Fesztiválhangulat és geopark kalandok Kapolcson Túra

A Fesztiválhangulat és geopark kalandok Kapolcson Túra hossza 16 Km. Az útvonal szintemelkedése 349 m, szintideje 7 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Kapolcson nyaralsz, fesztiválozol, esetleg most készülsz oda, és az utazást tömegközlekedéssel, telekocsival tervezed? Van egy nagyon jó tippünk! Csepegtess a programba egy kis kalandot, és mielőtt hazaindulsz járd végig ezt az utat. A buszra, vonatra Zánkán is fel lehet szállni, illetve Zánkára is meg lehet érkezni és akkor onnan túrázol Kapolcsra. Méltó kezdet vagy befejezés lesz!

Kapolcson  érdemes kicsit körülnézni. Az ismert fesztivál helyszín az év többi napján népszerű és látogatott település sok rendezvény vonzza a turistákat, de van amikor csendes falu hangulatos házakkal. Központjában a házsor mögött a Malomsziget húzódik, amelyet az Eger-ér két ága fog közre.

Keleti végén míves kőhíd vezet át, itt találjuk Kapolcs egykori vízimalmát, ami jelenleg egyik legértékesebb magyarországi műemlék a több mint 100 éves berendezéseivel. A malomépület háta mögött pedig egy igen keskeny sikátor csillanthatja fel a gyerekek szemeit.

Kapolcs-Zánka túra

1. A Malomsziget keleti végétől a sárga sáv jelzésen indulunk kifelé a faluból. Egy utcai kútnál vizet vehetünk, majd tovább kaptatunk meredeken felfelé a Királykő irányába. Az erdőben haladva bal oldalunkon előbb megcsodálhatjuk a Királykő bazalt orgonáinak lábait, majd a sárga háromszög jelzésen balra visszakanyarodva feljutunk az oszlopok tetejére. Innen ragyogó kilátás nyílik nem csak Kapolcsra, hanem ellátunk Vigántpetendtől Taliándörögdig, előrefelé pedig egészen a Kab-hegyig.

Kapolcs látképe a Király-kőről Forrás: Nyáry Tamás
Kapolcs látképe a Király-kőről
Kép forrása: Nyáry Tamás

Innen visszaereszkedve a sárga sáv jelzésig, azon balra fordulva tovább emelkedünk. A néhol gazosabb szakaszokon utat keresgetve nagyon szép erdei zugokban átvezető ösvényen jutunk fel egy nagy tisztásra. Majd kereszteznünk kell egy lekaszált rétet, melynek közepén álló magányos fán találjuk meg a következő jelzést, hogy a túloldalon ismét erdőben haladhassunk tovább. Később találkozunk egy rövid szakaszon a sárga kereszttel, de mi a sárga sávon maradunk.

3. Kisvártatva kiérkezünk egy hatalmas mezőre, és innentől végeláthatatlan dombos mezőségeken haladunk végig egy erdősáv mentén legalább 2 km-en keresztül. Újabb erdősávon keresztül érünk fel egy nyeregbe, amin átbukva megpillantjuk Balatonhenye háztetőit a völgyben, balra pedig egy különös formájú domb mögött Hegyestűre látunk rá.

Balatonhenye és a Hegyestű Forrás: Nyáry Tamás
Balatonhenye és a Hegyestű
Kép forrása: Nyáry Tamás

A falu szélén foglalt forrásból tölthetjük újra kulacsainkat. Keresztülgyalogolva a településen a templommal szemben térünk balra a sárga jelzésen, majd a faluból kiérve jobbra fordulunk a mező irányába, ahonnan újra láthatjuk következő célpontunkat, a Hegyestű Geológiai Bemutatóhelyet.

4. A sárga jelzésen kitérőt tehetünk Monoszlóra, ahol megtekinthetjük a református templomot és a rusztikus stílusban felújított parókiát. De le is rövidíthetjük az utat, ha átvágunk a település előtt egy jól járható patak menti széles jelzetlen szakaszon, a trekket követve. Amikor újra elérjük a sárga jelzést, akkor hamarosan balra kell letérni a műútról és egy kaptatós erdei ösvényen érkezünk meg a bemutatóhely bejáratáig. A bazaltsziklák csak nyitvatartási időben látogathatóak, 9-től évszakfüggően szürkületig.

Hegyestű Forrás: Nyáry Tamás
Hegyestű
Kép forrása: Nyáry Tamás

A Balaton felől a szabályos kúp alakot mutató hegy északi felét bányászati céllal lefejtették, a visszamaradt, közel 50 m magas bányafal azonban felfedi számunkra a kb. 8 millió évvel ezelőtt működött bazalt vulkán belsejét. A vulkán kráterében megdermedt láva a kihűlés folytán sokszögletű, függőleges oszlopokra vált el. A látvány hazánkban egyedülálló, de európai viszonylatban is ritkaságszámba megy. Lábainál kőzet bemutatót találunk.

A Hegyestű tetejéről csodálatos panoráma nyílik a Balaton-felvidékre: a Balaton túloldalán a Fonyódi-hegy, onnan nyugatra a Badacsony, a Gulács, a Keszthelyi-hegység, a Csobánc, a Fekete-hegy, a Boncsos-tető, a távolban még a Tátika is felismerhető, ami már a Keszthelyi-hegység része.

5. Nehéz itthagyni ezt a helyet, de ha már menni kell, akkor a sárga jelzésen tudunk leereszkedni Zánkára egy darabon az erdőben, majd a szőlők között, végül beérkezve a településre a vasútállomásig vezet az út.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu