Menü

Kerékpártúra Tétényi fennsíkon

Útvonal: Budapest - Nagytétény - Érd - Biatorbágy - Budaörs - Budapest
Táv/szint: kb. 69km/400m; 1 túranap
Túrajellemzők:leinte igen kedvező sík terepen vezető túra, mely Sóskút után dimbes-dombos túrává változik, s egyre több heggyel kell számolni.
Kerékpár: Váltós, többsebességű kerékpárral induljunk el a túrára. Országútiaknak figyelmébe: lényegében jól járható útvonal, egyedül a Nagytétényi út és Érden belüli szakasz kritikus.

Túránk során ellátogatunk a Tétényi fennsík nem éppen sík területére, a Biai-tó völgyébe (mesterségesen felduzzasztott folyóból alakult ki a tó). Budapestről kijutni igen nagy nehézségekbe ütközik. Sajnos nincs kiépített biztonságos úthálozat, így én is csak ajánlani tudok egy gyors kijutást - általában ezt használják a kerékpárosok.
A túra leírása: A városból való kijutáshoz ajánlom a dunaparti kerékpárutat, vagy az azzal párhuzamos utakat. Budafoknál érdemes a Nagytétényi úton továbbtekerni, mert ez egyenesen Érdre visz minket.
Érden a 6-os 7-es út kereszteződésénél óvatosan tekerjünk át, majd a dombot (érdi emelkedőt) megmászva megérkezünk a körforgalomhoz, melyet egyenesen hagyunk el (tábla nincs!) Az emelkedő itt még folytatódik, mely kb.: 400 m múlva felér a tetőre, így innen már könnyebb a túra ezen szakasza. Innen a vasúti fölüljáró miatt egy völgybe kell leresezkednünk, melyből könnyen ki tudunk jutni. Hamarosan elérünk egy lámpás kereszteződést, melynél Biatorbágy irányába jobbra elkanyarodunk. Tábla itt sincs ebből az irányból! A kereszteződés után megint átmegyünk egy vasúti híd alatt, majd jobbra egy benzinkutat pillanthatunk meg.
Az út innen enyhén emelkedik, de hál' Istennek észrevétlenül. Sóskútig a kereszteződéstől 5,5 km-t teszünk meg. A településen megkezdődnek a hullámok, s egyre több kaptatóval találkozhatunk. Ez a változatos terepviszony követ minket egészen Biatorbágyig, ahol már igazi emelkedőkkel is találkozhatunk.
Biatorbágyra Sóskúti úton érkezünk, amiről az első elágazásnál jobbra megyünk, azaz követjük a főutat, mely itt már a Nagy utca néven halad tovább. Elhaladunk a református templom előtt, mely tőlünk jobbra található. Innen pár száz méterre található T elágazásnál jobbra kanyarodunk a Szabadság útra, mely egyből egy emelkedővel kedveskedik. Az emelkedőn hamar fölérve hatalmas lejtő vár ránk, melynek alján, pontosabban a fejünk fölött megpillanthatjuk a híres-hírhedt biatorbágyi Viaduktot. Innen ismét nagy emelkedő következik, melyet már Szabadság útnak hívnak. Ezen az úton hamar kiérünk ebből a "mély" településből, s hamarosan egy hatalmas körforgalomhoz érünk, mely immár az 1-es főút.
A körforgalomban jobbra kanyarodunk Budapest irányába. Hamarosan átbújunk az M1-es autópálya alatt, majd egy jókora lejtőzéssel gurulunk tovább. Budaörsig az út hullámos, de közvetlenül a határában egy újabb lejtőzést követően megint másznunk kell. Ez már a Szabadság út, mely igen hosszan kanyarog Budaörsön. Ezen az úton kell végigtekernünk, mely Budapesti út névre vált a Templom tér után. Ez az út bevezet Budapestre. Óvatosan haladjunk rajta mert igen szűk, és állapota sem a legjobb.
Látnivalók:
Érd: Minaret, Szent Mihály templom, Kutyavár maradványai, Magyar Földrajzi Múzeum, Biatorbágy: Sándor-Metternich-kastély; 1820 R.k. templom; kettős vasúti viadukt (használaton kívüli ipartörténeti-közlekedési műemlék); Szentháromság szobor; Szily-Fáy-kastély; XIII. sz-i Szt. Kereszt templom;
Budaörs: Kálvária-hegyen Golgota-szoborcsoport; Reider Ferenc Helytörténeti Gyűjteménye;
Forrás: goliatka.fw.hu

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.