Tarajka - Téry-menedékház túra Túra

A Tarajka - Téry-menedékház túra Túra hossza 16 Km. Az útvonal szintemelkedése 790 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Szlovákia területén található.

A Kis-Tarpataki-völgyben tett legújabb látogatásunk is bizonyítja a Magas-Tátra egyedülálló szépségét, újfent elámultunk az 1300m magasról induló völgy két oldalán futó meredek hegygerincek (keleti oldalon a Lomnici-gerinc, nyugati oldalon a Közép-gerinc határolja) és a 2600m magas tekintélyt parancsoló sziklás hegycsúcsok (Lomnici-csúcs 2634m, Jég-völgyi-csúcs 2627m) látványán. A völgyet átszelő Tar-patak pedig csak fokozza az élményt, a túraútvonal a Zamkovszky-menedékháztól szinte végig mellette halad, így kisebb-nagyobb vízesésekkel folyamatosan találkozhatunk. Sőt, az út utolsó harmadában, amikor az óriás sziklákkal kirakott gyalogösvény meredeken emelkedni kezd, egy ponton a legmagasabb vízesés vize a lábunk alatti köveken is átfolyik.

Minden kanyar tartogat valami izgalmas látnivalót, valami új szépséget. Szerencsénk volt a völgy túloldalán egy szarvast is felfedezni, aki a túrázókkal mit sem törődve békésen legelészett a törpefenyvesben, néha azért fel-felpillantva, hogy az őt bámuló színes ruhákba öltözött seregletet szemmel tarthassa.

Felvillanyozva ettől az élménytől haladtunk tovább felfelé, ahol a horizonton lassan egyre jobban kirajzolódott a Téry-menedékház. Előtte azonban még le kellett küzdenünk az egyre magasabb sziklalépcsőket, felettünk már sűrű cikk-cakkban áramlottak fel- és le a túrázók.

Kibukkanva az ösvény tetején, máris feltűnt előttünk a menedékház, oldalában a Szepesi-Kis-tó és a nagyobbacska Szepesi-Középső-tó látványával. Hogy a Szepesi-Nagy-tavat és a Szepesi-Felső-tavat láthassuk még tovább kell menni egy kicsit, a Szepesi-Alsó-tó pedig ezúttal a szemünk elől rejtve marad.

A menedékházban eltöltött pihenőnk után lassan elindultunk ugyanazon az úton lefelé, egy jó 13 km-es ereszkedés várt ránk, egészen a Tarajkáig.

Tarajka - Téry-menedékház túra

1. Ótátrafüredről a siklóvasúttal utazunk fel a Tarajkára, majd innen már gyalog folytatjuk utunkat. Az első elágazásnál a piros jelzésen, a Magistrále úton haladunk tovább. Az út első szakaszában szép széles sóderes út vezet egészen a Rainer-kunyhóig, ahol a Kis-Tar-patak felett - ahol a piros és zöld jelzés egyesül - egy fahídon átkelve, immár lassanként egyre jobban emelkedő, sziklákkal kirakott ösvényen megyünk tovább.

Úton a Tarajka felől a Kis-Tarpataki-völgybe - előtérben a Lomnici-csúcs Forrás: Mozgásvilág.hu
Úton a Tarajka felől a Kis-Tarpataki-völgybe - háttérben a Lomnici-csúcs
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

2. Míg cikk-cakkos úton a Zamkovszky-menedékházat elérjük, az Óriás-vízesés mellett is elhaladunk. A Zamkovszky-menedékháztól már csak a zöld jelzés megy tovább, így innen ezt követjük végig, a Kis-Tarpataki-völgy végéig haladva. Ahogy egyre magasabbra érünk, úgy nyílik ki a völgy a szemünk előtt, a magas fenyőfákat törpefenyvesek váltják fel, így egyre több a látnivaló.

3. A völgy végéhez érve az út egyre meredekebbé válik, a lankás ösvényt meredek cikk-cakkos szerpentinek váltják fel. Egy ponton keresztezzük a Kis-Tar-patak meredek sziklafalon lezúduló vízesését, amelynek vonalát egy fentebbi kiszögellésen jobban meg is csodálhatjuk.

A Kis-Tarpataki-völgy Forrás: Mozgásvilág.hu
A Kis-Tarpataki-völgy
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

4. Továbbhaladva utunkon hol egyenesebb ösvényen, hol meredekebb szerpentinen törünk egyre magasabbra, mígnem elérjük a völgy felső peremét, ahová a Téry-menedékház épült. Megkönnyebbülhetünk végre, hiszen felértünk, ez túránk célállomása. Kis pihenő után (a menedékházban igen jól főznek) érdemes még a különlegesen szép látványt nyújtó Szepesi-tavakat és a felső sziklakatlant megnézni és fotózni, majd ezután hosszú ereszkedés vár ránk ugyanezen az úton visszafelé a kiinduló pontunkig, a Tarajkáig.

Szepesi-Középső-tó a Téry-menedékház mellett Forrás: Mozgásvilág.hu
Szepesi-Középső-tó a Téry-menedékház mellett
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

A túravezetést köszönjük Erik Sevciknek, az Adventoura Slovakia vezetőjének!