Rohácsi-tavakhoz és a Rohácsi-vízeséshez Túra

A Rohácsi-tavakhoz és a Rohácsi-vízeséshez Túra hossza 12 Km. Az útvonal szintemelkedése 695 m, szintideje 4 Óra 35 Perc, nehézsége Könnyű. Az útvonal Szlovákia területén található.

Indulási és érkezési hely: Rohácsi-völgy parkoló (Roháčska dolina, 1063 m, 49.238110°, 19.714440°)

Legmagasabb pont: Felső-Rohácsi-tó (Horné Roháčske pleso, 1718 m, 49.205935°, 19.734269°)

Időkalkulátor a Rohácsi-tavak körtúrához: Rohácsi-völgy – Adam-tisztás eá. (Adamcuľa, 1183 m, 35 p) – Fekete-pocsolya (Ťatliakovo jazero, 1370 m, 45 p) – Alsó-Rohácsi-tó (Dolné Roháčske pleso, 1563 m) – Felső-Rohácsi-tó (Horné Roháčske pleso, 1718 m, 1 ó 15 p) – Adam-tisztás eá. (Adamcuľa, 1183 m, 1 ó 30 p) – Rohácsi-völgy (30 p).

Összesen: 4 ó 35 p. Vissza: 4 ó 40 p.

Itiner

1. Bölényfalutól (Zuberec) délkeletre, a Liptó-Tátra északi részén található a hegység turisták körében egyik legkedveltebb völgye, a Rohácsi-völgy (Roháčska dolina). A völgy délkeleti oldalán, a Zsarátnok-vályúban (Spálený žľab) található sípályák közelében lévő parkolóból (1063 m) dél felé indulunk az aszfaltozott úton vezető piros jelzésű turistaúton. A jobbra elágazó kék jelzést (1183 m) magunk mögött hagyva végig aszfaltúton érkezünk meg a Fekete-pocsolyához (Ťatliakovo jazero, 1370 m). A kis tavacska partján, az egykori Rohácsi menedékház helyén napjainkban kis büfé várja a turistákat. A büfétől a Fekete-pocsolya keleti oldalán a zöld jelzésen a törpefenyők között vezető sziklás úton megyünk tovább déli irányban. Az enyhén emelkedő, jól kiépített úton a Volovec (Volovec) északnyugati hegyoldalát keresztezve, majd a törpefenyőket magunk mögött hagyva törmelékes, sziklás terepre jutunk.

2. A zöld jelzés itt élesen jobbra fordul (1527 m), és egy sekély vályúban emelkedve érkezünk meg a jégkorszaki eredetű gleccserkatlanban fekvő tócsoport első tavához, az Alsó-Rohácsi-tó (Dolné Roháčske pleso, 1563 m) füves partjára. A Liptói-Tátra legnagyobb (2,22 hektár) tavát északról kerüljük meg, majd a törpefenyőben vezető rövid, meredek szerpentinen egy füves térségre jutunk. Itt található a Második-Rohácsi-tó (Druhé Roháčske pleso, 1650 m), és a kicsivel feljebb az előzőnél valamivel nagyobb Harmadik-Rohácsi-tó (Tretie Roháčske pleso, 1652 m). Ezeket is jobbról, északról kerüljük meg, majd megérkezünk a völgy legmagasabban fekvő állóvizéhez, a Felső-Rohácsi-tóhoz (Horné Roháčske pleso, 1718 m), amely 8,1 méteres mélységével a Rohácsi-tavak legmélyebbike.

Rohácsi-tavakhoz és a Rohácsi-vízeséshez ForrĂĄs: Nagy Árpád
Rohácsi-tavakhoz és a Rohácsi-vízeséshez
Kép forrása: Nagy Árpád

3. Innen nyugat felé folytatva utunkat, a Zsarátnok-völgy (Spálená dolina) egyik mellékvölgyén meredeken szerpentinezve ereszkedünk le a völgy alsó részébe. Kisebb törpefenyőfoltokkal tarkított füves-törmelékes terepen haladunk, magunk mögött hagyjuk a balra elágazó zöld (1568 m), majd kicsivel később a szintén balra ágazó sárga jelzés elágazását (1463 m), és lassan megérkezünk az erdőrégióba. Immár erdős terepen érkezünk meg a Liptói-Tátra legjelentősebb vízeséséhez, a Rohácsi-völgy alsó részén található, 18 m magasságú Rohácsi-vízeséshez (Roháčsky vodopád). A vízeséshez tett rövid kitérő után rövid idő múlva az Adam-tisztásra (Adamcuľa, 1183 m) jutunk, ahonnan az aszfaltozott úton jutunk vissza a parkolóba.