A Pécselyi-medence bejárása Túra

Az A Pécselyi-medence bejárása Túra hossza 16 Km. Az útvonal szintemelkedése 251 m, szintideje 7 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Ha egy viszonylag hosszabb, de kis szintekkel bíró körtúrát szeretnénk tenni a legendásan szép Pécselyi-medence pincevilágában, úgy ez a túra lehet a jó választás. Kellemes, néhol erdős sétában lesz részünk és közben egészen elveszhetünk a pincészetek adta hangulatban, aztán pedig egy kicsit a történelemben is, ami a helyi látványosságokat illeti. Kezdjünk is bele.

Aszófő-Pécsely-Örvényes

1. Ez a túra egy kikapcsoló gyaloglás a szabadban, igazi tavaszi vagy őszi hétvégékre. Aszófőről a vasútállomásról indulunk el, a sínekkel párhuzamosan kimegyünk a 71-es főútig, és ott rátérünk balra fordulva a sárga jelzésre, ami keresztülvezet a településen, és már kint is vagyunk a természetben.

Úton az erdőben a sárga jelzésen Forrás: Nyáry Tamás
Erdőben a sárgán
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. Magas erdőben haladunk mélységes csendben, ahol csak a madár jár. Nincs két egyforma útkanyarulat, de a táj épp csak annyira változatos, hogy agyunknak ne kelljen túl sok információt feldolgoznia. Egy helyen jobboldalon kis tisztásszerű kiszélesedésben egy forrás bújik meg a magas fűben, melynek környéke kissé mocsaras, de azért némi sáráldozattal megközelíthető. Viszont érdemes bevállalni, mert kristálytiszta hideg vizet nyerhetünk belőle.

A Bozóti-kút kissé nehezen felfedezhető forrása Forrás: Nyáry Tamás
A Bozóti-kút kissé nehezen felfedezhető forrása
Kép forrása: Nyáry Tamás

3. Körülbelül 4 megtett kilométer után már meglátjuk a Mészáros pince gazdasági épületeit, de Pécsely innen még egy kilométerre van. Virágokból nincs hiány, hol egy napraforgó tábla, hol egy pinceajtóra futó rózsabokor, színek és formák kavalkádja. A dombokon a kígyózó szőlősorok vizuális robbanást okoznak a lelkünkben, csak úszni kell az árral és élvezni a tájat.

Napraforgó mező Forrás: Nyáry Tamás
Napraforgó mező
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. Pécselybe érve az első autóúton jobbra fordulunk és a két fő utca kereszteződéséig megyünk el, ahol pihenőpadokat találunk, illetve egy sast ábrázoló emlékművet és kicsit arrébb egy keresztet is. Jó hely ez a pihenőre, a sarkon egy működő közkút biztosít friss vizet.

5. Keresztülsétálunk Pécselyen a Fő utcán egészen a templommal szemben lefelé induló kék várjelzésig (L). Utunk hosszasan az Örvényesi séd mellett vezet lefelé, többnyire szabad kilátást biztosítva a Balatonra. Ugyan Aszófőre a 71-es főúttal párhuzamosan a mezőn fogunk visszamenni, de most Örvényes közepe felé vesszük az irányt, ahol megnézhetjük Magyarország egyik legrégebbi vízimalmát, amelyet múzeummá alakítottak.

Az Örvényesi vízimalom Forrás: Nyáry Tamás
Az Örvényesi vízimalom
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. Egy idős bácsi a gondnok, és olyan színes meséket tud mondani a régmúlt időkről idegenvezetés közben, hogy gondolatban pillanatok alatt a fiatal vízimalomnál találjuk magunkat és beleélhetjük magunkat a múlt század eleji emberek mindennapjaiba.  Egy tornyocskás kőhidat, valamint a helytörténeti gyűjteményt is érdemes még megnézni, ha nem sietünk nagyon.

7. A temető mellett indulunk vissza a kék várjelzésre, és az első mezei úton jobbra fordulva jutunk vissza Aszófőre, közben végig gyönyörködhetünk a Tihanyi félsziget nyugati peremét képező hegycsúcsok csipkés vonulatában.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu