Zsári-völgyből a Bánya-hegyen át a Szomorú-hágóba Túra

A Zsári-völgyből a Bánya-hegyen át a Szomorú-hágóba Túra hossza 11 Km. Az útvonal szintemelkedése 1420 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Nehéz. Az útvonal Szlovákia területén található.

Indulási hely: Zsári-völgy parkoló (Žiarská dolina, 891 m, 49.144784°, 19.700228°)

Érkezési hely: Szomorú-hágó (Smutné sedlo, 1962 m, 49.197507°, 19.734433°)

Legmagasabb pont: Bánya-hegy (Baníkov, 2178 m, 49.198132°, 19.710708°)

Időkalkulátor a Szomorú-hágóhoz: Zsári-völgy parkoló – Zsári menedékház (Žiarská chata, 1325 m, 1 ó 30 p) – Jalóci-nyereg (Jalovské sedlo, 1856 m) – Bánya-hegy (Baníkov, 2178 m, 2 ó 30 p) – Szomorú-hágó (2 ó).

Összesen: 6 ó. Vissza: 5 ó 15 p.

Itiner

1. A Zsári-völgybe (Žiarská dolina) vezető kék jelzésű turistaút a Zsár (Žiar) községből gépjárművel is elérhető parkolóból (891 m) indul. A parkolóból a völgybe vezető aszfaltozott úton eleinte sűrű, majd egyre ritkuló erdőben haladunk észak felé. A völgy hamarosan kitárul, és megérkezünk a völgy nyitott részén álló Zsári menedékházhoz (Žiarská chata, 1325 m). A menedékházat nyári időszakban az aszfaltozott úttal párhuzamosan, de attól nyugatra, az erdőben vezető kék jelzésű ún. nyári úton is elérhetjük.

2.  Innen a menedékház mögött nyugat felé induló zöld jelzésen megyünk tovább. A Liptói-Tátra áldozatainak emléket állító kegyeleti helyet elhagyva egy észak-déli irányú vályúhoz jutunk, amelyben a hegység déli részének legismertebb vízesése, a Sarafi-vízesés (Šarafiový vodopád) hull alá. Délnyugat felé áttraverzálunk egy következő, az előzőnél szélesebb vályúba, melyben eleinte fenyők, később törpefenyők között a törmelékes, de jól járható ösvényen meredeken szerpentinezünk fel a tágas, füves Jalóci-nyeregbe (Jalovské sedlo, 1856 m).

Zsári-völgyből a Bánya-hegyen át a Szomorú-hágóba ForrĂĄs: Nagy Árpád
Zsári-völgyből a Bánya-hegyen át a Szomorú-hágóba
Kép forrása: Nagy Árpád

3. A nyeregből északkelet felé fordulva az előttünk emelkedő Jalóci-dombról leereszkedő széles, füves gerinc nyugati oldalán meredeken emelkedünk tovább. A gerinc és a turistaút a felső részén egyre sziklásabbá válik, így érkezünk meg a Jalóci-domb (Jalovecký prísop, 2145 m) füves csúcsára. Innen a sziklás gerinc nyugati oldalán leereszkedünk egy sekély nyeregbe, melyből egy rövid, az eddigiektől kicsit szelídebb füves-sziklás emelkedő vezet a Bánya-hegy (Baníkov, 2178 m) főormára.

4. A hosszú, eleinte füves, majd sziklás csúcsgerincen a keresztező piros jelzés kelet felé indul, majd kitett gerincen, helyenként láncok mellett folytatódik. Füves-sziklás terepen érkezünk meg a mély Retesz-nyeregbe (~2050 m), majd innen fel a Vastag-púp (Hrubá kopa, 2165 m) gömbölyű, füves csúcsára. A gerinc jobb oldalán továbbra is kelet felé tartunk a füves háton, és a Vastag-hajlaton át érkezünk meg a Három-púp (Tri kopy) első púpjára, a Széles-púpra (Tretia kopa, 2090 m). Innen le egy csorbába, majd fel az Apró-púpra (Druhá kopa, 2090 m). Ezután sziklalépcsőkön, majd egy kis kéményben láncok segítségével egy újabb csorbába, majd fel a Három-púp legmagasabb kiemelkedésére, az Elülső-púpra (Prvá kopa). Innen délkelet felé füves gerincen, majd meredek sziklalépcsőkön ereszkedünk le a Szomorú-hágóba (1962 m).