Pasterze gleccser - Gamsgruber-ösvény Túra

A Pasterze gleccser - Gamsgruber-ösvény Túra hossza 15 Km. Az útvonal szintemelkedése 150 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Ausztria területén található.

Heiligenblut – Kaiser-Franz-Josefs-Höhe - Pasterze gleccser – Gamsgruber-ösvény. A túra történetéhez klikk ide!

nagyobb térképen való megjelenítése

Egész napos kirándulásunk autókázással kezdjük. Elindulva a Hunguest Hotel Heiligenbluttól, felérve a Grossglockner-útra balra fordulunk, ahol rögtön erősen emelkedni kezd az út. Kiérve a településről lélegzetelállító hegycsúcsokkal körbe véve haladunk felfele míg egy sorompós kapuhoz nem érünk. Itt a Nemzeti Park Karintia Kártyánk segítségével ingyenesen mehetünk tovább, ennek hiányában 29,- euro/autó/nap díjat kell fizetnünk.

A kapun áthaladva folytatjuk utunk egyre magasabbra. A körforgalomhoz érve a Kaiser-Franz-Jozefs-Höhe irányt (második kihajtó) választva vezessünk tovább. Még pár perc és megérkezünk a 2400méteres magasságban fekvő fedett parkolóhoz, ahol ingyenesen parkolhatunk. Innen valamelyik lépcsőházat választva jutunk ki a kilátó területére.

A parkolóházzal szemben lépcsők vezetnek le jobbra a gleccser felvonóhoz, illetve balra magához a gleccserhez. Ha nem félünk a lépcsőktől, akkor a bal oldali ösvényen induljunk el lefele. Körülbelül fél órányi séta után érjük el a felvonó alját, amitől még nagyjából negyed órányi gyaloglásra van a gleccser.

Innen már táblák jelzik a jégfolyam magasságának visszahúzódását 5évenként. Leérve a gleccserhez kellő óvatossággal és fegyelemmel lépjünk arra rá! Sosem rohanjunk, sosem lépjünk olyan helyre, amit nem tudunk jól megnézni előre, és ha tehetjük jobban eltávolodva a szélétől, ne térjünk le a kijelölt ösvényről!

Nagy fémoszlopokra rögzített kör alakú piros-fehér táblák jelzik a Grossglocknerre vezető ösvényt, amin Mi is tehetünk egy rövid sétát felfele, majd ugyanott lefele. Visszaérve a felvonóhoz, a Nemzeti Park Karintia Kártyánknak köszönhetően ingyenesen és kényelmesen juthatunk vissza, fel a parkoló szintjére.

Ha megéheztünk, illetve pihennénk egy rövidet, itt található étterem, ahol friss és meleg ételek kaphatók osztrákos árakon. Amikor ismét menetkészek vagyunk, kilépve az étteremből először elhaladunk a mosdók előtt, majd a parkolóház sarkán befordulunk balra egy raktárnak kinéző helységbe. A falon a Gamsgruberwerg felirat árulkodik arról, hogy ez valójában egy ösvény.

Az út elején 6, rövidebb-hosszabb alagúton keresztül haladunk, komótosan felfele. Minden alagútban világítás és különböző érdekes tárgyak, alkotások találhatók (angol és német tudás előny megértésükhöz). Az utolsó alagutat is elhagyva a Pasterze-gleccser jobbján, annak a szintjétől több száz méterrel magasabban találjuk magunk.

A sziklákba vágott széles ösvényen nagyon kényelmesen haladhatunk. Utunkat különböző információs táblák szegélyezik, melyeken a környékről kaphatunk bővebb információt (ismét angol és német tudás előny).

Fél óra elteltével érünk a „Mormoták-városába”, ahonnan szinte 100%, hogy lépten-nyomon a prémes állatokba fogunk botlani, néha szó szerint. A kíváncsi állatok padok és kövek alól, fűcsomók közül néznek minket, és ha elég türelmesek vagyunk, nagyon közel engednek Minket magukhoz.

A tengerszint feletti 2548méter magasságban fekvő ösvény végéhez nagyjából bő 1 óra alatt lehet elérni (a mormotákkal töltött időtől is függ), ahol padok és asztalok fogadnak minket, no meg egy gleccser maradványa és egy hatalmas vízesés. Rövid szusszanás után, bár ugyan azon az úton tudunk visszajutni a parkolóhoz, mint amin jöttünk, a más irányból látott táj egyáltalán nem teszi unalmassá ezt a részt sem.

Visszaérve a parkolóhoz, ha időnk és kedvünk engedi, még felmászhatunk a Swarowsky-kilátóba, vagy a szuvenírboltban válogathatunk a sok száz féle ajándéktárgy közül.

Lefele gurulva a szerpentinen, az utolsó hajtókanyar (jobbos) külső ívén kis dózer úton az aranymosó faluhoz juthatunk le. Érdemes megnézni, ha időben jól állunk (17 óra előtt).