Menü

sportág: KERÉKPÁR    táv: 40 km    szintemelkedés: 550 m    szintidő: 2:30     nehézség: Közepes

János-hegyi túra

A túra felvisz minket Budapest legmagasabb pontjára, a János-hegyre (527m), majd legurulva onnan néhány középkori emlékünk mellett elmenve lejuthatunk a Dunához.

A kezdőpont megközelítésének ajánlott útvonala kerékpárúton: Lágymányosi híd, budai hídfő - Dombovári út - Szerémi út - Hengermalom út - Etele út - Kelenföldi pu. alatti aluljáró - kerékpárút a 7-es út mellett (épülő 2006. október) - Neszmélyi út - Hérics utca - Jégcsap utca - Regős utca szervizútja - Gazdagréti út. A túra egy igen rövid szakasza terepen halad. Leginkább hétvégén lehet jól bejárni. Végén is kiépített kerékpárúton haladhatunk (Nagytétényi és a Duna-parti).

Beküldő: T.P. Góliát

Részletes leírás:

Pontok

Magyarázat, látnivaló

001

Törökbálinti út - Gazdagréti út kereszteződése. Az Irhás árok felé (fölfelé) indulunk el.

A kereszteződésben álló barokk Szentháromság szobrot 1761-ben állították, fölirata német

002

Ördögorom lejtő elágazás. Egyenesen tovább a beszűkülő Irhás árokba.

Egykoron itt fordult meg - tolatássál! - a 8-as busz. Nyomai még látható

003

Kakukkhegyi úti elágazás. Itt az Irhás árok kettéválik, mi a bal oldali ágban folytatjuk utunkat. Az aszfalt burkolata egyre rosszabbá válik, ahogy haladunk fölfelé

004

A földút kezdete. Erősen emelkedő, kicsit jobb aszfaltról kell letérnünk egyenesen az erdőbe

005

Sorompó és elágazás. Mi a sorompó mellett elmegyünk és egyenesen folytatjuk utunkat

006

Patakmeder. Jobbra fordulunk

007

Sorompó, majd elágazás. Jobbra megyünk

008

Konkoly-Thege Miklós út, KFKI, 90-es busz végállomása. Jobbra fordulunk az aszfaltútra és a Normafa felé tekerünk.

009

Gyermekvasút (egykori Úttörővasút) kereszteződése

010

Normafa, balra ráfordulunk a Jánoshegyi útra. Bár tábla jelzi, hogy kerékpárút van, de még nem sikerült megtalálnom a kiépítést (hacsak nem a turistaútra rakták rá!?), így maradjunk nyugodtan a közúton (elvben nincs forgalom, de legyünk óvatosak, főleg a gyalogos túrázókra, kirándulókra)

011

Erzsébet-kilátó út elágazás. Jobbra fölfelé menve - igen meredek (12-15%) - fölmehetünk az Erzsébet-kilátóba

Ezen a téren található a Libegő felső állomás. „Csak” 1970-ben létesült. A két állomás között 262m szintkülönbség van, a pálya hossza 1040m.

012

János-hegy (527m) és az Erzsébet-kilátó. Schulek Frigyes terve alapján 1908-1910 között építették neoromán stílusú, 23,5 méter magas. Tiszta, szép időben 70-80 km messzire lehet ellátni a tetejéről, de különösen jó légköri viszonyok mellett a 215 km messzi Magas-Tátra csúcsai is láthatók

013

Vissza az elágazáshoz. Jobbra, lefelé fordulva folytatjuk utunkat a Jánoshegyi úton. Legyünk óvatosak, mert a szűk hegyi úton könnyű felgyorsulni, továbbá számolni kell a túrázók hirtelen megjelenésére is

014

Jánoshegyi út - Tündérhegyi út kereszteződése. Balra gurulunk tovább

015

Jánoshegyi út -Budakeszi út kereszteződés. Némi biciklijárda van. Legyünk óvatosak a balra fordulásnál, jelentős a forgalom.

A kereszteződéstől átellenben jobbra találhatóak az erdőben a Budaszentlőrinci bencés apátság ma is jelentős méretű romjai. Alapítása 1300 környékére tehető, igazi központ a XV-XVI. szd-ra lett, ekkor hatalmas gótikus templom és monostor épült föl. Pusztulását a török okozta. E helyet védőszentjükről Szent Lőrincről nevezték el. Ma Szépjuhásznénak nevezik

016

Budakeszi út - Szép Juhászné úti elágazás. Egyenesen tovább a Budakeszi úton. Hamarosan begurulunk Budakeszire.

017

Telki elágazás. Egyenesen tovább.

018

Budakeszi, barokk templom és a középkori Keszi település román-gótikus templomának romjai.

019

Budaörs-Páty elágazás. Balra, Budaörsnek fordulunk.

Hétköznap ez az út igen forgalmas, így jobb hétvégén erre tekerni.

020

1-es út elágazása. A lámpás kereszteződésben egyenesen haladunk tovább

021

Körforgalom. Depó (Törökbálint) felé tartunk. Rögtön utána a vasút alatt átbújunk, s követjük a főutat. Ezen haladunk át Törökbálinton (Bajcsy-Zsilinszki utca)

022

Emelkedő kíséretében jobbra fordulunk, Diósd felé tartunk

023

Elágazás Diósd felé. Balra letérünk a főútról (a gyakorlatban mindenki ezt az irányt részesíti előnyben, csak a KRESZ érdekes itt. Azért legyünk óvatosak!)

024

7-es út kereszteződése. Egyenesen átmegyünk a lámpás kereszteződésen Nagytétény felé. Innentől jó részt lejtős úton gurulhatunk.

025

Angeli úti vasúti kereszteződés. Ez előtti területen épül az M6-M0 csomópontjának egyik része

026

Angeli út - Nagytétényi úti kereszteződése. Balra fordulunk a Nagytétényi útra

Hamarosan elhaladunk Nagytétény középkori, gótikus eredetű temploma mellett (balra)

027

Nagytétényi úti kerékpárút a jobb oldalon. Ezen haladhatunk (mely itt csak szervizúti vezetésű) egészen Budafokig, vagy ha a Duna-partra letérünk egészen a város központjáig

028

Lidl áruházi átvezetés (még épülőfélben, 2006 október), itt átmegyünk a Nagytétényi út másik oldalára. Átmegyünk az M0-ás alatt

029

Vasúti átkelő, mely igen rosszul lett kialakítva, mert le kell szállnunk

030

Rózsakerti úti átvezetés, ahol ismét átkelünk a Nagytétényi úton

031

Vágóhíd utca. Itt letérhetünk a Duna-parti kerékpárútra, ha a városba akarunk bemenni

032

Budafok, Belváros. Túránk és a Nagytétényi úti kerékpárút vége.

A vastag-dőlt pontokról van elágazáskép

Fotógalériához klikk a képekre!

János-hegyi túra

Összesítés

A János-hegyi túra hossza 40 km, az útvonal szintemelkedése 550 méter, szintideje 2:30, nehézsége közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Várható időjárás (hőmérséklet, csapadék, szélerősség)

Hétfő Kedd Szerda Csütörtök
°C -5 / 3 -4 / 3 -5 / 3 -3 / 7
mm 0.0 0.0 0.0 0.0
km/h 18.4 8.3 10.4 15.5

Hosszabb távú, részletesebb előrejelzések: meteoplaza.info