Javorináról a Kis-Nyereg-hágón át Ótátrafüredre Túra

A Javorináról a Kis-Nyereg-hágón át Ótátrafüredre Túra hossza 21 Km. Az útvonal szintemelkedése 1425 m, szintideje 9 Óra 5 Perc, nehézsége Nehéz. Az útvonal Szlovákia területén található.

Indulási hely: Javorina (Tatranská Javorina, 1000 m, 49.265428°, 20.141400°)

Érkezési hely: Ótátrafüred (Starý Smokovec, 1010 m, 49.139190°, 20.222353°)

Legmagasabb pont: Kis-Nyereg-hágó (Sedielko, 2372 m, 49.193247°, 20.181587°)

Időkalkulátor Ótátrafüredre: Javorina – Murány alatti eá. (Rázc. pod Muráňom, 1083 m, 30 p) – Kis-Nyereg-hágó (Sedielko, 2372 m, 4 ó 30 p) – Téry-mh. (Téryho chata, 2015 m, 1 ó 15 p) – Zam-kovszky-mh. (Zamkovského chata, 1475 m, 1 ó 30 p) – Tarajka (Hrebienok, 1284 m, 50 p) – Ótátrafüred (30 p).

Összesen: 9 ó 5 p. Vissza: 9 ó.

Itiner

1. Javorináról a Jávor-patak (Javorinka) mentén vezető, zöld jelzésű széles erdei úton dél felé indulunk. Erdős terepen érkezünk meg a Murány alatti tisztáson található útelágazáshoz (1083 m). Innen a patak bal partján egyenesen megyünk tovább, majd beérünk az erdőbe, és utunk ösvénnyé szűkül. A sűrű erdőben hullámzó terepen keresztezünk több tisztást, ezekről szép kilátás nyílik kelet felé, a Jég-völgyi-csúcsra (Ľadový štítí). Enyhén, de hosszan emelkedünk az erdőben, melyet fokozatosan felvált a törpefenyő, és egyre közelebb jutunk a Tátra erősen szaggatott főgerincéhez.

2. A törpefenyőből kiérve füves-sziklás terepen átkelünk a Jávor-patakon, és kelet felé fordulva megkezdjük az egyre meredekebb emelkedést az előttünk magasodó, a Varangyos-tó (Žabie javorové pleso, 1886 m) vizét visszatartó sziklaküszöb bal oldalán. A tó fölött sziklás emelkedőn kapaszkodunk egyre feljebb, majd kis kanyarokkal, a felső részén kiszélesedő vályúban érkezünk a Kis-Nyereg-hágóba (Sedielko, 2372 m). A hágóból, amely a legmagasabban fekvő, turistaúton megközelíthető átjáró a Magas-Tátrában, szép kilátás nyílik a magunk mögött hagyott Hátsó-Jávor-völgy (Zadná Javorová dolina) zárlatára, valamint a közeli csúcsokra.

Javorináról a Kis-Nyereg-hágón át Ótátrafüredre ForrĂĄs: Nagy Árpád
Javorináról a Kis-Nyereg-hágón át Ótátrafüredre
Kép forrása: Nagy Árpád

3. A hágóból láncokkal, valamint fagerendákkal biztosított meredek törmelékes vályúban ereszkedünk le a legmagasabban fekvő tátrai tó, a Kék-tavacska (Modré pleso, 2157) mellé. Hamarosan útelágazáshoz jutunk (2140 m), majd a Pfinn-kilátót (Pfinnová kopa) megkerülve érkezünk meg az Öt-tavi-katlanban található Téry-menedékházhoz (Téryho chata, 2015 m). A menedékháztól meredek, füves-sziklás hegyoldalon ereszkedünk le a Sárga-fal (Žltá stena) alatt található hatalmas szikláig, majd a Nagy-kaptató nevű széles, sziklás hegyoldalon vezető szerpentinen érkezünk a Kis-Tarpataki-völgy kevésbé meredek felső részébe.

4. Sziklás, később törpefenyős, folyamatosan lejtő úton, a Kis-Tar-patak bal oldalán érjük el az erdőhatárt, és hamarosan a Zamkovszky-menedékház (Zamkovského chata, 1475 m) előtti tisztáson vagyunk. Innen a keresztező, piros jelzésű Felső turistaúton (Tatranská magistrála) nagyrészt nyitott terepen megyünk tovább. Az Óriás-vízesés (Obrovský vodopád, 1340 m), majd a Nagy-Tar-patak hídján át, a Rainer-rét feletti elágazást (1304 m) magunk mögött hagyva érkezünk meg a Tarajkára (Hrebienok, 1284 m), ahonnan gyalog vagy siklóval juthatunk Ótátrafüredre (1010 m).