Jalóci-völgyből a Bánya-hegyre Túra

A Jalóci-völgyből a Bánya-hegyre Túra hossza 8 Km. Az útvonal szintemelkedése 1405 m, szintideje 4 Óra 30 Perc, nehézsége Nehéz. Az útvonal Szlovákia területén található.

Indulási hely: Jalóci-völgy parkoló (Bobrovecká Vápenica, 748 m, 49.156421°, 19.632299°)

Érkezési hely és legmagasabb pont: Bánya-hegy (Baníkov, 2178 m, 49.198132°, 19.710708°)

Időkalkulátor a Bánya-hegyre: Jalóci-völgy parkoló – Kék/Zöld jelzés eá. (Rázc. pod Parichvostu, 1010 m, 1 ó 30 p) – Kék eá. (Hlboká dolina, 1148 m, 30 p) – Bánya-nyereg (Baníkovské sedlo, 2040 m, 2 ó) – Bánya-hegy (30 p).

Összesen: 4 ó 30 p. Vissza: 3 ó 35 p.

Itiner

1. A Jalóci-völgy (Jalovská dolina) torkolatában lévő nagy tisztás déli szélén található parkolóból (748 m) a tisztás keleti szélén vezető sárga jelzésen indulunk északkelet felé. A párhuzamosan haladó piros jelzés hamarosan jobbra kanyarodik (806 m), mi viszont észak felé folytatjuk utunkat a Jalóci-völgyben. A turistaút eleinte magasan a Jalóci-patak (Jalovecký potok) fölött halad, majd visszaereszkedik a meder mellé, és jobbára a patak jobb partján megy tovább. A mindkét oldalán sűrű fenyvesekkel borított Jalóci-völgy mélyén érkezünk meg a Nagy-Kopasz (Lysec) meredek déli lejtői alatt található útelágazáshoz (1010 m). Innen a jobbra induló, kék/zöld jelzésen folytatjuk utunkat a Párás-völgyben (Dolina Parichvost).

Jalóci-völgyből a Bánya-hegyre ForrĂĄs: Nagy Árpád
Jalóci-völgyből a Bánya-hegyre
Kép forrása: Nagy Árpád

2. Eleinte a patak bal, majd jobb partján jutunk egyre feljebb a jól kiépített turistaúton, majd megérkezünk a Mély-völgybe (Hlboká dolina) vezető zöld jelzés elágazásához (1148 m). Továbbra is a kék jelzésen maradva egyre meredekebben emelkedünk felfelé a völgyben. A pataktól eltávolodva egy sekély vályúban keresztezzük a Jalóci-patak egyik északi mellékvizét, majd a törpefenyő övezet határán ismét visszatérünk a völgy mélyén csörgedező patakhoz. Kisvártatva átmegyünk a patak bal oldalára, majd magasan a patak felett szerpentinezünk felfelé a törpefenyős, később füves-sziklás terepen. Keresztezzük két sziklás vályú torkolatát, majd egy meredek lejtő aljára érkezünk Az innen V alakban kiszélesedő füves-törmelékes hegyoldal középvonalától kissé jobbra vezető nagyon meredek ösvényen rövid szerpentinekben érjük el a Bánya-nyereg (Baníkovské sedlo, 2040 m) füves nyílását. A főgerinc fontos átjárójaként számon tartott nyeregből a keresztező, piros jelzésen jobbra, délkelet felé indulunk, és a füves-sziklás főgerincen emelkedünk a Bánya-hegy kis területű főormára.

3. A Bánya-hegy a Liptói-Tátra negyedik legmagasabb, de egyik legnépszerűbb csúcsa, melyre több irányból is feljuthatunk jelzett turistaúton. A csúcsról minden irányban széles panoráma nyílik, különösen szép a nyugat-északnyugatra fekvő Bojtárra (Pahoľa) és Zsarátnokra (Spálená), valamint a kelet felé emelkedő Rohácsok csúcsaira nyíló panoráma. A csúcs elnevezése arra emlékeztet, hogy a környékén a múltban intenzív vasércbányászatot folytattak. A Bánya-hegyről több lehetséges levezető útvonal közül választhatunk, visszamehetünk a felfelé megtett úton, de a kiindulási ponttól eltérő helyre is érkezhetünk.