A Zsári-völgyből a Zsári-nyergen át a Jamniki-hágóba Túra

Az A Zsári-völgyből a Zsári-nyergen át a Jamniki-hágóba Túra hossza 9 Km. Az útvonal szintemelkedése 1320 m, szintideje 5 Óra 15 Perc, nehézsége Nehéz. Az útvonal Szlovákia területén található.

Indulási hely: Zsári-völgy parkoló (Žiarská dolina, 891 m, 49.144784°, 19.700228°)

Érkezési hely: Jamniki-hágó (Jamnícke sedlo, 1908 m, 49.203473°, 19.759210°)

Legmagasabb pont: Placslivo (Plačlivé, 2126 m, 49.197215°, 19.747777°)

Időkalkulátor a Jamniki-hágóhoz: Zsári-völgy parkoló –Zsári mház (Žiarská chata, 1325 m,1 ó 30 p) –Kék/Zöld-eá. (Rázc. pod Homolkou, 1686 m, 1 ó 30 p) –Zsári-nyereg (Žiarske sedlo, 1917 m,30 p) –Placslivo (Plačlivé, 2126 m, 30 p) –Hegyes-Rohács (Ostrý Roháč, 2088 m) –Jamniki-hágó (1 ó 15 p).

Összesen: 5 ó 15 p. Vissza: 4 ó 50 p.

Itiner

1. A Zsár (Žiar) községből gépjárművel is elérhető parkolóból (891 m) indul a Zsári-völgybe (Žiarská dolina) vezető kék jelzésű turistaút. A parkolóból a völgybe vezető aszfaltozott úton eleinte sűrű, majd egyre ritkuló erdőben haladunk észak felé. A völgy hamarosan kitárul, és megérkezünk a völgy nyitott részén álló Zsári menedékházhoz (Žiarská chata, 1325 m). A menedékházat nyári időszakban a kék jelzésű, az aszfaltozott úttal nagyjából párhuzamosan, de attól nyugatra, az erdőben vezető ún. nyári úton is elérhetjük.

A Zsári-völgyből a Zsári-nyergen át a Jamniki-hágóba Forrás: Nagy Árpád
A Zsári-völgyből a Zsári-nyergen át a Jamniki-hágóba
Kép forrása: Nagy Árpád

2. A menedékházat magunk mögött hagyva egy hídon keresztezzük a Fenyves-patakot (Smrečianka), majd a jól kiépített turistaúton a Nagy-Retesz-katlan (Veľké Závraty) sziklás déli lejtőjén a törpefenyőben hosszan   traverzálunk északnyugat felé. Hamarosan megérkezünk a Kis-Retesz-katlanban (Malá Závraty) lévő útelágazáshoz (1686 m), ahonnan a zöld jelzésű ösvényen megyünk tovább kelet felé. Az egyre ritkuló törpefenyőben hosszabb füves részekkel tagolt sziklás hegyoldalon egyenletesen emelkedünk felfelé. A turistaút északnyugati oldalán halad el az úttól kissé távolabb látható kicsiny Zsári-tó (Žiarske pleso, 1860 m) mellett, majd hamarosan megérkezünk a füves Zsári-nyeregbe (Žiarske sedlo, 1917 m).

3. A nyeregből a keresztező sárga jelzésen észak felé indulva a nem túl nehéz, füves-sziklás gerincen emelkedünk fel a Placslivo alatti útelágazásig (2062 m). Ha a 2062 méteren lévő elágazástól északkelet felé indulunk, meredeken leereszkedünk egy kőtörmelékes kis katlanba. Innen a gerinc jobb oldalán többnyire kitett terepen le a Rohácsi-nyeregbe (Roháčske sedlo, 1955 m). A nyeregből eleinte könnyű háton, majd a láncokkal biztosított gerincélen jutunk el a Hegyes-Rohács (Ostrý Roháč, 2088 m) főormára.

4. A csúcsról eleinte füves terepen, majd láncokkal biztosított kéményen, végül füves-törmelékes terepen ereszkedhetünk le a Jamniki-hágóba (1908 m).