Izgalmas és könnyen felismerhető

Izgalmas és könnyen felismerhető

Kakuk András
Kakuk András
2014/08/14
2015-s Merida újítások
Hirdetés

A 2014-ben masszívan újratervezett Merida kínálat izgalmas ráncfelvarrást kapott 2015-re. Amellett hogy megújult a One-Twenty, tárcsaféket kapott az outi és speciális WARP TRI változat készült a triatlonosoknak, a kerékpárok elnevezését is egyszerűsítette a cég.

 

Az új elnevezés- hogy tudjuk miről beszélünk
Ezentúl a modell név mögött álló számsorozat egyértelműen meghatározza a kerékméretet, a váz anyagát és a felszereltséget is. A számkombináció a montiknál 6,7 vagy 9-essel kezdődik ami a kerékméretet jelöli. 6-os a 26"-osnak, 7-es a 27"-eseknek...

Az ezután lévő számsorozat ha 4 jegyű akkor karbon vázról beszélünk, ha 3 jegyű akkor alu. Minél magasabb ez a szám, annál erősebb a felszereltség. pl: NINETY-NINE 9. 7000 Ez egy karbon, 29-es NINETY-NINE modell. A legerősebb felszereltség 9000 lenne.

A legtöbb újítást a One-Twenty modell kapta. Sőt, igazából ezt a modellt az alapoktól kezdve újjá építették.
A hátsó rugóstagot, mintegy a láncvilla meghosszabbításaként, egy egyforgáspontos, mozgó rendszerbe építették bele. Ez az ún. "floating shock" dizájn, amit néhány másik márkán láthatunk már, játékosabbá, kezelhetőbbé teszi a kerékpárt.

Jürgen Falke vezető designer szerint a " One-twenty a leguniverzálisabb bringánk az összes közül"

One-Twenty Forrás: Merida
One-Twenty
Kép forrása: Merida

Még több kép klikk!

 

Az új hátsó csillapításon felül olyan újításokat tartalmaz a gép, mint a "Double-Stop" és a "Double Tube Exit" ami a vezetékek vázon belüli újfajta elvezetésére utal. A cél ezzel a fejlesztéssel az volt, hogy a vázon belül a vezetékek ne "veszekedjenek" túl sokat, és a hozzáférésüket szerelési célból megkönnyítsék.
A Guided-remote pedig a rugóstag kormányról vezérelhető bovdenjére utal, ami úgy lett kialakítva, hogy folyamatosan megbízhatóan működjön és még a vázat se karcolja! A bringa sznobok ennek biztosan örülni fognak! :)

 

De, hogy igazi szakvéleményt is halljunk kikértük Bíró Zsolt a vezetőjének a véleményét:

One-twenty a modern Stumpjumper
A Merida ezzel a bringájával létrehozta a Specialized klasszikus, 2005-ös Stumpjumper FSR 120-nak modern változatát, Ami a számomra a mai napig a legjobban eltalált bringák egyike.

A Floating Shock rendszer egy bevált, több gyártó által használt rugózási rendszer Meridás átdolgozása. A „virtuális” forgáspont rendszernek köszönhetően a rugóstag könnyebben indul meg, kevésbé pogózik pedálozás közben, és a mozgási paraméterei (oda- és visszaút csillapítás és levegő nyomás változtatása segítségével) szélesebb határok között állíthatóak. A tag mozgása progresszívabb, így nehezebb felütni, ami igencsak jól jöhet keményebb terepeken. Ami hátránya lehet, az a váz kisebb oldalmerevsége, de mivel még nem teszteltük a bringát, erről nem tudok nyilatkozni.

Szintén tesztelést igényel a Guided-remote rendszer, amelynek első látásra vannak hátrányai az előnyei mellett. A bowden biztosan nem karcolja össze a vázat, viszont kíváncsi vagyok, hogyan működik majd egy sáros Szívásvárad Maraton közben/után. Meglátjuk.

A Double Tube Exit bowdenvezetést imába foglalhatjuk, hiszen nagyban megkönnyíti a bowdenek/bowdenházak cseréjét, ami nem utolsó szerviz szempont manapság. A fura időjárásnak köszönhetően ugyanis a versenyek egy része halál poros, másik része iszonyú saras, és a megfelelő váltás teljesítmény érdekében gyakrabban kell bowdenezést cserélni, ami így egyáltalán nem tűnik bonyolultnak.

 

Double Tube Exit Forrás: Merida
Double Tube Exit
Kép forrása: Merida

Még több kép klikk!

 

Másik 2015-ös újdonság a triatlonosok számára kifejlesztett WARP TRI.

Rövid elemzésre felkértük Horváth István Ironman-t, aki 9.56-t repesztett Nagyatádon.

Első benyomások a 2015 évi WARP TRI TT kerékpárról, mely a MERIDA garázsából került bemutatásra:

Az “NACA Fastback” profil továbbfejlesztése (ami szerintem a legfontosabb az összes közül)
Az alapján, hogy a WRAP TRI “csontváza” egy még aerodinamikusabb, mondjuk úgy, hogy “még élezettebb” változata a már a végeláthatatlan órákat tesztelt és igen jól bevált WRAP TT-nek, akkor azt mondhatjuk, hogy nem csak egy szuper szexi, de igen gyors géppel lehet dolgunk. (Ha a TEAM LAMPRE-MERIDA azt mondat a TT-re, hogy ez jó neki, akkor szerintem ez az újabb gép bárkinek az lesz a triatlon világában.)

Kerékpársportban az UCI (International Cycling Union) szabályozza a váz méreteit, geometriáját. Így, a LAMPRE-MERIDA TT (time trial) vázának minden alkotóeleme meg kell, hogy feleljen egy 3:1 (cső-hossz : cső-szélesség) arányszám-előírásnak, amely váz, mint említettem, ennek az új csodának az ötletgazdája. Egy ilyen vázból indultak ki, amikor az MERIDA TRI készült és annak az elemeit tették még aerodinamikusabbá, könnyebbé (vékonyabbá, „élezettebbé”). Milyen jó, hogy a triatlonban nincs ilyen 3:1-es szabály, ugye?

“Direct Mount” fékek
Ezt a jellemzőt újításként tüntetik fel, annak ellenére, hogy szerepel az előző évi TT modellen is; ami persze nem gond, hiszen ez a megoldás egy további nagymértékű javulást jelent a gép aerodinamikájában. (…és az egész kerékpár optikai tuningjában – cefetül jól néz ki a váz az elrejtett hátsó fékekkel!)

Állítható ülésszög “Flip Flop Head”
A lehetőség, hogy állítsunk az ülés szögén és horizontális pozícióján közhelynek tűnhet egy versenykerékpár kapcsán, de sajnos néha valóban nem túl egyszerűen oldható meg a dolog bizonyos integrált vázmegoldásokkal gyártott TT kerékpárokon. Így azt mondhatom, hogy ez is egy további nagy pozitívuma a MERIDA TRI nyújtotta lehetőségeknek.

 

Flip flop head Forrás: Merida
Flip flop head
Kép forrása: Merida

Még több kép klikk!

 

“Modular Cockpit”
Ez a megoldás, a fentihez hasonlóan, egy igen fontos előnye lehet ennek a kerékpárnak, mivel a kormánypozíció számtalan különböző beállítását teszi lehetővé. A MERIDA nem említi, hogy lényegében változtatott-e ez a jellemző az előző évi TT gép megoldásához képest, ami 3 fő, és az azokhoz kapcsolódóan kismillió állítási lehetőséggel bír. Akárhogyan is legyen, úgy fest, hogy minden TT pozíciót ki tud szolgálni a WARP TRI.

A fentieken felül van még egy olyan megoldás a WARP TRI konstrukciójában, mely ugyan sebességben nem mérhető, de véleményem szerint egy igen hasznos dolog. Ez a megoldás a felső cső védelmét hivatott szolgálni. Hiszen, ha már van egy ilyen csodaszép és mellesleg nem olcsó kerónk, akkor nehogy már saját magunk zúzzuk meg a vázat a saját kormányunkkal. (Top Tube Protection

Ugyan még nem volt szerencsém ilyen kerékpárral versenyezni, az vitathatatlan, hogy gyönyörű és már első ránézésre is olyan benyomást kelt, hogy “szuperszonikus” képességekkel bír. Én biztos, hogy gondolkodás nélkül, igen büszkén használnám a bolyozás nélküli triatlon versenyeken.
Ha kapnék egyet, akkor szívesen tesztelném orrvérzésig!

 

Ha szeptember 27.-én eljössz a Mozgásvilág.hu tesztnapra Csillebércre, akkor te is tesztelheted ha nem is orrvérzésig, hiszen a Merida One-Twenty 2015-s modellje is elérhető lesz!

Hirdetés