Kisorsoltuk a Specialized Propero Angi sisakot! Hír

Kisorsoltuk a Specialized Propero Angi sisakot! Hír

Mozgásvilág
Mozgásvilág
2020/12/01
Karácsonyfa alá kerülhet a nyeremény.
Hirdetés

Az Aethos fejlesztése

Az Aethos fejlesztésénél azt a célt tűzték ki maguk elé az amerikai márka mérnökei, hogy elérjék a lehető legkisebb váztömeget, de ne kelljen a megszokott Specialized kerékpározási élményt feláldozni. A folyamatot virtuális teszteléssel kezdték, ahol a középcsapágy-ház, a homlokcső és a teljes váz merevségét tesztelték. Ezzel a három méréssel ugyanis meg tudták tippelni, hogyan viselkedik a váz kerékpározás közben. A virtuális tesztek során kb. 100 000 vázat teszteltek, aminek eredményeképpen a kapott adatok olyan nagy mennyiségűek voltak, hogy szuperszámítógépet kellett bérelniük a feldolgozásához. A kapott legjobb változatból kiderült, hogy közel 150 grammnyi súlyt spórolhatnak meg azzal, ha elhagyják a fölösleges merevítő rétegeket. 

Az Aethos váz

A virtuális tesztek eredményeképpen megépített első váz tömege mindössze 545 gramm volt!!! A fizikai tesztelés során olyan szépen viselkedett a váz, hogy mindössze 10 grammnyi plusz anyagot kellett hozzáépíteni az első tesztkerékpározás előtt.

Az alapos tesztek során arra jöttek rá, hogy a felső csövet a nyeregcsőnél és az alsót a középcsapágynál vékonyra lehetett hagyni, de a homlokcsőnél viszont vastagítani kellett.  Fontossá vált az is, hogy a homlokcső kifejezetten nagy legyen. Arra is rájöttek, hogy az alsó vázcsőnek egyáltalán nem kell vastagnak lennie a középcsapágynál. Ennél sokkal fontosabb a vastagodó felsőcső és az a mód, ahogyan a felső-, illetve alsó vázcsövet "taper" -ezik. 

Ezen felül a felső-, ill. alsó vázcsöveket teljesen máshogyan kellett a homlokcsőbe kötni, mint azt ahogy korábban gondolták. Ez bizonyult a legfontosabbnak. Egy pici eltérés a formában és a bekötésben és a váz máris teljesen máshogy viselkedett. 

Az Aethos vázában nem az a különleges, hogy a vázcső fala sokkal keskenyebb, az innováció abban rejlik, hogy a gondos tervezés eredményeképpen elhagyhatták a merevítő rétegeket. 

Ha egy váz elkészül, sok hivatalos teszten kell átmennie, mielőtt a gyártás elkezdődik. A Specializednál a szokásos teszteken felül, nagyon sok, további házon belüli tesztet is elvégeznek. Egy belső oktatóanyagban, a márka vezető mérnöke kifejezetten kiemelte, hogy az Atheos a Specialized összes tesztjét sikerrel teljesítette. 

Az Aethos élmény

A már korábban említett oktatófilmen azt is külön kiemelték, hogy a tesztek során a legtöbb tesztelő megdöntötte az addigi legjobb lejtmenet idejét. Szinte mindenki az Aethos-szal repesztett lefele a leggyorsabban, pedig - a mérnök melglepettségét figyelmbe véve - a lehető legkönnyebb kerékpárváztól elsőre nem ezt várták.

További adatok

Az Aethos -  csakúgy, mint pl. a Tarmac - 124 Kg-os (275 font) kerékpárosra van hitelesítve.  Az Aethos a legkönnyebb valaha épített országúti váz, 56-os méretben 588 gramm. A villa max. 32 mm széles gumikat tud fogadni, a nyeregcső átmérő 27,2 mm. 

Az Aethos-szal csak amatőr versenyeken találkozhattok, mert a tömege miatt, az a profi sportoló aki az Aethos-szal szeretne versenyezni, vét az UCI szabálya ellen.

Kisorsoltuk a Specialized Propero Angi sisakot!

Nyertes: Halasi Zoltán

Hirdetés