (1052 m), és egy hosszú kitérő után érkezünk meg arra a pontra, ahol a sziklás Sólyom-hegy (Sokol) nyugati lejtőjén a két jelzés ismét különválik (1243 m). Mi a zöld jelzésen megyünk tovább, és a meredeken emelkedő murvás ösvényen hamarosan nyitott terepre érkezünk.

2. A füves hegyoldalon rövid, meredek szerpentineken érkezünk meg az Anyóka-hegy (Babky, 1566 m) füves-törpefenyős csúcsára, mely érdekes nevét az alatta lévő, népviseletbe öltözött asszonyokra emlékeztető sziklákról kapta. A magaslatról eleinte keskeny, kavicsos gerincen megyünk tovább északkelet felé, majd a széles, füves gerincen vezető útvonal a Kis-halom (Malá kopa, 1637 m) nyugati oldalán elhaladva érkezik meg a füves Forduló-hágóba (Sedlo Predúvratie, 1585 m). Itt ismét csatlakozik hozzánk a jobbról érkező kék jelzésű turistaút, és a nagyrészt törpefenyőben vezető út a Hegyes (Ostrá) keleti, majd a Kis-Hegyes (Malá Ostrá) nyugati hegyoldalán át jutunk el a Szürke-hajlat (Sivá priehyba, 1651 m) nevű bemélyedésbe. Innen eleinte törpefenyős, majd egyre meredekebb és törmelékesebb emelkedő vezet a Szürke-hegy (Sivý vrch, 1805 m) füves sziklakupolájának tetejére.

Jalóci-völgyből az Anyóka-hegyen át a Szürke-hegyre ForrĂĄs: Nagy Árpád
Jalóci-völgyből az Anyóka-hegyen át a Szürke-hegyre
Kép forrása: Nagy Árpád

3. A csúcsról a felfelé megtett úton visszamegyünk a Forduló-hágóba, itt azonban a balra, délkelet felé elágazó kék jelzésen folytatjuk utunkat. Elmegyünk a július-augusztusban folyamatosan, máskor csak péntektől-vasárnapig nyitva lévő Cservenyec menedékház (Chata Červenec, 1420 m) mellett, majd a következő nagyobb tisztáson egy juhásztanya és egy vadászház mellett vezet a turistaút. A hosszú tisztás déli részén ismét beérünk az erdőbe, majd a sziklás Sólyom-hegy lejtőjén egy irtásos részen élesen jobbra, nyugat felé fordulunk. Tovább ereszkedve lefelé hamarosan összefutunk a felfelé már bejárt, széles erdei úton haladó zöld jelzésű ösvénnyel (1243 m), és a túránk kezdetén felfelé már megtett úton érkezünk vissza a Jalóci-völgy torkolatában lévő parkolóba.