Menü

2007.04.20.     Hozzászólás 0

www.fittseg.hu

Gyógyító mozgás

Ma inkább kihagyom a futást, mert fáj a fejem, nem megyek tornázni, mert rosszkedvem van, messze elkerülöm az edzőtermet a szívproblémáim miatt - ismerősek a kifogások?
Cikksorozatunkban nem csak arról győzzük meg, hogy nem érdemes kibúvókat keresni, azt is megmutatjuk, hogy ilyen esetekben a legjobb, amit tehetünk, ha mégis mozgunk egy kicsit.

Azt egyikünk sem vitatja, hogy a jóga vagy a speciális gerinctorna a frissítő, a testet erősítő hatása mellett gyógyítani is képes. De hogy ugyanilyen ereje lenne egy egyszerű félórás futásnak vagy egy aerobikórának? Pontosan így van. És a különböző mozgásformák nem csak a testi, a lelki bajokat is képesek orvosolni.


A test kúrálói

Cukorbetegség, túlsúly, gerincpanaszok, magas vérnyomás � csak néhány azok közül az életünket megkeserítő egészségügyi problémák közül, melyeken sokat javíthat a jól megválasztott mozgásprogram. És egyetlen esetben sem maratoni távok lefutásáról vagy napi rendszerességgel, órákon át végzett sportmozgásról van szó. Hetente háromszor (ha már belejöttünk, ötször is lehet) harmincöt-negyven perc közepes intenzitású mozgás elég ahhoz, hogy sokkal jobban érezzük magunkat a bőrünkben. Mindezt csak az elején érzi megterhelőnek, legyőzendő feladatnak az ember.

Ahogy megtapasztalja, hogy hatására jobb lesz a közérzete, jobban alszik, szép lassan egyre kevesebbet mutat alatta a mérleg, rendeződik a vércukor-szintje, könnyebben kap levegőt lépcsőzés közben, magas vérnyomása a normál értékhez közelít, megszűnnek kínzó hát- és derékpanaszai, könnyebben viseli a menstruáció időszakát, sokkal hatékonyabban küzd meg a stresszel terhelt szituációkkal, egyhamar ráérez az örömre, amit a mozgás nyújt. A legtöbben később függővé is válnak, és ez a pozitív értelemben vett függőség nagy lépés az egészségesebb élet, és az életmód hosszú távú megreformálása felé. Sorozatunk következő részében bővebben bemutatjuk, az egyes mozgásformák milyen egészségi panaszokat gyógyítanak hatékonyan, illetve, hogy a különböző panaszok mellett milyen sportok űzhetők.


A lélek frissítői

Este eltervezte, hogy reggel ellátogat a közeli edzőterembe, de a verőfényes reggelre ébredve inkább futni támadt kedve? A dolog nem véletlen, és nem szabad figyelmen kívül hagyni. Minden egyes hangulatunkhoz, lelkiállapotunkhoz más típusú mozgás illik, ami szükség esetén felerősítheti a pozitív energiákat, illetve jobb kedvre, pozitívabb szemléletre hangolhat. Sorozatunk harmadik részében a mozgás lelket gyógyító hatásai mellett arról is szót ejtünk majd, milyen mozgásformákkal hozhatjuk magunkat lelki-szellemi csúcsformába. A legfontosabb szabályt azonban már most megosztjuk önökkel: ahogy testünktől, úgy lelkünktől sem szabad lehetetlent kívánni.

Természetesen szükség van minden egyes alkalommal önmagunk legyőzésére, és nyugodtan érezzük hősnek magunkat, ha lefutottuk a napi adagot, pedig nagyon nehezen hagytuk ott a kényelmes fotelt. De amikor egyetlen idegszálunk sem kívánja az adott mozgásformát, akkor ismerjük fel, hogy ez az a pillanat, amikor pihenni kell egy keveset, vagy teljesen más típusú sportot választani. Ezzel megspórolhatjuk magunknak, hogy kárba vesszen az addig befektetett energia, a lelkesedésből fásultság legyen, a változatosságnak köszönhetően pedig új lendületet adhatunk mozgásprogramunknak.

 
A TESZ Alapítvány sport-szakértője: Lévai Ágnes szakújságíró,

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.