Vitányvár montitúra a Vértesben

A Vitányvár montitúra a Vértesben hossza 35 Km. Az útvonal szintemelkedése 821 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Kerékpártúránkra ismét Gántról, a Gránás Turistaházból indulunk.

1. Ezúttal Gántot a településen átfutó főúton északi irányba hagyjuk el.

2. A falut követően az első lehetőségnél balra, egy földútra fordulunk, majd terepen célba vesszük a csak néhány házból álló Kőhányás falut.

Eszterházi kápolna Forrás: www.mozgasvilag.hu
Kőhányás - Eszterházy Kápolna

Kőhányáson a régi, ámde szépen felújított Eszterházy kápolna mindig jó okot szolgáltat egy kis pihenőre vagy fényképezkedésre, mielőtt nekiveselkedünk a Gesztesi várhoz vezető emelkedőnek.

3. Innen rögtön keresztezzük is a főutat újra és az út jobboldala mellől el is kezdünk felfelé mászni az erdőben. A terep kezdetben süppedős, homokos, majd szerencsére hamarosan átcsap kellemesen kanyargó erdei útba, amely egyre keskenyebbé, majd egy nyomtávossá válik. Kb. 200 m-es szintemelkedés után elérjük a domb tetejét, ahonnan az ismét kiszélesedett erdei út egy festői bükkösben halad tovább. Ahogy tovább tekerünk, az ösvény nemsokára ismét elkezd lejteni és néhány perces lejtőzés után máris megérkezünk a Gesztesi várhoz.

Aki még nem járt erre, érdemes a várat is megnézni, mivel mi évekkel ezelőtt már aludtunk is benne, most inkább tovább indulunk az eddig még számunkra is ismeretlen Vitányvár felé.

4. Várgesztest elhagyva ismét bevesszük magunkat az erdőbe és egy meredek valamint igen rövid kb. 160 m-es emelkedő után már egy kiegyensúlyozottabb nehézségű terepen bringázunk tovább a vár felé.

5. Vitányvárat megközelítve az utolsó szakasz viszont annyira meredek úton vezet fel, így immár tolósra véve a figurát tényleg küzdünk, hogy végre bevehessük azt. A bringákat érdemes a kőfalak tövében hagyni, mivel a terep innentől már úgysem alkalmas a kerékpározásra, illetve a gyalogos látogatókat sem szorítjuk így le az útról. A romos vár számos fotótémát biztosít, főleg napos és tiszta időben remek a kilátás. A szebb időket is megélt vár falai között érdemes barangolni egy kicsit.

Útban fel a Vitányvárba Forrás: www.mozgasvilag.hu
Útban fel a Vitányvárba

Egy jó 20 perces pihenő és fotózkodós szünet után a várból néhány km erejéig fő csapásunkra, arra az erdei útra térünk vissza, amelyen idefelé is haladtunk.

6. A következő útelágazásnál balra fordulunk és az előbbihez hasonló szélesebb ösvényen tekerünk tovább. Utunkat változatos felfelék és lefelék tarkítják, a tavaszi erdő illata és friss zöld színei továbbra is lelkesedéssel töltenek el bennünket.

Végül az erdőből egy nagy tisztás mellett érünk ki, ahol becsatlakozunk egy alsórendű útba.

7. Ez az út végül a Csákvár felé vezető főútra ér ki.

8. Erről a főútról néhány száz méter után jobbra lekanyarodtunk Gánt felé és szép lassan begurultunk a faluba.

Igaz, ezen a napon túránk csak rövidebbre (35,59 km) sikerült, de így is elértünk 821 m szintet és nagyszerű élményekkel gazdagodtunk!