Menü

sportág: KERÉKPÁR    táv: 23 km    szintemelkedés: 646 m    szintidő: 3 óra     nehézség: Közepes (Néhol nehéz)

Magyarország legészakibb pontjának nyomában

Célul tűztük ki, hogy egy nap elbringázunk Magyarország legészakibb pontjához. Ez a pillanat egy csodás őszi napon jött el, amikor is Füzérkomlósról kiindulva kezdtük a Zemplén legészakibb turistaútjait felderíteni.

Kerékpártúránk már csak azért is különösen szépnek ígérkezett, mivel az út kezdeti részében kifogástalan rálátással lehettünk a vulkanikus sziklakúpon emelkedő középkori Füzéri várra, melyet közvetlenül Füzér települése ölel körbe. A vár a napsütésben fehéren villogó falaival már messziről vonzotta a szemünket. Utunk szerencsére pont arra vitt, tehát egyre közelebbről szemlélhettük a lassanként fölénk tornyosuló magas várfalakat. A várat később a bal oldaláról kerültük, így ahogy a községből kiérve már a dombokon felfelé tekertünk, sokáig láthattuk még magunk mögött.

Füzért elhagyva már kezdődtek is kicsit a bonyodalmak, mivel a jelzéseket sok helyen egy egyszínű fehér négyzet helyettesítette, magyarul megszűnt a jel. Ezen a kezdeti szakaszon egyedüli segítségünkre a községben az információs táblán felfedezett, itt-ott a fák törzsén felbukkanó Szent Erzsébet út jelzése volt. Azaz mégiscsak megy erre út, csak már nem az, amit a térképeken jelölve láttunk. Tehát egy darabon a zarándokút jelzéseit követve újból rátaláltunk a kék jelzésre, illetve már táblák is feltűntek, amelyek mutatták a helyes irányt az országhatár felé.

A határig eljutni ezután már szinte gyerekjáték volt, ám sem előtte az úton, sem közvetlenül a határon egyetlen tábla nem jelölte a legészakibb pontot. Csak találgatni lehetett, hogy a jobbra toronyiránt elinduló zöld jelzés lehet e az. Kicsit odébb az erdőben viszont megtaláltuk a táblát, amely írással lefelé feküdt az avarban és még csak egy oszlopot sem láttunk sehol, hogy hova lehetett felrögzítve. Így mint utólag kiderült, nagyjából 10 méterre lehettünk a legészakibb pontot jelölő kőoszloptól, ám kellő helyismeret hiányában sajnos nem találtuk meg. (Így ez a feladat rátok vár majd, hogy az itiner alapján eljussatok ide és képeket küldjetek nekünk, ha megtaláltátok!)

Azonban a határról folytatva utunkat sem lett könnyebb a dolgunk, mivel annak ellenére, hogy jelzett turistaúton haladtunk, a keresztben fekvő fatörzsek és letört gallyak között lassan jutottunk előre. Az út utolsó harmadára azonban már normalizálódott a helyzet, leszámítva néhány igen szúrós bokorral szegélyezett keskeny ösvényt. Hollóháza felett még egy jó kis erdei lejtőzés is belefért, majd a községbe érve már csak a jelzett aszfaltos kerékpárúton kellett begurulni Füzérkomlósra.

Utazásunk alatt végig segítségünkre volt Suzuki Vitara tesztautónk, amely kerékpárjaink szállítását is biztosította.

 


Füzérkomlós - Északi pont körtúra

1.  Füzérkomlóson közvetlenül a Füzér település irányába mutató kék jelzésnél parkoljunk le, a túra után pontosan ugyanide fogunk visszaérkezni. Füzérre egy folyamatosan emelkedő aszfaltúton jutunk be, majd a községbe érve egy meredekebb emelkedő után a Szent István Római katolikus templom előtt balra fordulva követjük a kék sáv jelzést. Itt az út sarkán találkozunk szembe a Szent Erzsébet út információs táblával, amelynek később lesz jelentősége, ezért fontos, hogy megjegyezzük a jelzés formáját és színét.


Kellemesen emelkedő aszfaltúton tekerünk Füzér felé, távolban a Füzéri vár Forrás: Mozgásvilág.hu
Galériáért katt a képre!

 

2. A jelzéseket tovább követve kanyarog ki az út a községből, amely során a kék sáv kék keresztre változik. Egyszer csak egy mozgatható farudakkal lezárt útszakaszhoz érünk, amelyen elvileg átvisz a jelzés, ezért leemeljük a rudakat és az immár egyedüliként mutatkozó Szent Erzsébet út jelzést követjük tovább. Az út elhalad amellett a tehéncsorda mellett, melyet a mozgatható kerítés volt hivatott védeni, majd nemsokkal később elérjük ennek a nagy karámnak a másik végét is, ahol szintén a rudak állják utunkat. A későbbiek folyamán már nem lesz ilyen akadály, itt pedig már az erdőben folytatjuk tovább az utunkat. Az út itt apró kavicsos, sőt egy 12%-os emelkedőt jelző táblánál még külön ki is van kövezve ez a szakasz. Felérve az emelkedő tetejére mintegy megnyugtatásul ismét megjelenik a kék kereszt jelzés az egyik fán.


Újra a kék kereszten Forrás: Mozgásvilág.huGalériáért katt a képre!
 

3. Nemsokára kiérünk az erdőből és egy kereszteződéshez jutunk, ahol végre táblákat is látunk. Itt jobbra fordulunk, Kassa felé. Egy darabon aszfaltúton haladunk, majd amikor jobb kéz felé egy erdészeti úton megjelenik a kék sáv jelzés, letérünk róla és immár ismét terepúton haladunk tovább az erdőben. Ahogy követjük a kék sáv jelzést, lassan megérkezünk az országhatárra

(A térképünkön láthatunk egy, a közeli Lászlótanyára tartó útvonalat, nos, ezt nem érdemes követnünk, mivel egy hatalmas terület le van zárva ezen a részen, körbekerítve 2m magas fémkerítéssel, így ha valaha is volt itt valami a Lászlótanyán, ez ma már számunkra nem megközelíthető.)
 

Az országhatár és az útjelző táblák, amik közül nekünk egyik sem jó. Forrás: Mozgásvilág.huGalériáért katt a képre!

 

4. Tehát megérkezve az országhatárra több táblát is találunk, hármat, ami Szlovákia felé mutat és másik hármat, ami visszafelé abba az irányba, ahonnan jöttünk. Tehát igazából egyik sem opció a számunkra, ráadásul az északi pont felé mutató jelzést vagy táblát pedig sehol sem találunk. (Most már tudjuk, hogy jobbra fel a zöld jelzésen haladva, valószínűleg 10-20 méteren belül rá lehet találni a kőoszlopra, amely Magyarország legészakibb pontját jelzi).

5. Itt a határon tehát - akár megtaláltuk a pontot, akár nem - ha nem akarunk ugyanarra visszamenni, mint amerről jöttünk, akkor balra fordulunk, ahol a zöld sáv jelzés egy ideig a határ vonalával párhuzamosan halad. Ez az a szakasz, amelyről fentebb írtuk, hogy eléggé törmelékes, errefelé találtuk meg egyébként teljesen véletlenül az északi pont fatábláját is az avarban a földön fekve. Olyan érzésünk volt, hogy ez a téma kicsit gazdátlanná vált, illetve, hogy nem nagyon törődnek a karbantartásával annak ellenére, hogy a táblát egyszer valaki megírta és valószínűleg fel is helyezte "valahová"...
 

A Magyarország legészakibb pontja tábla elhagyatva egy fa tövében Forrás: Mozgásvilág.huGalériáért katt a képre!
 

6. Nos, fő hogy megvan a tábla, oda is támasztottuk egy fához, hogy azért aki erre jár, láthassa is. Mi pedig haladunk tovább a zöld sáv jelzésen egészen addig, amíg balra felfelé egy szélesebb erdészeti úton meg nem pillantjuk újra a kék sáv jelzést. Ezen az úton már egy kicsit könnyebb tekerni, a keresztben fekvő fatörzs és gally is kevesebb. Ezen az ösvényen tekerünk felfelé egészen addig, mi ki nem lyukadunk azon az aszfaltúton, amin egy darabon a határ felé mentünk. Itt jobbra fordulunk és a már ismert kereszteződésnél egyenesen haladunk tovább, majd a kék sáv jelzés ismét megjelenik és balra beirányít minket az erdőbe, így immár újra terepúton folytatjuk utunkat Hollóháza felé.


A kék sáv jelzés igazi megkönnyebbülés és nagyon szép itt az erdő. Forrás: Mozgásvilág.huGalériáért katt a képre!

7. Kellemes egynyomos ösvény kanyarog az erdőben, majd egy-egy átmenetileg szúrós bokrokkal tarkított mezőn halad át, majd ismét visszatér az erdőbe. Egy ponton újra kiér az aszfaltútra, de egy rövid szakasz után újfent az erdőben kanyarog, amin egészen Hollóháza határáig be tudunk lejtőzni. Innen pedig már jelzett és az autóúttól leválasztott aszfaltozott kerékpárúton be tudunk gurulni Füzérkomlósra, vissza a parkoló autónkhoz.

 

Suzuki Vitarával a Zemplénben Forrás: Mozgásvilág.huGalériáért katt a képre!

 

A túrához kapott Suzuki Vitara a gyári kerékpárszállítóval ezen a kirándulásunkon is hasznos útitársunk volt. A már megszokott kialakítás mellett az új Vitara erejét a vadonatúj BoosterJet motorjai adják. A modern és hatékony, tartós és tiszta üzemű, turbófeltöltéses benzinmotor bőséges nyomatéka mindig elegendő lendületet biztosít, példásan csekély üzemanyag-fogyasztás mellett.

Sőt, mi több, a megújult Vitara még többféle vezetéstámogató rendszere fejlett érzékelőivel mindig figyeli, mi történik körülötted, hogy a legnagyobb biztonságban utazhass. A Vitara összkerékhajtásos rendszere magas szintre emeli terepjáró képességeit. Az AllGrip rendszerre nyugodtan rábízhatod magad.

A különféle asszisztensek a vezetés kényelméhez is hozzájárulnak. A tágas, praktikusan variálható utastér és a kényelmi felszerelések a változatos hétköznapokon és a kalandos hétvégéken is segítenek abban, hogy a legtöbbet hozhassuk ki magunkból.

 

Összesítés

A Magyarország legészakibb pontjának nyomában hossza 23 km, az útvonal szintemelkedése 646 méter, szintideje 3 óra, nehézsége közepes (néhol nehéz). Az útvonal Magyarország területén található.

GPS track letöltés: klikk ide!

Várható időjárás (hőmérséklet, csapadék, szélerősség)

Kedd Szerda Csütörtök Péntek
°C 4 / 14 7 / 13 4 / 11 5 / 10
mm 0.0 0.0 0.0 0.0
km/h 12.2 9.0 15.8 13.7

Hosszabb távú, részletesebb előrejelzések: meteoplaza.info

Olvass többet: Füzéri vár, Füzér, zemplén, kerékpártúra, legészakibb pont, Suzuki Vitara