I Bike Budapest kerékpáros felvonulás Hír

I Bike Budapest kerékpáros felvonulás Hír

Házi Bernadett
Házi Bernadett
2015/04/21
Mi itt déli és északi államok között a déli szinten szabálytalankodunk, és az északi precizitással kérjük egymáson számon.
Hirdetés

A 2013-as utolsó Critical Mass óta nagyon sokan mondták, hogy Budapestnek szüksége van egy nagy tavaszi bringás felvonulásra. Az esemény idén 2015. április 25-én végre újra megrendezésre kerül és I Bike Budapest néven éled újra.

Az I Bike Budapest legfőbb célja:

A 2004-ben elindult Critical Mass 2013-ra elérte azt a célját, hogy népszerű és elfogadott legyen a biciklis közlekedés Budapesten. Most a cél az, hogy Budapest végérvényesen biciklis város legyen, hogy a budapesti bringázás arányának növekedésével azonos tempóban fejlődjön az infrastruktúra. Egy fejlett közösségi közlekedési hálózat és a kerékpárral közlekedők számára vonzó és biztonságos úthálózat megoldást jelenthet a főváros közlekedési gondjaira.

A felvonulás megszervezésének részleteiről és további céljairól beszélgettünk Küküvel, az I Bike Budapest egyik Főszervezőjével:

Hogyan került a képbe a Holland Nagykövetség és miért éppen ők a támogatói a rendezvénynek?
Szükséges volt, hogy valaki pótolja a Critical Mass korszakban a Hajtás Pajtásban, munkaidőben elvégzett munkát, hogy a felvonulás rendezése ne esti túlórákban történjen, hanem kiszámíthatóan. Ezért a szervezést átadtuk a Kerékpárosklubnak, az evvel foglalkozó ember munkájához pedig támogatót kerestünk. Mivel forprofit cég az önkéntes alapok miatt nem jöhet szóba, ezért kerestük meg a hollandokat, akik már régóta szövetségeseink a kerékpározás terjesztésében. Ráadásul abban reménykedünk, hogy segítségükkel holland szakmai, és "bringakulturális" kapcsolatokat is építgethetünk.

A Holland Királyság magyarországi nagykövete, Gajus Scheltema Forrás: www.facebook.com/I Bike Budapest
A Holland Királyság magyarországi nagykövete, Gajus Scheltema
Kép forrása: www.facebook.com/I Bike Budapest


Hollandia követendő példa a városi kerékpározásban, szerinted mit lenne érdemes átvenni tőlük, ami nálunk még csak gyerekcipőben jár?
Hollandiában a 70-es években nagyon kemény utcai megmozdulások voltak a kerékpározás biztonságosabbá tétele érdekében. Ennek az eredménye egy szinte teljes országra kiterjedő kerékpárút hálózat és a közlekedéstervezést átszövő kerékpárosbarát szemlélet. A kerékpárosok elkülönítése vagy integrálása nagy viták terepe, de a holland példában nem is ez számunkra a legfontosabb, hanem a szándék.

Első lépésben el kell érnünk, hogy a döntéshozók ne nyűgként, hanem szerencseként éljék meg a magyarok kerékpáros közlekedés iránti vágyát, és a közútfejlesztés érdemi részét fordítsák is erre, legalább olyan arányban, amekkora a forgalmi részarányunk. Egy pozitív fejlemény már van azért. Minden útfelújításnál, átépítésnél kikérik a mérnökeink véleményét arról, hogyan lehet az új útszakasz kerékpárosbarátabb. Néha persze vannak kompromisszumok, de alapvetően jól működik a dolog.

Budapesten még lehetne bőven javítani nemcsak az infrastruktúrán, hanem a kerékpáros-kerékpáros, kerékpáros-autós morálon is. Ez utóbbi javítására is vannak ötleteid, akár célja mondjuk egy következő felvonulásnak?
Nem tervezzük a népnevelést, vagy legalábbis nem tanítóbácsis módszerekkel. Azonban a Kerékpárosklubnál szinte minden nyilatkozatban terjesztjük, hogy nincsenek autósok és bringások, ezek csak eszközök rosszfej vagy jófej emberek alatt. Biztosan észrevettétek, hogy a CM már az első pár évében teljesen levetkőzte a nemzetközi bringás aktivizmust alaposan átszövő autósellenességet. Ez előfeltétele annak, hogy a bringás mozgalom ne bezárkózzon, szubkultúrává keményedjen, hanem terjedjen a kerékpározás. Nem szeretek autós és bringás szabálytalanságokon sem lovagolni. Szerintem az "együtt közlekedés" a legfontosabb, hogy tiszteljem a másik közlekedőt, és lássam magam az ő szemével. A Kerékpárosklub visz is egy Együtt közlekedünk nevű kommunikációs vonalat a rendőrséggel és más partnerekkel közösen, ami modern eszközökkel és mondanivalóval igyekszik ezt a trendet diktálni, a saját házunk táján is körülnézve.

Kalocsai paprika, tokaji bor, budapesti biciklis közlekedés...


Ha a felvonulás hagyomány lesz, minden egyes felvonulásnak újabb és újabb céljai lesznek?
Az igazi cél a bringa körüli felhajtás. Nem lesz a nagy felvonulásoknak követeléslistája, hanem az a cél, hogy mindenki élvezze, kipróbálhassa a várost, és beleszerethessen a biciklis közlekedésbe. De ha elakadnak a bringás fejlesztések, ezeken az alapokon könnyen és gyorsan tudunk majd mozgósítani. Erre azonban most nincsen okunk, a városban jó dolgok történnek, legfeljebb még gyorsabban is haladhatnának.
A felvonulás neve egyébként árulkodó. Szeretnénk egy vonzó brand-ben összekapcsolni Budapestet és a biciklit. Erre az eddigi évek jó alapot adtak, de most nagyobb sebességre kapcsolunk. Ez nagyon izgalmas munka, és szerencsére hazai pálya nekünk.
Bringás várossá szeretnénk tenni Budapestet. Kalocsai paprika, tokaji bor, budapesti biciklis közlekedés...

Vegyél részt te is a felvonulásban! Forrás: www.facebook.com/I Bike Budapest
I Bike Budapest pólók
Kép forrása: www.facebook.com/I Bike Budapest



Miért gondolod úgy, hogy a budapestieknek fontos ez a felvonulás, összefogás?
A rendszerváltás után csak kevés közösség tudott annyira nagy tömegben és egyetértésben összefogni egy célért mint a kerékpáros társadalom. Ezt meg kell őrizni a forradalmi kezdet utáni időkre is, amikor már a szakmai munkáé a főszerep. Ha láthatóak vagyunk, mindig nagyobb lesz a súlyunk a döntéshozók szemében, még ha nem is állandóan a kapukat döngetjük. A felvonulásokon szavazók kívánatos tízezrei bringáznak boldogan.


Az infrastruktúrán túl, ti mit tartotok még nagyon fontos céloknak a városi kerékpározásban?
A szemléletformálást, elsősorban a közlekedési módok szabad váltogatásában. Hogy mindenki olyan eszközt válasszon ami a legalkalmasabb az aznapi dolgához. Nem kell összenőni a biciklinkkel vagy autónkkal. Jó lenne többszörösére bővíteni a BUBI rendszert, mert az ennek a szemléletnek a zászlóshajója. Aztán a Kerékpárosklub régi célja, hogy 12 éves korig minden gyerek levizsgázzon gyalogos és bringás kreszből.

...a budapestiek fele szeretne biciklivel közlekedni, csak nem mer.


Mit gondolsz melyik célt lesz a legnehezebb megvalósítani?
A politikusok meggyőzése a legnehezebb arról, hogy megváltozott a város, és már sokkal nagyobb igény van a jó tömegközlekedésre, és kerékpározásra, mint az átautózható városra. Ha ebben sikeresek leszünk, akkor nagy áttörés várható, mert kutatások szerint a budapestiek fele szeretne biciklivel közlekedni, csak nem mer.


Szerinted nekünk, bp-i kerékpárosoknak hogyan kell a gondolkodásunkon változtatnunk, hogy az ebből a szempontból fejlettebb országok városi kerékpározási kultúrájához közelebb jussunk?
Diplomatikusan csak annyit mondanék, hogy nem a kerékpáros gondolkodáson kell változtatnunk, hanem a gondolkodásunkon. Az északi államokban nagyon precíz szabálykövetés a jellemző, délen a szabálytalankodás. Mi itt középen a déli szinten szabálytalankodunk, és az északi precizitással kérjük egymáson számon.

Mely országok szerinted Hollandián kívül még azok, amelyek követendő példaként szolgálhatnak a magyar kerékpárosoknak?
Dánia még etalon, de mi példaként inkább Bécset és Berlint figyeljük, mert hasonló léptékű városok, hasonló előélettel, mint ahol mi most tartunk. Fantasztikus eredményeik vannak, de már mi sem szégyenkezhetünk.
A régióban már Budapest a minta, és az országos kerékpározási arány az első háromban van Európában. Érdemes megnézni Szegedet, vagy Debrecent, ahol szinte már holland arányok vannak a közlekedésben, ha az infrastruktúra még nem is nőtt fel ehhez.

Mi itt a déli szinten szabálytalankodunk, és az északi precizitással kérjük egymáson számon.


Évi egy, vagy több felvonulást is terveztek majd a jövőben?
Egyet, tavaszonként, de mellé rengeteg kisebb akciót. Békés időkben pikniket, zűrös időszakokban demonstrációkat. De nem erőltetjük a kritikus tömeg szerepet ameddig nem indokolt. A nevet is részben ezért hagytuk el. Nem jó a permanens forradalom, most majd sok évtizedes szakmai munka kell. Ehhez - a közösségi finanszírozáson keresztül - biztos hátteret is teremthet, ha a Kerékpárosklub nem csak egy körzős-vonalzós mérnökcsapat, hanem mozgósítani is tudja azokat akikért dolgozik.

Függetlenek szeretnénk maradni, hogy ne az állami, önkormányzati forrásokból éljünk, hiszen épp őket kell felügyelnünk, tőlük kell követelnünk néha. A célunk az, hogy a kerékpárosok tagdíjaiból és 1%-ából dolgozzunk a kerékpárosokért, és inkább a kerékpáros közösséggel kerüljünk függőségi viszonyba. Ehhez új csatornákat és egyben erős bázist adhat egy ilyen mozgalom.


Most már nincs is más dolgod, mint kerékpárosként csatlakozni ehhez a nagyszerű kezdeményezéshez, részvételedre mindenképp számítunk!

Az esemény részleteiről bővebb információt >> ITT << találsz!

 

A válaszokat ezúton is köszönjük Kükünek.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés