Velika Planina (Rakove Ravni felől)

A Velika Planina (Rakove Ravni felől) hossza 6 Km. Az útvonal szintemelkedése 520 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Szlovénia területén található.

Velika Planina Túra

Egy gyönyörű és könnyű túra Szlovénia legnagyobb alpesi füves fennsíkján keresztül, amely tulajdonképpen több kisebb mezőből áll. Ezen a kiránduláson Gojška, Velika és Mala Velika tájain barangolhatsz, megcsodálhatod út közben a pásztorok kunyhóit, miközben feltúrázol a fennsík legmagasabb pontjára, a Gradišče-ra. Nyáron legelésző tehenek szegődnek társadul, illetve hétvégén sok más túrázóval is találkozhatsz, akik szintén felkeresik ezt az idillikus helyet.

Stovniške Bajte, Velika Planina felé

Stovniške Bajte, Velika Planina felé (fotó: (c) www.slotrips.si)

Kiinduló pont: Vezess Kamniktól észak felé és kövesd a táblákat Stahovica vagy Gornji Grad irányába. Haladj tovább felfelé a Črnivec hágó felé, majd kb. 500 m-rel a hágó előtt kanyarodj balra Kranjski Rak irányába. Ezután kanyarodj ismét balra a Kranjski Rak étterem mögött és tartsd az útirányt kb. 2 km-en keresztül, amíg el nem érsz a Rakov rob alatti fennsíkon egy nagy parkolóig, ahol az utak a közeli mezőkhöz elágaznak. Ha Kelet-Szlovénia felől érkezel, gyere Mozirje felől Luče, azaz a Logar völgy irányába, ahol balra kanyarodsz, Kamnik felé. Menj tovább felfelé a Volovljek hágónak, majd fordulj jobbra a Kranjski Rak étterem előtt, innentől ugyanaz, mint az előbb leírt módon.

Útvonal:
Autóval a Volovljek hágónak haladva, két hajtűkanyar után egy Y-elágazáshoz érkezel. A fő parkoló innen 100 m-re lefelé, jobbra található. Megpróbálhatsz még tovább menni a bal oldali úton (a Kisovec alpesi mező felé), kb. 1 km után elérsz az első túraútvonal jelző táblákig. A táblák jobb felé vezetnek egy erdőn át a Mala Planina alpesi mező felé. Itt van néhány parkolóhely az út mellett, ám hétvégéken hamar betelnek.

Ha sikerült leparkolnod, akkor kövesd a túraútvonal jelző táblát Mala Planina felé és fokozatosan emelkedő úton felérsz az első pásztorkunyhókhoz, Gojška Planina-ra. Annak ellenére, hogy a legtöbb túrázó itt elkanyarodik balra, Mala Planina felé, te inkább haladj tovább egyenesen, kelj át Gojška Planina-n és tegyél egy kis kitérőt Stovniške Bajte, majd Velika Planina felé. Az ösvény nagyon szép és szerencsére nincs nyüzsgés rajta. Csak kövesd egyszerűen a jelzéseket, amelyek tipikus víznyelő terepen és látványos mezőkön vezetnek át. Hamarosan megérkezel a Velika Planina híres "Marije Snežne" kápolnához. A legtöbb pásztorkunyhó itt található, ahogy a legtöbb látogató is. Meg tudod nézni a Preskar múzeumot, amely a legkisebb élület a legelőn és a főidényben van nyitva. Kóstolj meg néhány tejterméket, sajtot, majd haladj tovább felfelé a Gradišče felé, amely az alpesi mező legmagasabb pontja és a pásztorkunyhóktól nyugati irányban emelkedik.

Fordulj dél felé a kunyhóktól és haladj tovább egy széles kavicsos úton Mala Planina irányába. Itt három hegyi menedékházat is találsz, ahol ehetsz és ihatsz. Az első a Domžalski dom, majd a következő a Jarški dom, végül a Črnuški dom. A három közül nehéz ellenállni a Jarški dom frissen felújított fából készült teraszának.

Kellemes pihenő után, ereszkedj tovább Mala Planina felé. Menj tovább a füves úton keletnek és ismét Gojška Planina-ra érkezel. Fordulj jobbra és haladj tovább egy emelkedő erdei úton a kiinduló pont felé.

Ha mégsem lenne kedved gyalogolni, akkor a Velika Planina-ra felvonóval is fel  tudsz jönni.

Velika Planina

Velika Planina (fotó: (c) www.slotrips.si)

Legmagasabb pont/csúcs:
Velika Planina / Gradišče: 1667 m

Időtartam:
Parkoló - Gojška Planina - Velika Planina (Gradišče): 2 óra
Velika Planina (Gradišče) - Mala Planina - Gojška Planina - Parkoló: 1.45 óra
Összesen: 4 óra

Nehézségi fok: 1
Az egész túra technikailag könnyű.

Szintrajz

(szintrajz forrás: (c) www.slotrips.si)

Az ösvény típusa: végig jelzett útvonal

A túraútvonalak használata közben saját testi épségéért minden túrázó maga felel! Esetleges sérülésért, balesetért felelősséget nem vállalunk.

A túraleírás, a képek és a GPS adatok a www.slotrips.si jóvoltából állnak rendelkezésünkre.