Menü

2011.09.20.     Hozzászólás 0

Raffica.hu

Magyar győzelem a Garda tavi tókerülő versenyen

"hangos kiabálás és füttyszó kíséretében futottunk be a kikötőbe, miközben megszólalt a magyar himnusz"

A verseny 61 éves történetében először nyert magyar csapat, a Raffica Sailing Team a nemzetközileg is méltán elismert olaszországi Centomiglia tókerülő viadalon.

Király Zsolt (többszörös magyar bajnok; nyolcszoros Kékszalag ezüstérmes) vezényletével rajt cél győzelmet aratott a Raffica Sailing Team a 61. Centomiglia-n, így Olaszországban a magyar himnuszt hallgatta a világ minden tájáról odalátogató közönség. A győzelem nem csak a csapat számára fontos, de a magyar vitorlás sport megítélésben is mérföldkő lehet. A Centomiglia ugyanis egy nemzetközileg is magasan rangsorolt verseny, melyen olimpiai – és világbajnok vitorlázók vesznek részt, valamint a nemzetközi sajtóban is kiemelt figyelmet kap. Gyakorlatilag a magyar „Kékszalag” olasz változata, azzal az eltéréssel – a távolságon és a szélviszonyokon túl -, hogy kimondottan erős, nemzetközi csapatok állnak rajthoz.

 

81863-IMG_1182.JPG
Fotó: Németh Erika

 

Ismét nemzetközi versenyen vett részt csapatunk. Az idei versenyszezon egyik kiemelkedő állomása az olasz vitorlásverseny. A részvételi szándékunkat megerősítette az, hogy felvette velünk a kapcsolatot Roberto Benemati olasz kormányos-taktikus, hogy szívesen venne részt velünk taktikusként, ülne a hajónkon.
Örömmel éltünk a lehetőséggel, hiszen ő a Garda tó szélviszonyainak legjobb ismerője és 6-szoros Centomiglia győztes.  Kíváncsian vártuk, hogy mit tud hozzáadni a csapat tudásához.

 

81863-IMG_1245.JPG
Fotó: Németh Erika

 

Szerda esti balatonfüredi hajópakolás után egy hosszú országúti hajóvontatás vette kezdetét, mely csütörtök hajnalban ért véget. Pár óra alvás után a kikötőben rögtön hozzá is kezdtünk a hajó összeszereléséhez.
A Garda tavat ismerve, a hajót egy fejlesztés során egy több mint 4 méteres tőkesúllyal láttuk el, mellyel nyugodtan vitorláztunk a helyenként 300 méteres vízmélységben. A hajó daruzása, árboc felállítása és az egyéb szerelvények beállítása több mint 5 órát vett igénybe.

 

81863-IMG_1308.JPG
Fotó: Németh Erika

 

A pénteki nap időjárása nem tűnt túl biztatónak, mivel leült a pára a tóra, és alig lengedezett a szél.
Gyors ebédelés után úgy döntöttünk, hogy a frissen feltámadó szélben egy kis bemelegítő edzésre kihajózunk.

Ez a bevitorlázás fontos volt a csapat és hajó számára is, hogy minden technikai felszerelésünket kipróbáljuk a nagy verseny előtt. Három óra edzés után elégedetten tértünk vissza a partra.
Eközben a kikötő megtelt többféle nemzet vitorlás hajóival. A parton impozáns látványt nyújtott a 3 esélyes trapézos hajó látványa, melyek közül az egyik a mi hajón, a Raffica.

Késő délután megérkezett hozzánk Roberto Benemati, akivel a hajón egyeztettük a posztokat, a feladatokat, az elvárásokat. Már az első megbeszélés alkalmával is látszott számunkra, hogy egy profi vitorlázóval bővül csapatunk, aki nagy tapasztalatával sokat segíthet a jó eredmény elérésében.

 

 81863-IMG_1383.JPG
Fotó: Németh Erika

 

A verseny napján korán kelt a csapat, mivel a daruzásunk 7 órára volt megbeszélve. Elsők között érkeztünk, a kikötő lassan megtelt vitorlázókkal, akik lázasan készülődtek a 10-12 órás versenyre.

A hajó vízre daruzása után elfoglaltuk a helyünket a többi gyors hajó között. A nyílt kategóriában induló hajóknak a rajtvonal egy megadott szakaszán kellett elrajtolniuk.

Nagyon nehéz volt elindulni, mivel a part mellett nem fújt szél, és erős volt a hullámzás. Ezeket a hullámokat a tó közepén fújó 13 csomós szél keltette.
Negyed óra elteltével is ezek a hatalmas hajók még mindig egyhelyben álltak, a Clandesteam-et és a Wildlady-t a hullámok és az áramlás veszélyesen egymás mellé is sodorták. A Griffo és a Rafffica a hullámokon billegve próbált szelet keresni.
Ebből a szituációból a Rafficával mi jöttünk ki győztesen és nagy előnyre tettünk szert azzal, hogy észrevettünk egy olyan szélcsíkot dél felől, amivel meg tudtunk indulni.

 

81863-IMG_1502.JPG
Fotó: Németh Erika

 

A Garda tó közepén fújó szelet elérve teljes vitorlázattal és teljes trapézsorral, 13-14 csomóval álltunk be a mezőnybe. A többi esélyes hajó csak késve tudott a nyomunkba eredni.
Ezzel megkezdtük a Torbole-i bója felé haladásunkat. Mivel a szél ebből az irányból fújt, így kreuzolnunk kellett. Biztonságosan magunk mögött tartva a többi esélyes hajót vitorláztunk a hatalmas sziklák lábánál.
A legénységnek kemény tempót diktált Zsolt, hiszen negyed szélben van a legtöbb dolga a csapatnak.
A Garda tó széljárására jellemzően délben eláll a szél, ami minket a Torbole-i forduló előtt ért el. Az utánunk következő hajók is sorra befutottak a szélcsendbe.
A legkisebb fuvallatot is kihasználva mi kerültük meg elsőnek ezt bóját is.

Ezzel kezdetét vette az a hosszú vitorlázás, mellyel hosszában szeljük át a tavat. A fokozatosan frissülő déli szélben döbbentünk rá Benemati proffeszionizmusára, aki óramű pontossággal diktálta a taktikát az előre kitalált stratégia alapján. 
Benematti elkézpelésére jellemző volt, hogy amikor a forduló időpontjára 5 percet mondott, akkor fordultunk is. Néha ez az időpont nagyon közel esett egy sziklához, vagy akár a strandhoz, így  nagy előnyre tettünk szert azzal, hogy észrevettünk egy olyan szélcsíkot dél felől, amivel meg tudtunk indulni. A taktika eredményességét mutatta, hogy sohasem futottunk ki a szélből, és nyomunkban loholó Clandesteam már 1 km-rel lemaradt.
Az esélyeseket folyamatosan szemmel tartva vezettük a mezőnyt.

 

81863-IMG_1542.JPG
Fotó: Németh Erika

 

A tó felétől, a Bogliaco-i bójavétel után folyamatosan motorcsónakos kísérőink jöttek, akik egészen a tó alsó csücskében lévő fordulóig követtek minket. A Desenzano bójavételkor a szurkolók hangos kürtszóval bíztattak bennünket

A csapat az utolsó erejét összeszedve indult a cél felé, az egyenletesen fújó szélben, futtatott menetben. A széljárás megengedte, hogy a befutó előtt blisztert húzhattunk. Egyre inkább világossá vált, hogy van esélyünk a Centomiglia megnyerésére.

Az esélyes hajók között rajt – cél győzelemmel futott be a csapat., 8,55 óra vitorlázás után.
A parton népes nézőközönség várt minket, hangos kiabálás és füttyszó kíséretében futottunk be a kikötőbe, miközben megszólalt a magyar himnusz. ….

 

81863-IMG_1595.JPG
Fotó: Németh Erika

 

„Magyarként először nyertük a meg a Centomigliát, ami igen felemelő érzés. A sok együtt vitorlázott idő, a csapat összeszokottsága megmutatkozott a hajó vezetésében, az egész verseny során nem alakult ki egyetlen kritikus szituáció sem. A hajó és csapat  kiválóan  teljesítette a  100%-on vitorlázást Nagyon büszke vagyok a csapatomra!.” - Király Zsolt – a Raffica hajó kormányosa

      

A csapat:
Kormányos:   Király Zsolt
Taktikus:        Roberto Benemati

Mancsaft:
Bíró Tamás
Czibor András
Csiszár Zsolt
Karácsony János
Horvath Balázs
Mahl Krisztián
Nagy Gábor
Mesterházi Nagy Ákos
Puskás Tamás
Óvári István
Pritzel Vilmos
Várkonyi Csaba

Tartalék: Bogár Tamás

Motoros kiséret: Jankovits András

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.