Menü

2010.10.19.-2010.11.11. Nepál Ázsia Extrém Hegymászás

Nepál, Everest-alaptábor, Island Peak

Nepál

1. nap: Budapest - Kathmandu
Utazás Kathmanduba a nepáli királyság fővárosába; európai, ázsiai átszállások.

Szállás: éjszaka a repülőn.
Ellátás: repülőkön megszokott.

2. nap: Kathmandu
A repülőn reggel bágyadtan ébredsz, kinyitod a szemed, még a lélegzeted is eláll. Melletted a világ legmagasabb hegyvonulata, a Himalája! A szíved kalapál, így lesz az álomból valóság!

A reggeli órákban érkezünk meg a kathmandui repülőtérre, ahol várnak ránk helyi vezetőink. Transzfer a város központjában, a Thamel negyedben fekvő szállásunkra.

A nap hátralévő részét pihenéssel vagy a Thamel felderítésével tölthetjük. Különös országba cseppentünk! A látvány, az illatok, a nyüzsgő, lüktető ázsiai forgatag, minden új számunkra! Álmodunk vagy ez is valóság!?

Szállás: hotel

3. nap: Kathmandu – Lukla (2780m) – Phakding (2610m)
Korán ébredünk. Egy zamatos tea vagy kávé a hotel éttermében, s bár nehéz ilyenkor enni, de magunkba kényszerítünk néhány pirítóst. Felszerelésünket feldobáljuk a bejárat előtt várakozó busz tetejére, és elindulunk a belföldi repülőtérre. Végighajtunk az ébredező városon, a busz ablakán kibámulva olyan érzésünk támad, mintha egy regény lapjai kelnének életre: riksák, pöfögő „ezer éves” autók húznak el mellettünk.

A repülőtéren igazi ázsiai káosz fogad minket, ahol bár furcsa, mindenki tudja a dolgát. A gépmadarunk, egy 20 fős kisgép vidáman emelkedik a levegőbe, s mihelyt elhagyja Kathmandu légterét, újra feltűnnek a Himalája égbe törő csúcsai.

Luklában landolunk, itt portereink (teherhordók) várakoznak, akik poggyászainkat hordozzák majd az elkövetkezendő napokban.
Luklából (2850m) a délután folyamán egy rövid gyaloglás vár ránk egy ligetes erdei úton a Dudh Koshi -folyó völgyében Phakding faluig, ahol a szállásunk lesz.

Szállás: menedékház.
Távolság: 6 km. Szint le: 200m.
Nehézség: F3, M2, T2 "Trekking

4. nap: Phakding (2610m) – Namche Bazar (3450m)

Phakdingból a Dhud Koshi-folyó völgyét követve kígyózik az ösvény Namche Bazárba, a környék legnagyobb településére. Utunk kezdetben enyhén emelkedik, átkelünk néhány szédítő magasság felett átívelő függőhídon, és feltűnnek az első hatezer méteres csúcsok. Sok menedékház mellett haladunk el, az egyikben délben elfogyasztjuk ebédünket, majd a táv vége felé egy meredek kapaszkodó vár ránk Namcheig. Ahogy felfelé baktatunk, először pillanthatjuk meg utunk során a világ legmagasabb hegycsúcsát, a gigantikus Everestet!

Délután érkezünk meg a „sherpák fővárosába”. Miután elfoglaltuk szállásunkat, szabadidőnket a hegyi város felfedezésével tölthetjük.

Van itt minden, ami szem-szájnak ingere! Túraboltok, kávézók, pékségek és még internet is. Az utcákon nem járnak autók, legfeljebb teherhordó állatok gázolhatnak el minket, ha elbambulunk a csábító boltok kirakatát nézegetve.

Szállás: menedékház.
Távolság: 10km. Szint le: 100m, fel: 900m.
Nehézség: F4, M3, T2 "Trekking

5. nap: Namche Bazar (3450m) – Khumjung (3750m)– Khunde (3850m)

Ma egy akklimatizációs túrára indulunk. Namche Bazarból. Egy meredek ösvényen kapaszkodunk fel az egykori reptér irányába, majd a Japán tulajdonban lévő Everest View hotel (3890m) felé kanyarodunk. Csodaszép tájon túrázunk, körülöttünk hófedte hatezres csúcsok: Thamserku (6678m), Kangtega (6783m) és a feledhetetlen gránitorom, az Ama Dablam (6814m) tömbje pompázik. Tiszta időben a hotel teraszáról látható a Lothse és az Everest, a világ teteje!

Egy kis gyalogúton leereszkedünk Khumjungba, amely Edmund Hillarry alapítványának köszönhetően egy rendkívül rendezett falucska. Itt működik a sherpagyerekek oktatását ellátó Hillarry- iskola. Meglátogatjuk az iskolát, megebédelünk a helyi étteremben, majd átsétálunk a szomszéd faluba, és megnézzük a khundei magashegyi kórházat.

Ez a kórház egy európai számára elég egyszerűnek tűnik, de a helyiek és a rászoruló turisták nagy áldásnak tekintik. Fölkapaszkodunk a Khunde fölötti gerincre, majd a túloldalon leereszkedünk szállásunkra Namche Bazarba.

Szállás: menedékház.
Távolság: 7km. Szint le: 600m, fel: 600m.
Nehézség: F3, M3, T2 "Trekking

6. nap: Namche Bazar (3450m) – Tengboche (3860m)

Reggel búcsút mondunk egy időre Namche Bazártól és egyben a „ nepáli civilizáció”-tól is, mert az elkövetkezendő napok nomádabban telnek majd.

A Dhud Koshi-völgyében haladunk tovább a Khumbu-völgy irányába, utunkat egész nap az Ama Dablam lebilincselő látványa kíséri.
A túra kezdeti szakasza a hegy oldalában halad, és enyhén emelkedik, majd meredeken ereszkedik le a folyómederhez. Itt pihenünk, eszünk, és erőt gyűjtünk a Tengboche előtti igen meredek fenyveserdőben haladó emelkedő leküzdéséhez.

Tengbochébe sztúpák mellett gyalogolunk be. Az itt található kolostor a térség legjelentősebb lelki központja. 1919-ban Lama Guru alapította, de 1934-ben egy földrengés romba döntötte maga alá temetve Lama Gurut. A földrengés után nemzetközi segítséggel építették újjá.

Ha időben érkezünk meg ,részt vehetünk a délutáni szertartáson, amely egy életre szóló élmény, ám ha későn érkezünk meg, akkor se szomorkodjunk, mert a másnap reggel pótolhatjuk.

Szállásunk a kolostor közelében egy menedékházban lesz, az ablakból tiszta időben még az Everestet is láthatjuk!

Szállás: menedékház.
Távolság: 10 km. Szint le: 550m, fel: 900m.
Nehézség: F4, M3, T2 "Trekking

7. nap: Tengboche (3860m) – Dingboche (4360m)

Szállásunkról korán reggel átsétálunk a buddhista kolostor szertartására, ahol rendszerint megjelennek a Tengbochében éjszakázó turisták. A nagy többség csak kíváncsiskodik, de akadnak, akik meditálni jönnek a mantrákat mormoló szerzetesek imáit hallgatva.

Akár így, akár úgy, de mindenkinek jólesik a lelki gyakorlat, mielőtt nekivág a világ egyik legfantasztikusabb túrájának.

Tengbochéből az út kezdetben lefelé vezet, eléri az Imja Khola-folyó fölött átívelő függőhidat, majd meredek emelkedésbe kezd. Elmaradnak a fák, a növényvilágot már csak a bokrok, cserjék képviselik, megérkeztünk a sziklavilágba.

Pangboche falunál elérjük a négyezer méteres magasságot, és ezt megünnepelendő megállunk egy könnyű ebédre.

Nem minden nap van hasonló csodában részünk, hogy a hátteret hat-hétezres csúcsok szolgáltatják szerény ebédünknek! Ebéd után még másfél-két órás túra vár ránk szállásunkig, Dingbocheig.

Szállás: menedékház.
Távolság: 10 km. Szint le: 200m, fel: 800m.
Nehézség: F5, M4, T2 "Trekking

8. nap: Dingboche (4360m) – Makalu kilátópont (5000m)
A mai nap akklimatizációs nap. Az emberi szervezetnek időre van szüksége, hogy képes legyen alkalmazkodni a magashegyi körülményekhez (a levegő lecsökkent oxigéntartalmához).

Későn ébredünk, majd rövid, de meredek akklimatizációs túrára indulunk.

Először a falu fölött mintegy 300 méterre magasodó Nangkarshang sztúpákhoz mászunk fel, majd azokkal, akik nem érzik túl fáradtnak magukat, folytatjuk túránkat a gerincen 5000-méterig.

A látvány hihetetlen! Látjuk a már ismert Thamserkut, a Kangtegát, az Ama Dablam csúcsát, a Khumbu-völgy irányában a Taboche-, Cholatse-csúcsot, a Lhotsét, a Makalut és az Island Peak-et is.

Akik a csoportból az Island Peak- csúcsra tartanak ,először van alkalmuk szemtől szemben állni a hófedte heggyel, keresgetni a felfelé vezető utat, latolgatni a sikeres csúcsmászás esélyeit.

A már ismert úton térünk vissza szállásunkra, Dingbochebe.

Szállás: menedékház.
Távolság: 6 km. Szint le: 650m, fel: 650m.
Nehézség: F5, M4, T2 "Trekking

9. nap: Dingboche (4360m) – Lobuche (4940m)

Dingboche faluból reggel újra felkapaszkodunk a meredek emelkedőn a sztúpákhoz, majd innen szintben a hegyoldalban haladunk a Khumbu-völgy permén egészen Thukláig (4620m).

Itt megpihenünk, mert egy nagyon nehéz emelkedő következik a thuklai hágóba (4840m). Ez a 200 méteres emelkedő tengerszinten nem okozna nagy gondot, de 4500 méter magasság fölött már nem olyan virgonc az edzett túrázó sem!

A hágóba felérve jól esik elterülni a földön, és boldogan, büszkén majszolni egy szelet hazai csokoládét. Rengeteg „memory” követ találunk itt, amelyek a Himalája örök birodalmában bolyongó lelkeknek állítanak emléket. A hágóból a Khumbu-gleccser oldalában haladunk Lobucheig, ahol mai szállásunk lesz.

Szállás: menedékház.
Távolság: 8 km. Szint le: 80m, fel: 700m.
Nehézség: F5, M5, T2 "Trekking

10. nap: Lobuche (4940m) – Gorak Shep (5170m) – Everest alaptábor (5364m)

Lobucheből tovább követjük a Khumbu-gleccser jégfolyamát, morénadombokat mászunk meg, majd leereszkedünk a gleccser pereméhez.
Elég nehéz terep fel-leingázni a törmelékes ösvényen.

Egy alkalommal a Khumbu egyik oldalgleccsere a Changri Shar keresztezi utunkat, de könnyen átkelhetünk rajta, mert felszínét vastag moréna- anyag fedi megkönnyítve az áthaladást. A déli órákban érjük el túránk legmagasabban fekvő menedékházát Gorak Shep-ben. Itt megebédelünk, és délután több opció közül választhatunk.

Távolság: 5 km. Szint le: 100m, fel:350m.
Nehézség: F5, M5, T2 "Trekking

1. Felmászhatunk vezetőinkkel a Kala Patar 5650 méteres csúcsára, ahonnan fantasztikus a panoráma: a lenyugvó nap az Everestet aranysárgára festi.

Távolság: 5 km. Szint le: 450m, fel: 450m.

2. Egy igen szép panorámaösvényen eltúrázhatunk az Everest -alaptáborba, ahonnan az Everest megmászására indulnak az expedíciók.
Az út rendkívül látványos, de fárasztó, mert a Khumbu-gleccser oldalmorénáján halad, nehéz terepen kígyózik le-fel. Az út során többször láthatjuk a világ legmagasabb hegyét, amint igyekszik rabul ejteni a körülötte úszkáló felhő sereget.

Távolság: 9 km. Szint le: 400m, fel: 400m.
Nehézség: F5, M5, T3 "Trekking

3. Aki fáradt, a nap hátralévő részét pihenéssel töltheti.

Szállás: menedékház.

11. nap: Gorak Shep (5170m) – Kala Phattar (5650m) – Dingboche (4360m)

Hajnalban, napfelkelte előtt elindulunk a Kala Patar-csúcsra, hogy láthassuk az Everest mögött felkelő napot.

Gorak Shepből az ösvény folyamatosan emelkedik, jól kijárt egyszerű terep; ha nem lennénk 5000 méter magasan! A Kala Patar a Pumori előcsúcsa, a legkedveltebb túracsúcs a régióban, mert technikailag könnyű, a tetejéről viszont fantasztikus a panoráma az Everestre és a Khumbu-régióra.

A csúcson rövid fotózás -s mivel a reggel elég hideg ebben a magasságban-, elindulunk lefelé a hegyről. Ahogy a nap első sugarai elérik a Kala Patar tömbjét, az idő hirtelen melegedni kezd, ez jól esik átfázott tagjainknak.

Távolság: 5 km. Szint le: 450m, fel: 450m.
Nehézség: F5, M5, T2 "Trekking

Miután visszaértünk, Gorak Shepben megreggelizünk, majd elindulunk a Khumbu-gleccser folyásirányát követve a már általunk is ismert úton, vissza Dingboche faluba.

Lefelé könnyebben megy a gyaloglás, elhaladunk Lobuche mellett, a thuklai -hágóból szinte leszaladunk. Nem értjük, miért is volt olyan nehéz néhány nappal ezelőtt megmászniJ

A délután folyamán érjük el szállásunkat.

Szállás: menedékház.
Távolság: 13 km. Szint le: 1050m, fel:80m.
Nehézség: F5, M5, T2 "Trekking

12. nap: Dingboche (4360m) – Chukhung (4750m)

Ma reggel két részre szakad a csapatunk. A mászók az Island Peak völgyében indulnak el Chhukhung falu irányába, a túrázó csapatunk Tengboche faluba fog leereszkedni . Mindkét csapatot túravezetők kísérik!

A mászó csapat útja egy széles völgyben halad felfelé a piciny faluig, amit néhány órás gyaloglással érünk el. Chhukhung lélegzetelállító környezetben fekszik a Lhotse lábánál, egy hegyi amphiteatrum közepén. Korán érkezünk meg, de a délutánt pihenéssel töltjük, mert minden erőnkre szükség lesz az elkövetkezendő napokban!

Szállás: sátor.
Távolság: 5 km. Szint fel: 400m.
Nehézség: F5, M4, T2 "Trekking

13. nap: Chukhung (4750m) – Island Peak (Imja Tse) alaptábor (5150m)

Reggeli után elindulunk az Island Peak- alaptáborba. Kezdetben a Lhotse gleccserének oldalmorénáján haladunk, föl-le liftezve, majd a völgy kiszélesedik, ahogy eléri az Imja Tse tömbjét. A terep változatos vastag morénaanyaggal fedett.

Hamar megérkezünk az alaptáborba, ahol már portereink felállították sátrainkat.

Megebédelünk, majd a délutánt folyamán vezetőink eligazítást tartanak a másnapi mászásról. Ellenőrizzük a hegymászó -felszereléseket és praktikus tanácsokat, hasznos ismereteket kapunk!

A délután hátralévő részét pihenéssel, a mászásra való lelki felkészüléssel töltjük. Ne feledd el, minden fejben dől el!

Ellátás: ebéd, vacsora
Távolság: 6 km. Szint fel: 400m.
Nehézség: F5, M5, T2 "Trekking

14-15. nap: Island Peak-mászás (6189m)

Az elkövetkezendő két nap programja egyéni erőnléttől és az időjárástól függ!

Ha ideálisak a körülmények ,az első nap igen korán ,hajnali két órakor indulunk a csúcsra.

Utunk meredek kaptatóval kezdődik, sziklás-köves ösvény vezet a magaslati táborig, amit 2-3 óra mászással érünk el. A magaslati tábor után meredek sziklákon kell felmásznunk biztosítás nélkül, fejlámpáink fénye mellett, miközben a levegő oxigén tartalma egyre kevesebb!

Nehéz, fárasztó, mind mentálisan, mind fizikálisan, különösen azok számára, akik még nem mozogtak hasonló terepen!

Mielőtt elérnénk a hóhatárt, egy meredek kőkuluáron kell feljutnunk, ahol minden kő mozog.

Átmászunk egy keskeny, kitett gerincen, és elérjük a gleccsert. Itt felöltjük biztonsági hevedereinket, hágóvasainkat, majd egymással összekötve, jégcsákánnyal a kézben elindulunk a jégmezőn.

A gleccserút kezdetben enyhén emelkedik, de a végső szakasz egy 70 fokos hófal, amit fix (előre rögzített) kötelek segítségével mászunk meg!

Tegyél meg mindent, ami erődből telik, a többit bízd az Égiekre és tapasztalt segítőidre!

A csúcson a panoráma leírhatatlan! Ilyet még nem láttál!

Kalapál a szíved, forró boldogság önt el, legyőzted félelmeid, kitágítottad határaid! A hófalon kötélen kell leereszkedni, ami gyorsan megy, ha kellőképpen begyakoroltad.

A már ismert gleccserszakaszon visszatúrázunk a gleccser pereméig, itt megszabadulunk a hágóvasaktól (nélkülük sokkal könnyebb a járás!), és learaszolunk a meredek lejtőn.

A magaslati tábor érintésével érkezünk meg az Island Peak -alaptáborba. A csúcsmászás egyéni program szerint is végrehajtható, külön személyes mászósherpával, aki a túrázó minden lépését segíti! A hegy megmászható két részletben is a magaslati táborban való alvás beiktatásával!

Szállás: sátor.
Ellátás: reggeli, csomagolt ebéd, vacsora.
Távolság: 7 km. Szint fel-le: 1050m.
Nehézség: F5, M5, T5 "Trekking

16. nap: Island Peak- alaptábor (5150m) – Dingboche (4360m)

Az alaptáborból boldogan indulunk le, magunk mögött hagyjuk Chhukhung néhány házból álló települését, elhaladunk a Lhotse retteget fala mellett, majd megérkezünk Dingbochébe.

Mintha haza jönnénk, olyan ismerős a menedékház, hisz az utóbbi napokban már aludtunk itt néhányszor. Egy kiadós vacsora, egy finom mentatea, otthonosan mozgunk már a himalájai konyhaművészetben.

Ellátás: reggeli,
Távolság: 11 km. Szint fel-le: 800m.
Nehézség: F4, M4, T2 "Trekking

17. nap: Dingboche (4360m) – Tengboche (3860m)

Megreggelizünk, és elindulunk az Imja Khola medre mellett kígyózó túraúton a völgy irányába.

Mesebeli ez a hegyi világ! A himalájai csúcsok rendületlenül nyújtózkodnak az ég felé, gleccserek terpeszkednek a hegyek oldalában, miközben üde szél simogatja napperzselte arcunk.

Lassan haladunk lefelé; már van elég levegőnk beszélgetni, hisz egyre több az oxigén. Elhaladunk az Ama Dablam mellett, amit újra megcsodálunk, és kora délután érkezünk meg a tengbochei kolostor szomszédságában található szállásunkra.

Szállás: menedékház.
Távolság: 10 km. Szint le: 800m, fel: 200m.
Nehézség: F4, M3, T2 "Trekking

18. nap: Tengboche (3860m) – Namche Bazar (3440m)

A hajnal már a kolostorban talál minket. Egyrészt, megköszönjük az égieknek, hogy segítették utunk, másrészt egy újabb alkalom végiggondolni az elmúlt napok történéseit.

Tengbochéből egy meredek szerpentinen ereszkedünk le a Dudh Koshi-folyó partjára, majd átkelve egy függőhídon egy 300 méteres kaptatóval kell megküzdenünk.

Utunk ismerős terepen vezet, sok menedékház, étterem kíséri utunkat.

A helyiek emléktárgyakat árulnak az út szélén, sherpagyerekek rohannak ki kíváncsian a házak udvaráról, ajándékot remélve a turistáktól.
Az ösvény utolsó szakasza szintben halad, majd enyhén ereszkedik le a „sherpák fővárosába”, Namche Bazárba.

Visszaérkeztünk a civilizációba! Itt már minden van, ami a „kényelmünk”? szolgálja. Újra telefonálhatunk szeretteinknek vagy elküldhetjük e-maileinket.

Szállás: menedékház.
Távolság: 10 km. Szint le: 900m, fel: 550m.
Nehézség: F4, M3, T2 "Trekking

19. nap: Namche Bazar (3440m) – Lukla (2780m)

Elindulunk gyalogtúránk utolsó erőpróbáján a Dudh Koshi-folyó völgyében Lukláig.

Namchéból leereszkedünk azon a szerpentinen, amely idefelé oly nehezen megmászhatónak tűnt, majd a folyó völgyében vezet az út áthaladva sherpafalvakon, fenyveserdőkön.

A zöld lesz az uralkodó szín, a sziklahavasok a távolba vesznek.

Késő délután baktatunk be Luklába, ahol hegyi kalandunk utolsó szállása lesz.

A Himalaja Lodge bárjában már európai ételeket is ehetünk, s kortyolhatjuk a zamatos Everest sört.

Szállás: menedékház.
Távolság: 16 km. Szint le: 900m, fel: 300m.
Nehézség: F4, M4, T2 "Trekking

20. nap: Lukla – Kathmandu
Egy korai gépmadárral indulunk vissza Kathmanduba. A gép lomhán hagyja el a kifutót, még ő is maradna - gondoljuk.

A kisrepülő ablakán kinézve szépen látszik a Himalája hosszú vonulata.

Délelőtt érkezünk a belföldi reptérre, innen a Thamelbe, Kathmandu turista negyedébe utazunk a már ismert hotelünkbe.

A délutánt pihenéssel vagy vásárlással tölthetjük.

Szállás: hotel

Ellátás: reggeli

21-22. nap: Kathmandu
Ezt a két napot Kathmandu és környékének felderítésével töltjük.

Közösen elsétálunk a főtérre (Durbar Square), ahol hindu templomokat és palotákat láthatunk, utána vezetőnk útmutatásával szabadprogram során kereshetjük fel a környék nevezetességeit.

Khatmandu központjától néhány kilométerre található a két egykori királyi város: Patan és Bhaktapur, csodaszép épületeket láthatunk itt, és bepillanthatunk a nepáliak mindennapi életébe. Ellátogathatunk a „majmok templomához”, a Swayambhunath sztúpához és a világ egyik legnagyobb sztúpájához, a Bouddhnath-hoz, amely a világörökség része.

Szervezünk egy raftingtúrát is az egyik himalájai folyón.

Szállás: hotel.
Ellátás: reggeli

23. nap: Kathmandu – utazás Budapest felé

Délelőtt elhagyjuk a hotelünket, és a kathmandui nemzetközi repülőtérre utazunk.

Egy menetrendszerinti járattal egy ázsiai és egy európai átszállást követően utazunk haza Magyarországra.

24. nap: Budapest

További információ: klikk ide!

Olvass többet a témáról: túra, trekking, nepál

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.