A Madárszirt és a Nyakas-kő miniatűr sziklakalandja Túra

Az A Madárszirt és a Nyakas-kő miniatűr sziklakalandja Túra hossza 5 Km. Az útvonal szintemelkedése 160 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A Madárszirt és a Nyakas-kő sziklavilága tulajdonképpen egy óriási perem a Tétényi-fennsík szélén. Az ősi Pannon-tenger üledékeiből összeállt kőzetanyag hihetetlen formákban pusztult le az erózió által. Kis tengerszint feletti magasságban is megtapasztalhatjuk azt az érzést, mintha több ezres hegyekről tekintenénk le, különösen, ha egy kissé szeles az idő, mint amikor bejártam ezt a kört. A kis távolság és a kevés szintemelkedés ellenére közepesnek jelöltem ezt a túrát, mert a két szirt között átmenetre használt nyiladék mindkét oldalon meglehetősen meredek és morzsalékos, csak száraz, csúszásmentes időben érdemes próbálkozni vele. Persze ezt a részt ki is lehet kerülni, csak akkor kimaradunk az egyik legizgalmasabb részből.

A Madárszirt és a Nyakas-kő sziklakalandja, túra Biatorbányról

1. A túrát kétféleképpen közelíthetjük meg. Vagy Biatorbágy felől a Kálvin téri buszmegállóból, vagy a Sóskútra vezető úton éppen a Nyakas-kő alatt található Alsómajor nevű buszmegállóból. Mindkét helyen parkolási lehetőséget is találunk. Utóbbi esetben csak 3 km lesz a teljes kör, de úgy kimarad egy érdekes hely.

2. A Kálvin térről indulva a Sándor utcán kapaszkodunk fel a temetőhöz, majd az elkanyarodó utcát követve a következő sarkon jobbra fordulva a Barackvirág utcán sétálunk a falu széléig. Innen már erdős területen folytatjuk a sétát, de még aszfalt úton, míg el nem érjük a hétvégi házak övezetét.

A Barackvirág utca után még aszfalton sétálunk egy darabon Forrás: Nyáry Tamás
A Barackvirág utca után még aszfalton sétálunk egy darabon
Kép forrása: Nyáry Tamás

3. Egy nagyon szép kialakítású kőhídon kelünk át a Füzes-patak felett, majd a házaknál egyenesen tovább sétálva megérkezünk a Czöndör-kúthoz. A kút alacsony kőfalára felerősített emléktábláról megtudhatjuk, hogy bizony már a török időkben is használták ezt a kutat, és egykoron egy forgalmas út mellett állt. Sajnos a kútakna le van zárva, és ivóvizet nem lehet nyerni belőle.

Czöndör-kút Forrás: Nyáry Tamás
Czöndör-kút
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. A kutat magunk mögött hagyva elhagyjuk a házakat is és egy cserjés mezőre érünk. A Madárszirt már a fejünk felett emelkedik. Méretes sziklái impozáns látványt nyújtanak. Turistajelzés sehol nincs ezen a szakaszon, igaz fából készült útjelző táblák viszont mutatják az utat, itt éppen a Százlépcső felé kalauzol az egyik. Nagyon eltévedni sem lehet, mert ez az egyetlen út a sziklák alatt.

Cserjés mező Forrás: Nyáry Tamás
Cserjés mező
Kép forrása: Nyáry Tamás

5. Egy dombtetőre felérve kissé szétesett, bár nagyon hangulatos pihenőpadot találunk, ahol érdemes elidőzni egy kicsit, mert már innen is csodás a kilátás a környékre. A növényvilágot is érdemes szemügyre venni, mert igen ritka és védett virágok is megtalálhatóak itt, ezek közül a Sárga len és az Árvalányhaj is képviseli magát.

Dombtetőn a szétesett pad és a csodás panoráma Forrás: Nyáry Tamás
Dombtetőn a szétesett pad és a csodás panoráma
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. Ha kigyönyörködtük magunkat, keressük meg a kis ösvényt a bokrok között merőlegesen a sziklafalra és kezdjük meg a felmászást a Százlépcsőn. Az ösvény nem véletlenül kapta ezt a nevet, kövekből gondosan kirakott lépcsőzet könnyíti utunkat. A sziklaperemhez közeledve még egy rövid szerpentines szakasz is következik, ahol megkerüljük az egyik hatalmas sziklát, Oldalában jól kivehetők az egykori tenger üledékrétegei.

Százlépcső Forrás: Nyáry Tamás

Százlépcső
Kép forrása: Nyáry Tamás

7. A szikla tetejére érve elérjük az egész peremet is és letaglózó kilátás tárul a szemünk elé. Innen aztán látszik körben az egész környék Biatorbágytól Sóskútig. Legyünk nagyon óvatosak, mert a sziklák tényleg magasan emelkednek a lenti táj fölé, baleset veszélyes a peremükre merészkedni.

Veszélyes sziklaperem - óvatosan közelítsd meg Forrás: Nyáry Tamás

Veszélyes sziklaperem - óvatosan közelítsd meg
Kép forrása: Nyáry Tamás

8. A Madárszirt egy hosszan végignyúló perem, ahogy végigsétálunk rajta - itt már a piros turistajelzést követve - a legkülönlegesebb formájú sziklaképződményeket láthatjuk, több helyen akár állat formákat is beleképzelhetünk.

9. A szirt másik végére érve elénk tárul a nyiladék túloldalán magasodó Nyakas-kő látványa, és rögtön az is látszik, hogy miért hívják így. A hatalmas gomba szerű oszlop képződmény a különböző keménységű kőzetanyagok rétegződésének köszönheti formáját, a puhább kőzetek kevésbé álltak ellen az eróziónak, így a nyak részen hamarabb pusztult le az anyag.

Nyakas-kő Forrás: Nyáry Tamás

Nyakas-kő
Kép forrása: Nyáry Tamás

10. Itt már alig várja az ember, hogy fent állhasson a szikla csúcsán, viszont itt következik a nehezebb rész is. A meredek morzsalékos domboldalon le kell mászni és a túloldalon pedig egy jól kitaposott igen meredek ösvényen kell felmászni, ami cifra módon tud csúszni, ha egy kicsit nedves vagy jeges. Legyünk nagyon óvatosak. Ha mégsem vállaljuk be, akkor térjünk vissza a Százlépcsőhöz és azon lesétálva a sziklák alatt elsétálva közelítsük meg a Nyakas-követ.

A Nyakas-kő

A Nyakas-kő alulról Forrás: Nyáry Tamás

A Nyakas-kő alulról
Kép forrása: Nyáry Tamás

11. Ha megküzdöttünk ezzel a szakasszal, akkor viszont a jutalom sem marad el. A sziklacsúcsra kicsit technikás kimászni, de nem lehetetlen. Viszont nagyot esni sem lehetetlen, úgyhogy fokozott figyelemmel próbálkozzunk meg vele. A kilátásban úgy is gyönyörködhetünk, ha nem a szikla tetejére mászunk fel, hanem a hegyoldalon mászunk picit magasabbra a szikla mögött közvetlenül.

Panoráma a Nyakas-kőről Forrás: Nyáry Tamás

Panoráma a Nyakas-kőről
Kép forrása: Nyáry Tamás

12. A szikláról a másik oldalon tudunk lemászni, de ez az oldal sem sokkal könnyebb, mint a másik. Óvatosan lépkedjünk le a morzsalékon. Az aljába érve néhány lépés után árnyas erdei környezetben szép pihenő padokhoz és asztalokhoz érkezünk, feltéve, ha éppen nincs teleszórva szeméttel. Időről időre mindig összegyűlik itt az eldobált hulladék, még ha van is, aki áldozatos munkával takarítja a környéket.

Pihenőhely a Nyakas-kő közelében Forrás: Nyáry Tamás

Pihenőhely a Nyakas-kő közelében
Kép forrása: Nyáry Tamás

13. A pihenőtől tovább ereszkedve megérkezünk a Nyakas-kő alatti parkolóhoz. Ez az a pont, ahonnan még meg lehet közelíteni a túrát, de ha innen járjuk körbe a kört akkor a Czöndör-kút kimarad. A sziklák alatti ösvényeken végigsétálva térhetünk vissza a kiindulópontra.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu