A Gerecse szívéből a Duna felé: Pusztamarótról Piszkére a piroson Túra

Az A Gerecse szívéből a Duna felé: Pusztamarótról Piszkére a piroson Túra hossza 9 Km. Az útvonal szintemelkedése 199 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Könnyű.

Pusztamarót a medvehagyma fellegvára már ha a tavaszi időszakot nézzük. Számos túraútvonal vezet ide, de mivel tényleg a hegység szívében található, így csak autóval vagy gyalogosan lehet megközelíteni. Ha pedig már itt vagyunk, akkor tovább is kell menni innen, induljunk el most a piroson észak felé.

Pusztamarót - Piszke túra

1. A túra a Marót-hegyi Sólyomfészek turista szállás közvetlen közeléből indul. Előzetes telelfonálással szállást is intézhetünk itt. Sátorozni is lehet, ha bírod a gyermektáborok hangulatát, ugyanis abból bőven akad itt egész nyáron.

A számtalan jelzésből a pirosat választjuk... Forrás: Nyáry Tamás
​A számtalan jelzésből a pirosat választjuk...
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. A füves domboldalon felsétálva széles földúton érkezünk az erdőbe. Itt még a kék jelzéssel ugyanazon nyomvonalon vagyunk. 200 méter után vadkerítéshez és egy kapuhoz érkezünk. A mi utunk a kapun keresztül vezet, innen csak a piros jelzés vezet minket.​

3. Lankásan emelkedve megyünk egy erdészeti földúton, időnként egy méteres vízmosást kerülgetve. Az erdő teljesen tiszta aljnövényzet mentes. Nyárelőn sok gombát láttam erre. A Domoszló hegy tetejét elérve szintben, majd egy kereszteződésben enyhén balra fordulva már lefelé haladunk.​

Vízmosásos út Forrás: Nyáry Tamás
Vízmosásos út
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. Jelentős szintvesztéssel ereszkedünk a Nagy-Eménkes oldalában. A következő elágazás előtt egy állatok által alaposan kitaposott sózót találunk. A keresztúton átkelve óriási tisztásra érkezünk, ahonnan nagyon szép kilátás tárul elénk Lábatlan felé. Érdemes itt üldögélni, piknikezni egy kicsit.

5. Pihenő után egy nagyon gyenge kis emelkedő következik egy dombra, ezután pedig már végig lefelé haladunk. Újabb tisztás, majd két vadászles mellett is elmegyünk, aztán kijutunk az erdőből végleg, egy darabon cserjés réteken, majd a Piszke feletti ültetvények között közelítünk a településhez.

Piszke feletti ültetvény Forrás: Nyáry Tamás
Piszke feletti ültetvény
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. Az utolsó szakaszon már házak és kertek között ereszkedünk le a faluba, de mielőtt nekiindulnánk, érdemes még egyszer jól körülnézni és megcsodálni a Duna panorámáját.

7. Az út végén a főút mellett érdemes besétálni a szabadtéri színpad arborétum szerű kertjébe, esetleg a Gerenday emlékházhoz is, mely az arborétum alapító Gerenday család fennmaradt hagyatékaiból lett berendezve. Aki éhes és bírja a retró stílusú utcai büféket, az ugorjon be a hajóállomással szemben lévő büfébe egy óriás burgerre, vagy gyros-ra.

Utazásunkban támogatott a Suzuki SX4 S-Cross modell:

Suzuki SX4 S-Cross Forrás: Nyáry Tamás
Suzuki SX4 S-Cross
Kép forrása: Nyáry Tamás

Soron következő projektünk, a teljes Gerecse hegység bejárása volt, ezen belül pedig a hegység szívébe is el kellett jutni, Pusztamarót környékét  a Suzuki jóvoltából egy ezüst színű SX4 S-Cross model segítségével sikerült felfedezni és mondhatom, igen nagy segítség volt, hiszen a Sólyomfészekhez vezető erdei úton megcsillantotta tudását az összkerék meghajtás.

Az Allgrip 4x4 technológiának köszönhetően nem csak az országúton, de a hegység kevésbé jó minőségű mellékútjain, sőt a közösségi közlekedés számára is nyitott földutakon is tökéletes kényelmet biztosított. 1-2 helyen kíváncsiságból kapcsoltam csak a sport fokozatra, de igazából az automata funkció is tökéletesen elég volt mindenhol, hiszen a jármű hajtó rendszere tudja a dolgát és érzékelve a terepviszonyokat az első kerék meghajtásra összkerék rásegítést biztosít, ahol szükséges.

Így a hegység szívében lévő Pusztamarótra is a lehető legkényelmesebben juthattam el, pedig oda egy 7 km hosszú nagyon rossz minőségű dózer út vezet. Egy másik helyszínen Piszke fölött a hegyoldalon viszont a nagy meredekségű utat is kitapasztalhattam, a szőlőbe vezető utak nem nevezhetők éppen lankásnak. Akkor sem volt gond, amikor megállás után újra el kellett indulni vagy vissza kellett fordulni, mert zsákutca volt. A rutin manőverek is kiválóan sikerültek a meredek hegyoldalon. Meglepő volt, hogy az intenzív használat mellett 5 nap alatt csak egyszer kellett tankolni, a terepviszonyok ellenére nagyon jó alacsony a fogyasztása. Hát mit is mondhatnék, elvittem volna a következő utamra is!

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu