Menü

2005.09.14.     Hozzászólás 0

Drótszamártól az aranyszamárig

A kerékpározás egészséges. A legújabb tanulmányok szerint a kerékpáros közlekedési infrastruktúra kiépítése - a költség-haszon elemzések szerint - a népesség javuló egészségi állapotán keresztül hizlalja a pénztárcát. A norvég kormány ebből levonta a maga következtetéseit és 300 millió euróval (74 milliárd forint) támogatják a kerékpározást.


Valamennyi európai országban évről-évre növekszik a repülő- és közúti közlekedés. A motorizált közlekedés erősebb, mint bármikor valaha. Ugyanakkor a mozgáshiány az európai lakosság egészségét egyre inkább veszélyezteti. A modern életstílus – főként ülve végzett tevékenység a számítógép előtt, autóvezetés közben vagy tévénézéskor – a legkülönfélébb betegségek kockázatát növeli. A kerékpározás ezzel szemben ideálisan edzi testünket és óvja egészségünket, valamint a modern életstílus elválaszthatatlan része.
[ful A kerékpározás aranyat ér]
A legújabb skandináv tanulmányok bebizonyították, hogy a kerékpározás egészségjavító hatásait forintosítani lehet. Igen pontos becslések szerint a biciklizés kilométerenként 0,15 euró (37 Ft) nettó egészségügyi hasznot hoz. Egy finn közlekedéstervezési szakkönyv szerint az egészségjavulás minden új kerékpárral közlekedő által 1200 euró (295.000 Ft) bevételt eredményez évente. Ez az első alkalom, hogy a kerékpározás egészségjavító hatását a közlekedési tervek költség-haszon elemzésénél figyelembe veszik. Ha egy jól sikerült kerékpárút-beruházás után megnövekszik a kerékpárt használók száma, a bringások egészségének javulását a projekt hasznai közé számolhatjuk. A finn értékelés számításai egy norvég költség-haszon elemzésen alapulnak. Az elemzéseket három norvég város kerékpáros és gyalogos útjainak kiépítése után végezték el. A tanulmány megállapítja, hogy a vizsgált beruházások költség-haszon aránya sokkal jobb, mint az autóútépítéseké. Ezeket az eredményeket használják fel a norvégok legfőbb érvként és alapként előremutató kerékpáros terveiknél. Ezek a tervek a 2006-2015 közötti országos közlekedésfejlesztési terv részei. Azt tervezi a kormány, hogy az elkövetkező tíz évben több mint 300 millió eurót költ a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére. Nem kis összeg egy olyan országban, ahol csak 4,6 millió lakos él. De nem csak a kerékpáros infrastruktúra-fejlesztéseket mozdítja elő a kerékpárhasználat. Sok város tapasztalata mutatja, hogy a kerékpározás sokkal egyszerűbb és biztonságosabb lesz, ha a személygépkocsi közlekedés sebességét és a járművek számát csökkentik. A forgalomcsillapító intézkedések így költséghatékony alternatívái új kerékpárutak építésének. Annak az esélye, hogy egy kerékpáros a forgalomban balesetet szenved, jelentősen csökken, ha nő a városban a kerékpárosok száma. Egyes városokban a kerékpárosok számának jelentős növekedése mellett csökkent a kerékpáros balesetek száma.
[ful A kampányok eredményesek]
A dán Odensee városában (185 000 lakos) egy négyéves projekt keretében 20 százalékkal növelték a kerékpárral közlekedők arányát. A város központi intézkedésként információs és reklámkampányba fogott a kerékpározás népszerűsítéséért: a szülők kerékpár-utánfutókat tesztelhettek, melyekkel a gyermeküket az óvodába vihették, az iskolásoknak megtanították, hogy tehetik meg szokásos útjaikat kerékpárral, kampányokat indítottak „munkába kerékpárral” jelszóval, kerékpáros fesztiválokat szerveztek, tolvajbiztos, zárható kerékpártárolókat létesítettek nagy számban, a lámpás kereszteződésekben a forgalomirányítást a kerékpárosok igényei szerint programozták be. A négy éves projekt lefutása után Odensee városvezetése megállapította, hogy a projekt költségei csupán a kórházi ágyak számának csökkentésén keresztül kifizetődtek.
A városi autóforgalom egyre növekvő torlódásai legalább ilyen mértékben elősegítik a kerékpárhasználatot. Aki sokat teker, hamar megtanulja menet közben, hogy mennyivel gyorsabban elérhető minden kerékpárral. Az egészségmegőrzési intézkedések mellett a stratégiai tervek másik indokaként ezt említik – és vélhetően ez a legfontosabb indok amellett, hogy a városi utazásokat minél több ember kerékpárral tegye meg.
Összeállította: Lenkei Péter

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.