Tarajkáról a Kis-Nyereg-hágón át Javorinára Túra

A Tarajkáról a Kis-Nyereg-hágón át Javorinára Túra hossza 19 Km. Az útvonal szintemelkedése 1165 m, szintideje 8 Óra 15 Perc, nehézsége Nehéz. Az útvonal Szlovákia területén található.

Indulási hely: Tarajka (Hrebienok, 1284 m, 49.158844°, 20.224957°)

Érkezési hely: Javorina (Tatranská Javorina, 1000 m, 49.265428°, 20.141400°)

Legmagasabb pont: Kis-Nyereg-hágó (Sedlo Sedleiko, 2372 m, 49.193247°, 20.181587°)

Időkalkulátor Javorinára: Tarajka – Rainer-rét eá. (Rázc. nad Rainerovou chatou, 1304 m, 20 p) – Zamkovszky-mh. (Zamkovského chata, 1475 m, 40 p) – Téry-mh. (Téryho chata, 2015 m, 1 ó 45 p) – Kis-Nyereghágó-völgy eá. (Rázcestie pod Sedielkom, 2040 m) – Kis-Nyereg-hágó (1 ó 30 p) – Já-vor-patak – Murány alatti eá. (3 ó 30 p) – Javorina (30 p).

Összesen: 8 ó 15 p. Vissza: 8 ó 35 p.

Itiner

1. A Tarajkáról a piros jelzésű Felső turistaúton (Tatranská magistrála) jutunk el a Rainer-rét feletti elágazásig (1304 m). Átmegyünk a Nagy-Tar-patak hídján, majd néhány perc múlva az Óriás-vízesés (Obrovský vodopád) vashídján. Egy ideig nyitott terepen haladunk, majd az erdőbe beérve a piros jelzés élesen jobbra kanyarodik. Itt a balra elágazó zöld jelzésre térünk, melyen 2 perc múlva megér-kezünk a Zamkovszky-menedékházhoz (Zamkovského chata, 1475 m). A menedékháztól mérsékelten emelkedünk tovább a Kis-Tar-patak mentén, majd már a törpefenyők sávjában hatalmas sziklák között vezető úton jutunk el az Öt-tavi-katlan tófala alá. Rövid, meredek emelkedővel jobbról közelítjük meg a tófalat, majd hosszú ívben balra indulunk. Előttünk emelkedik a meredek Nagy-kaptató, amelyet széles, sziklás-törmelékes szerpentinen küzdünk le. A Nagy-kaptató a szinte függőleges Sárga-fal alatt található ún. Tüzelőkőnél ér véget. Itt hosszú ívben jobbra kanyarodik az út, majd a meredek füves-sziklás Kis-kaptató végén megérkezünk a Szepesi-Öt-tó mellett található Téry-menedékházhoz (Téryho chata, 2015 m).

Tarajkáról a Kis-Nyereg-hágón át Javorinára ForrĂĄs: Nagy Árpád
Tarajkáról a Kis-Nyereg-hágón át Javorinára
Kép forrása: Nagy Árpád

2. A menedékháztól a zöld jelzésen megyünk tovább, majd a Nagy-tó keleti oldalán meredeken emelkedünk a Pfinn-kilátó (Pfinnová kopa) felé, melyet balról megkerülve bekanyarodunk egy kis völgybe. Itt leereszkedünk egy útelágazásig (2140 m), majd füves-sziklás úton emelkedünk fel Tátra legmagasabban fekvő tava, a Kék-tavacska (Modré pleso, 2157 m) felé. A tótól a törmelékes-sziklás, egyre szűkülő, felső végén fagerendákkal és láncokkal biztosított meredek, törmelékes vályúban érkezünk meg a Tátra legmagasabb, turistaúton elérhető hágójába, a Kis-Nyereg-hágóba (Sedielko, 2372 m).

3. A hágóból, melyből szép kilátás nyílik mindkét, a túra során érintett völgyre, meredeken szerpentinezünk lefelé, majd egy bordát keresztezve sziklás hegyoldalon érkezünk meg a Varangyos-tó (Žabie javorové pleso, 1886 m) fölé. Meredeken ereszkedünk a tó alatti sziklaküszöbön, majd a völgy füves-törpefenyős középső részére érve keresztezzük a Jávor-patakot (Javorinka). Innen eleinte törpefenyőben, később fenyvesben folytatódik a fokozatosan lejtő út. Keresztezünk több tisztást, melyekről visszatekintve szép kilátás nyílik a Tátra főgerincére, majd a Murány alatti elágazást érintve érkezünk meg Javorinára.