Egy vadregényes elfeledett szurdok: a Salabasina-árok Túra

Az Egy vadregényes elfeledett szurdok: a Salabasina-árok Túra hossza 9 Km. Az útvonal szintemelkedése 500 m, szintideje 8 Óra, nehézsége Nehéz. Az útvonal Magyarország területén található.

Az embert mindig is vonzották azok a rejtélyek, amelyek elhagyott helyekről szólnak, és mindig is kereste azokat a földrajzi pontokat, ahol korábban civilizáció virágzott, de mára már a természet visszafoglalta magának a területet. Misztikus helyek ezek, melyek vonzzák a látogatókat, az utazók soha nem látott titkokat szeretnének felfedezni. Magyarországon nagyon kevés ilyen hely van, jobbára csak az erdőben elhagyott turistaházakról beszélhetünk, de most egy olyan elfeledett turistautat szeretnék bemutatni, amely méltán kiérdemelheti a misztikus jelzőt.
Az országban közkedvelt útvonalak azok az utak, amelyek valamilyen természeti akadály miatt nehezen járhatóak, kihívást jelentenek a túrázók számára. Ilyenek a szurdokok, közülük a legismertebb a Rám-szakadék. Ezt nagyon sokan ismerik, most azonban egy másik szurdokról lesz szó, ami szintén a Pilisben található. Ez a Salabasina-szurdok.

Játszótér - felnőtteknek!

Hajdan turistajelzés kanyargott a mélyén, de rengeteg viharkár érte a területet, és ezért az erdőgazdaság járhatatlan útnak minősítette a bedőlt fák miatt. Mára teljesen visszafoglalta magának a természet, a régi korhadt törzseket benőtte az aljnövényzet és a borostyán, a mohos sziklák valódi csodákat rejtenek a félhomályban. A túrázók óriási köveket és vízeséseket kell, hogy megmásszanak, hogy előrejuthassanak ezen a vadregényes vidéken.
Túránkat a Pomázt Pilisszentkereszttel összekötő műúton kezdjük, Kiskovácsi Pusztánál. Néhány épület és egy kórház alkotja a települést, jó parkolóhely és buszmegálló is található itt. A piros kereszten kezdjük a túrát, majd a kórházat megkerülve a piros sáv jelzésre térünk át. Fokozottan védett területen járunk, ezért semmiképpen ne térjünk le a jelzett útról és ne károsítjuk a növényzetet!
Kb. 4 km megtétele után a Száraz-Klanác hegy tetejére érünk, ahonnan még  100 m megtétele után már kereshetünk bármilyen vadcsapást, amely balra lefelé visz minket a völgybe. Innen már jelzetlen úton járunk és a célunk, hogy a Salabasina-árokban található új építésű gátat elérjük. Egy friss erdészeti út halad itt, amelyhez 5-6 m magas kőgátat építettek, mely hidat biztosít az útnak. Ha ezt megtaláltuk, akkor megvan a szurdok bejárata. Nincs más dolgunk, mint lemászni a gát hegy felőli lépcsőzetes oldalán.

A szurdokba a gátba épített csövön át vezet az út
Kép forrása: www.trekk.hu

Galériához klikk a képre!

Készen állsz az extrém kihívásokra?

A völgy mélyén találjuk magunkat, és aki ide belépett, hagyjon fel minden reménnyel, mert innen igencsak nehezen járható út következik. Ha esős, áradásos időszakban érkezünk, akkor még több nehezítés, hogy a völgy alján futó patakot lehetetlenen kikerülni, jórészt a vízben kell gyalogolni, a szurdok falai olyan meredekek, hogy nincs lehetőség a partján haladni. 50 m megtétele után egy sziklalépcső állja utunkat, amelyre száraz időben fel lehet mászni, áradáskor azonban vízesés zúdul alá. Ilyenkor a jobb oldalon lévő sziklaüreget használhatjuk, ha levesszük a hátizsákot, keresztülbújhatunk rajta. A mohos sziklafalak igen csúszósak, ezért vigyázzunk hova lépünk, nagy perecelés lehet belőle!
A következő szakaszon rengeteg korhadt fatörzsön kell átmászni, sok helyen fáról fára lépkedve juthatunk át, de néhol olyan sűrűn találhatóak, hogy csak átbújni lehet alattuk. Később a völgy annyira összeszűkül, hogy karnyújtásnyira lévő függőleges sziklafalak között haladunk, vizes időben ez a térdig érő vizet jelenti. A szurdok egy idő után y alakban kettéválik, a jobboldali járaton viszonylag könnyű terepen kijuthatunk a peremére. Ha a baloldalit választjuk, akkor tovább folytatódik a sziklaszurdok, és újabb kőlépcső állja utunkat.
Segítség nélkül itt már csak sziklamászó tudással juthatnánk tovább, de az élelmes túrázók, akik jártak már erre kisebb fatörzseket támasztottak neki, amik segítségével  könnyebben felmászhatunk. Ha erre haladunk, akkor még egy jódarabon nem lesz kijárat, így gondoljuk meg, hogy az elágazásnál melyik utat választjuk. Innen már nem fordulhatunk vissza, a sziklafalakban és a patakban lévő ágakra lépve haladhatunk előre, még jó 5-600 méteren keresztül. A falak itt már ismét avarral beterített lankás oldalakká válnak, és jobbra kimászhatunk a peremre, ahol némi bozótozás után kikeveredhetünk a piros jelzésre, amelyet korábban elhagytunk.

Lehet gyakorolni a limbót!
Kép forrása: www.trekk.hu

Galériához klikk a képre!

Vissza a komfortzónába...

Attól függően, hogy hol érkeztünk ki a jelzésre, néhány 100 méter megtétele után megérkezünk a Lom-hegy nyergére a Tölgyikrek pihenőhöz. Itt több út közül választhatunk, jobbra a piros kereszt jelzésen eljuthatunk a Holdvirág-árokhoz, amely hasonlóan szép szurdokvölgy, de jelzett turistaút vezet benne, és könnyedén járható.
Ezt azt utat követve visszatérhetünk Kiskovácsi  Pusztára. Szintén ezen az úton a piros négyzet segítségével eljuthatunk a Lajos-forráshoz, ahonnan számtalan turistaút vezet a Pilis minden irányába, de hétvégén busszal is lejuthatunk innen Pomázra. Ha a piros jelzést követjük tovább észak felé, akkor a Király-patak völgyébe jutunk, amely a Rám-szakadék és Dömös felé vezet, ha a sárga jelzést választjuk balra, akkor Dobogókőre vagy Pilisszentkeresztre érkezünk.

A túra a terepviszonyok miatt nehéznek mondható, vízhatlan zárt bakancs vagy gumicsizma javasolt. Gyerekekkel ne próbáljuk ezt az utat!

1. Túránkat a Pomázt Pilisszentkereszttel összekötő műúton kezdjük, Kiskovácsi Pusztánál.
2. A piros kereszten kezdünk, majd a piros sáv jelzésre térünk át. Semmiképpen ne térjünk le a jelzett útról.
3. A hegy tetejére érve keressünk egy vadcsapást, amely balra lefelé visz minket a völgybe.
4. Innen már jelzetlen úton járunk. Célunk a Salabasina-árokban fekvő új építésű gát, mely bejáratot biztosít nekünk a szurdokba.
5. Igencsak nehezen járható út következik. Esős, áradásos időszakban jórészt a vízben kell gyalogolni!
7. Később szurdok egy idő után y alakban kettéválik, a jobboldali járaton viszonylag könnyű terepen kijuthatunk a peremére. Ha a baloldalit választjuk, akkor tovább folytatódik a sziklaszurdok.
8. Ha balra haladunk, akkor még egy jódarabon nem lesz kijárat! A szakasz után jobbra kimászhatunk a peremre, ahol piros jelzést keressünk.
9. Ezután következik a Tölgyikrek pihenő. Itt több út közül választhatunk, jobbra a piros kereszt jelzésen eljuthatunk a Holdvirág-árokhoz, majd visszatérhetünk Kiskovácsi Pusztára. Szintén ezen az úton a piros négyzet segítségével eljuthatunk a Lajos-forráshoz. Ha a piros jelzést követjük tovább észak felé, akkor a Király-patak völgyébe jutunk,  ha a sárga jelzést választjuk balra, akkor Dobogókőre vagy Pilisszentkeresztre érkezünk.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: trekk.hu