Somoskői és Salgó vár kör

Simon Ádám
A Somoskői és Salgó vár kör hossza 40 Km. Az útvonal szintemelkedése 893 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Kerékpárral a Salgó-, és Somoskői vár körül

Mindig a sárga úton, mindig a sárga téglán... vagyis sárga kerékpáros jelzésen egy kiadós, izgalmas és látnivalókban, látványban gazdag kerékpáros túra Magyarország egyik legszuperebb terepkerékpáros vidékén. Mi speciel a szokásos évi kerékpártesztelésünk keretében teljesítettük az útvonalat és tökéletes tesztpályának bizonyult akár hagyományos, akár elektromos rásegítéses mountainbike nyergében is. De tényleg, javaslom, hogy próbáljátok ki ebike nyergében a Somoskői vár ostromát, felemelő.

Útvonal a várakhoz

1. Kiindulási pontunk, mint minden a Karancs-Medves vidéken megtett túránk során, a Vargánya Vendégház, Somoskőújfalu határában. Aszfalton kezdünk el tekerni felfelé, mely a házak után földútra változik. Itt rövid, de combosabb emelkedő fogad minket – ne riadjunk vissza! A tetején elágazást lelünk, melyben 5 különböző irányba haladhatunk tovább. Nekünk a sárga kerékpáros-jelzést kell követni, mely az előttünk levő úton van.

2. Pár száz méterrel később izgalmas percek következnek, miközben a régi kisvasút vaksötét alagútján átgurulunk. Ne féljünk, bár az alagút alja nem sík, nincs benne semmi rémisztő vagy veszélyes.

3. A túloldalt is folytatjuk utunk a jelzést követve. A földúton kényelmesen pedálozhatunk, csak az imitt-amott az útra belógó szederbokrok tépázzák kedvünk. Cirka 15-20 percnyi gurulás után egy betonúthoz érünk ki. Itt balra fordulunk, majd pár száz méterrel később keresztezzük a közutat, de még mindig a jelet követve egyenesen, a dózeren tekerünk, el a Geológiai Látogatóközpont mellett.

4. A sárga kerékpáros-jelzés kényelmesen tekerhető földúton halad innentől is, melyről több alkalommal is lehetőségünk lesz rápillantanunk a Somoskői vár impozáns falaira. Röviddel később a földet rozoga betonmaradvány váltja kerekeink alatt, és emelkedni is kezd. Ez a régi bányaút, amin felkapaszkodunk a Medves-fennsíkra.

5. A fennsíkra érve aztán kitágul a világ körülöttünk. Az aszfaltmaradványok eltűnnek és ismét földúton bringázunk. Bár az út kacskaringózik, és néhol más, jelzetlen földutak is becsatlakoznak, könnyen követhető a jel és ezzel hamarosan kiérünk egy kisebb betonútra. Ebben a kereszteződésben 5 fele indulhatunk, melyekből az egyik csak ösvény, és szezonban picit nehéz meglátni a fűtől, de nekünk pont ezt kell meglelnünk, a már megszokott sárga kerékpáros-jelzéssel rajta. Ha annak az útnak háttal állunk, melyen megérkeztünk, akkor 10-11 óra irányában leljük.

Által a Medvesen és vissza Forrás: Kimura - Mozgásvilág.hu
Által a Medvesen és vissza
Kép forrása: Kimura - Mozgásvilág.hu

6. Az ösvény kellemesen lejt, mi pedig gyorsulunk, de figyeljünk az elején a mozgó kövekre, vízmosásokra, és a váratlan elágazásra, ami nagyjából az elejétől 200 méterre lesz balra. Picit lentebb érve az ösvény megbékél, és könnyed élménybringás tereppé alakul, több helyen is csodálatos kilátással.

7. Az ösvény végül Rónabányára visz át minket. A főút túloldalán, rozoga lakóházak között pillantjuk meg felfele haladni a sárga kerékpáros-jelzést, amit továbbra is követünk. Magunk mögött hagyjuk a házakat, és földúton tekerünk, miközben jobbunkon csodálatos panorámában gyönyörködhetünk.

8. Nem sokkal később a jelzést az eddig használt, és az abból balra elágazó földút között, a sarkon leljük. Szezonban nehezen észrevehető, de ott bizony egy keskeny ösvény indul el a fák között felfele. Ha már nagyon belombosodtak a bokrok, akkor kicsit nehéz itt feltekerni, de nem túl hosszú ez a szakasz. A földútra kiérve, ismét kényelmesebben gurulhatunk – jobbra haladjunk tovább.

9. A sűrű lombhullató erdőben megbújó út könnyed hullámvasútként hol lejt hol majd emelkedik, végül egy picit hosszabb lejtmenet után egy sokkal kijártabb földútra érünk. Az erdő is fellazul körülöttünk, és a tisztásokon apró tanyák állnak – sajnos több szabadon mászkáló nagytestű kutyával, de ne féljünk tőlük, csak békésen, lassan tekerjünk jobbra el fele.

10. A következő tisztáson a jelzés balra leágazik egy másik földútra, majd kb 1 kilométerre onnan, amikor már ismét a fák hűsítő árnyékában vagyunk, kicsit figyelmesebben guruljunk. Jobbunkon nyílik majd egy keskeny ösvény, amin az eddig követett jelzésünk is halad tovább.

11. Innentől az élvezetes ösvényeket kedvelők fülig érő vigyorral fognak gurulni. Az enyhén katlanos ösvény finom lépcsőzetes képződményekkel, rengeteg tobozzal, és tempós kanyarokkal fogja elnyerni a tetszésedet, mire Bárna temetője mellé kiérsz. Ne félj, a helyiek érteni fogják, miért vigyorogsz annyira.

12. A temető sarkán, a betonútra kiérve egyenesen előre haladjunk tovább, majd egy jobbos fordulóval kiérünk a főútra. Itt balra tartsunk.

13. Már-már majdnem kiérünk a településről, mielőtt balra, a Szérkő útra befordulunk, mely pár száz méter után már csak homokos-földútként visz minket ki a házak közül. Jobbunkon mező nyílik, mely mögött csodálatos látványt nyújtó homokkő-formákra lehetünk figyelmesek!

14. A mező végére érve, jobbra tartva enyhén emelkedni kezd ismét az út, és jó hosszan kapaszkodunk felfele innentől.

15. Onnantól, hogy egy balos kanyar után balunkon szántómező kezdődik, már nincs sok hátra az aszfaltozott útig. A domb tetejére felérve fújjunk egyet.

16. Az előttünk álló lejtő aljában levő Y-elágazásnál balra tartva hamar ki is érünk a közútra. Itt balra fordulunk, és bő 6-7 kilométernyi, picit unalmas pedálozás vár ránk, hogy visszaérjünk a panoráma-út végéhez, Rónabánya szélére.

17. Most haladunk tovább a közúton, majd a Salgótarján-Rónabánya elágazásban jobbra, felfele vesszük az irányt… mely egyre meredekebben halad, ismét házak között. T-elágazáshoz érve balra tartunk. Pár száz méterrel később az út enyhén jobbra kanyarodik, és neki vezet minket egy dombnak, amire már földúton pedálozunk fel, egy gazdaság mellett. A laposabb részre érve balra, kicsit távolabb megpillantjuk a fennsík egyik jellegzetes pontját, az orgonabokor alatt álló, fehérre meszelt keresztet – kiváló pihenőpont, ha tehetjük pár percet szenteljünk a helynek.

Kiváló pihenőpont, ha tehetjük pár percet szenteljünk a helynek Forrás: Paraferee - Mozgásvilág.hu
Kiváló pihenőpont, ha tehetjük pár percet szenteljünk a helynek
Kép forrása: Paraferee - Mozgásvilág.hu

18. A keresztet magunk mögött hagyjuk, és a távolban magasodó Salgó vár felé gurulunk tovább. A földút nem sokkal később egy terméskőből kirakott utat keresztez, amin balra lefele vesszük az irányt (sárga négyszög-jelzés), majd az első lehetőségnél ismét balra. Rövid gurulással egy aszfaltos parkolóhoz és aszfaltozott úthoz érünk, mely út jobbra elvisz minket Salgóbányára.

19. A következő elágazásban balra, lefele gurulunk. Az út legmélyebb pontján találunk kocsmát, kisboltot, buszmegállót., mely jó pihenőpont lehet túránk során. Innen tovább felfele kell haladnunk az úton, a Salgó-vár alatti nagy parkolóba. A parkoló túlvégén, egy kerítés mentén, vezet tovább felfele az utunk, a piros L-jelzés, melyen felérünk a Salgó-vár alatti pihenőbe, ahol egy fatörzsből faragott mókus-szobor áll.

Által a Medvesen és vissza Forrás: Kimura - Mozgásvilág.hu
Által a Medvesen és vissza
Kép forrása: Kimura - Mozgásvilág.hu

20. Innen fel lehet kapaszkodni egészen a várba is – mint ahogy mi tettük – vagy egyből indulhatunk lefele a sárga keresztjelzésen. A következő kereszteződében egy fa-nyuszi fogad minket. Mi itt megyünk tovább egyenesen. A földutat követve hamarosan elérünk az indulás utáni első kereszteződésünkbe, ahol most jobbra fordulva begurulhatunk Somoskőújfalura.