Menü

2006.07.06.     Hozzászólás 0

Málna

A málnának több fajtája létezik. Nálunk a piros honos, mely megtalálható vadon a hegyvidéken és a kiskertekben is. Közismerten finom gyümölcs. A népi gyógyításban nemcsak a gyümölcsöt alkalmazzák, de a levelét is. Levelei aromás anyagot tartalmaznak, ezért gyógyteának és üdítõ teának is fogyasztják. A málna júniusban kezd érni, és õszig tart.



Tápértéke:

A bogyós gyümölcseink, így a málna is rendkívüli hatással vannak szervezetünkre, mert sok ásványi anyagot tartalmaznak, valamint C vitamint.

A málna
közkedvelt gyümölcsünk. Kiskertekben, fõleg kellemes aromájú szörpjéért termelik, de lekvárt is fõznek belõle. Gyerekeknek kedvenc itala. Ez nagyon jó, mert betegség esetén a gyerek igen csak kellemes gyógyszerhez jut, s észre sem veszi máris kilábalt a náthából. Használhatjuk szörpnek magában vagy más gyümölccsel keverve. A málnalekvárral készült sütemények szintén kedveltek.

Gyógyító hatása:

A málnalevél teát cukorbajra, vese és hólyagbántalmak ellen alkalmazzák, Izzasztó hatása is van, valamint számos teakeverék összetevõ része. De meghûléses betegségre használható a szárított málnalevél és bogyó fõzet is.

Könnyíti a gyerekszülést:

A népi gyógyászatban a magzat egészséges fejlõdésére gyerekszülés megkönnyítésére is isszák a kismamák a málnalevél teát. Nagyon jól bevált a reggeli rosszullétek esetén is. A terhesség elsõ hét hónapjában naponta egy csészével ajánlatos, a szülés elõtti hetekben pedig két csészével. Egy csésze teához egy kanál szárított málnalevelet teszünk, 35-40 percig forraljuk.

Vértisztító:

A málnaszörp és a gyümölcs frissen fogyasztva is jótékony hatású az egészségre. Vértisztító hatásai közé tartozik, a vércukorszint csökkentése, a magas vérnyomás csökkentése, a vér körforgásának serkentése, a menstruációs zavarok megszüntetése, a szívmûködés szabályozása stb.

Elkészítési mód:

A leghatásosabb, ha frissen fogyasztjuk, de ugyanakkor rá kell arra mutatnunk, hogy értékénél fogva nem szorítkozhatunk használatára csupán az év négy hónapjában. Ezért, igyekezzünk minél többet tartósítani, akár szörpként, akár pedig lekvárként, vagy mélyhûtõben. Ha szörpöt készítünk, a tartósító anyagot kerüljük, barna cukrot használjunk, leszûrés után forrón töltsük az üvegekbe, és egy napon át dunsztoljuk, szivacs között. Felbontás után hûtõben tároljuk.
100 g gyümölcs vitamin és ásványi anyag tartama:
energia 57 kcal
A-vitamin 130 NE, B1-vitamin 0,03 mg, B2-vitamin 0,09 mg, C-vitamin 25,00 mg, Kalcium 22,00 mg, Foszfor 22,00 mg, Nátrium 1,00 mg, Kálium 168,00 mg, Egyéb fém 1,00 mg


Forrás: Fittség.hu 

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.