Menü

2008.08.05.     Hozzászólás 0

MTB maraton és tereptriatlon - X2S Team

Magyarországon első alkalommal kerül megrendezésre endúró MTB maraton és tereptriatlon verseny a X2S TEAM sorozat keretében.


Mit is jelent ez a kifejezés? Olyan pályán vezetett versenyt, ahol az ügyesség, a helyzetfelismerés, a terepen való magabiztos mozgás egyenrangú érték az erővel és az állóképességgel.

A PR TELECOM - X2S kőszegi futama erre tőkéletes példa: a triatlon mindhárom számában illetve a MTB maratonon, elsősorban nem a megszokott versenyzői tulajdonságok érvényesülnek, hanem sokkal több kalandos és váratlan pályaakadállyal kell majd az indulóknak szembenézniük.

A távok magukban nem nagyok (1,2 km úszás, 27 km MTB, 9 km terepfutás, illetve másnap 27 vagy 54 km MTB), mégis a verseny időtartalma vetekszik egy szokásos terepen  megrendezett, de kétszer ilyen hosszú versenyével. Zegzugos kanyarok, letörések, patakátkelések, "erdei hullámvasút", igazi erdei kalandpálya.

A versenyen nemcsak a magyar élmezőny számos tagja, hanem külföldi profi és amatőr versenyzők is indulnak. A verseny védnőke Kálovics Anikó, a legeredményesebb magyar hosszútáv- és terepfutó.
A pályát Ziskó Balázs (többszörös magyar tereptriatlon bajnok és XTERRA világkupa dobogós) tervezte és Szalay Péter (magyar MTB válogatott, többszörös bajnoki dobogós) tesztelte.

Tornai András: Kőszegi pályabejárás

Mivel a kőszegi monti pálya 1kicsit más lesz mint az eddig +szokottak, és amennyire tudom nem nagy divat a pályabejárás(pedig itt különösképpen ajánlott), ezért gondoltam jól jöhet 1 kis ismertető h senkit ne érjen váratlanul. Ez most kicsit szájbarágósnak fog tűnni, de majd a verseny után döntsétek el inkább, h mennyire.
Felfele nem lesz semmi különleges, még pár km aszfaltos szakasz is lesz. Az elején lesz egy kicsit technikásabb egynyomsávos szakasz, amúgy semmi extra. Mindez azért, h ellensúlyozza a lefeléket. Így a kevésbé technikásabb versenyzőknek is annyi esélyük lesz, mint a rutinosabbaknak. (közkívánatra legközelebb a felfeléket is brutalizálhatjuk) .

Aki nem ügyes montin, az sokx le fog szállni, viszont a táj kárpótolni fogja, ugyanis rendkívül vadregényes a terep. Jobb ha úgy fogjátok fel, mint egy jó kalandot. Mindenki felmérheti, h mentálisan mennyire felkészült (úgy tapasztaltam e téren komoly hiányosságok vannak).

Szóval a Hörmann-forrásig(kb 9km, odáig nagyjából végig emelkedik) semmi extra. Itt jobb ha mindenki (mondjuk 2 embert kivéve) szépen megáll a frissítő állomásnál, elcsemegézik, majd szépen leengedi a nyergét.(érdemes megjelölni az üléscsövet, így a hegy alján ismét könnyen ki lehet húzni) Kihúzott nyereggel is le lehet ereszkedni, de jobb ha +fogadjátok a tanácsomat. Mondjuk akinek bármiféle nehézsége támadt Visegrádon, ők mind tegyenek így. Nagyon fontos a jó gumi. Nekem a tioga dh factory 2.1 tökéletesen bevált (vizesen kicsit csúszkál a gyökereken), szóval még van idő, akinek nincsenek brutál nagy bütykei a gumin, az újítson be feltétlenül. Felfele nem fog akkora hátrányt jelenteni, mint amekkora előnyt lefele. Tárcsafékteleneknek a jó minőségű fékpofa is
ajánlott, m ha vizesebb a pálya, a végére tutira fémig kopik.

A pálya nem dh-s, és nem is triálos, valóban a legjobban az endúró jelző illik rá.

Én 18kilós bringával közlekedtem rajta (elöl 8centis teló, klipszes pedál), zuhogó esőben is kipróbáltam, szóval extrém körülmények között is teljesíthető. (hetente 1x, ritkán 2x montizok, igaz már elég régen kezdtem) Ja, ha verseny előtt esik az eső, nem kell aggódni, nem olyan a terep mint Visegrádon, a pálya teljes mértekben járható marad, semmi dagonya. Annyi csak, h a gyökerek kicsit csúszni fognak.

Nem azért lett technikás a pálya h mindenkivel kitoljunk, hanem inkább h kicsit felrázzuk a társaságot, h van még hova fejlődni. Mert nem csak a bringáknak kell, hanem nekünk is, és ez csak nehezebb pályákon megy.( Van ahol ez egy 1xűbb pályának számítana.) Persze lesz akinek elmegy a kedve az egésztől, de lesznek akiket fejlődésre sarkall. Sztem Európában is igazi csemegének számítana a pálya(még így is h sok helyen könnyítettünk rajta), ezért reméljük majd híre megy a nagyvilágba.

A Hörmann forrástól rögtön betér az ösvény (1nyomsáv- ezentúl 1nys) a fenyvesbe, majd éles, szűk kanyarokkal kezdetét veszi a móka. Van pár hupli az elején aminél érdemes lelassítani, különben könnyen elveszti az ember az uralmát a gép fölött. Egy kisebb árok után kövek nehezítik a kormányozást, majd 90°balra kisebb letörés(1méter), majd rögtön 90°jobbra. Itt sokan megijednek, de ha hátul van a súlypontot szembe olyan mintha egy félcsőre mennél föl, szóval no para. Le is lehet vágni a kanyart, ez gyorsabb, de parásabb picit.

Ezután ismét egy kanyargós szűk ösvény nagyobb huplikkal, amikre még inkább igazak a fent említettek, szóval
lassíts, v kerüld ki (de az lassabb).

Egy kisebb letöréssel egy szélesebb dózerútra vetődünk, majd irány balra. Senki ne aggódjon ezen az úton kb. 40m-t kell megtenni, majd jobbra vissza az 1nys-ra. itt egy kis bevezető után az első komolyabb technikát igénylő hullám (kb. 3m mély) következik. Itt valószínűleg le fogtok szállni és áttoljátok a bringát (ami macerásabb mint bringán ülve) de aki elszánt és hisz magában az lassan induljon el rajta, majd a felenél engedje meg a fékeket és helyezze át a súlypontját előre, és a lendület fel fogja vinni a túloldalon, feltéve ha nem túl meredek íven próbálkozik.

Ezután (erről a részről kapta ez a lefele a Lócomb-dűlő nevet)egy néhol gyökerekkel, néhol kövekkel és szűk átjárókkal tarkított ösvény következik, ami egy 1-1,5m magas (mondtam h ne nézz le!) peremen megy végig. Irányváltás balra 1-200m lazítás, balra irtás és kilátás, majd 20-30m meredek kanyaros lefele. Ez már komoly meredekség, szóval még a rutinosabb lovasok is nyereg
mögül(ezentúl NYM) kikandikálva vágnak neki.(Visegrádon nem volt NYM) Viszont onnan, szépen lassan le lehet ereszteni.

Hohó, betonút! 15méter. Balra 1NYM fenyves,letörés. Jobb ha már itt elöl kis-, hátul nagytányérra teszed a láncod, mert könnyed lehet (ha v-féked van mint nekem - régebbiről nem is beszélve- h az pataknál a begörcsölt ujjaid már nem fognak működni)Lassan ereszd, akkor nem lehet baj. Ez egy meredek hegyoldal, amin szerpentin szerűen halad le az 1nys. Szóval oldal irányban is lejt az
ösvény. Éles kanyarok, nagy meredekségek jellemzik ezt a szakaszt, majd az alján kis patak, után rögtön felfele.

(Ne próbáld meg átkapni az első kereket, m úgy jársz mint én, és a patakban kötsz ki.) a Túloldalon rögtön pár nagyobb gyökér amit balról érdemes venni, m 5ből 4x elcsúszik rajta a vizes gumi. Két keresztbe dőlt fa, amin a súlypontot vedd le arról a kerékről ami éppen átmegy a fán. Egy kis felfele, h aztán ismét belevethessük magunkat a lejtőzés örömeibe. Ha eddig eljutottál, itt már semmi meglepetésben nem lesz részed. Keskeny peremek,gyökerek, oldalirányú lejtés pár kidőlt fa keresztbe.
Innen kb. 30perc mászás következik vissza a Hörmann-forráshoz, majd rögtön be a fenyvesbe, de ezúttal Kőszeg irányába. Itt a megszokott gyökeres keskeny kanyargós ösvény lesz, különösebb szintkülönbség nélkül, 1-2 rövid meredek szakaszt kivéve. Ezután széles dózerút egy darabig, majd rövid meredek mászást követően ismét 1nys, viszont most fenyők, gyökerek és meredek szakaszok nélkül, egészen e szakasz végéig ahol kb. 10m meredekebb részt követően ismét aszfaltot ér a gumink. 15méter, balra be, fenyves. Itt a technikásabb részt egy árok két széle közötti hullámzás fogja jelenteni, a már jól ismert gyökerekkel és szűk, kanyarokkal tűzdelt szűk ösvényen.
Ezután egy ismert hely, a Vöröskereszt(fából készült, vörösre festett kereszt) ahol már az első mászáskor elhaladtunk. Pár száz méter enyhe emelkedő, majd egy igazán élvezetes 1nys-os lejtőzés az Ó-ház kilátóig (ez a szakasz a pár évvel ezelőtti duatlonon visszafele volt.) A kilátót megkerülve rövid enyhén technikás lefele, végén kisebb árokkal (ezt már észre sem fogjátok venni?)
Ezután széles pihentető földút, majd irány a Csiki-Csuki. Gyönyörű 1nys ösvény a fák között (széles kormányúak hátrányban)
Itt nem árt vigyázni, mert sok a kanyar és könnyű fára mászni. A szakasz végén letörés, aszfalton át, széles dózerút, a Kálvária mögött le a Trianoni kereszthez, majd az utolsó technikásabb szakasz (itt ez már fel se fogtűnni) le az Andalgóhoz (kanyargó Gyöngyös patak), és vissza a verseny központ.

Olvass többet a témáról: hegyi kerékpár, mountainbike, tereptriatlon, XTERRA

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.