Menü

2013.06.17.     Hozzászólás 0

A nyílt vízi úszásról...

Edzéstippek medencében


A triatlon első számát alap esetben nyílt vízben rendezik, ami szerencsésebb körülmények közt állóvizet jelent. Az úszópályát általában bóják jelzik, néha azonban kötelet is kifeszítenek a fordulók közé. Manapság egyre inkább divatos, hogy a távot 2 körre bontják, mely két kör közt a parton kell futni néhány métert, mielőtt ismét a vízbe vetjük magunkat. Ahhoz, hogy tudjuk, mire kell készülnünk, ismernünk kell a nyílt vízi úszás sajátosságait intenzitás és „terepviszony” szempontjából. 

Intenzitás szempontjából az úszótáv első, kb. 200 métere maximálishoz közeli. Mindenki igyekszik megtalálni a megfelelő pozíciót, és igyekszik minél előrébb helyet foglalni. Ezután nyugodtabb tempózásra térünk át, majd a vége felé ismét emelkedik a hangulat. Ez a gyorsulás akkor is igaz, ha véget ér az első kör és kezdődik a második.

Terepviszonyok szempontjából síkvízről beszélhetünk, ami néha meg sem közelíti a síkvizet a hullámok miatt, nem is beszélve arról, hogy nem egyedül úszunk egy pályán, így előfordulhat, hogy a másikon átmászva tudunk kikerülni egy-egy szituációból.

 

Tájékozódás
Két pont közt a legrövidebb távolság az egyenes. Ez sokszor viszont nem a leggyorsabb, és ez igaz az úszásra is. Ha hatalmas tömeg tart egy bója irányába, akkor óhatatlan az érintkezés, vagy triatlonos szlenggel, verekedés. Ilyenkor sokszor gyorsabb, ha kicsit nagyobb íven úszunk kikerülve a vadvizeket és a kockázatot, hogy valaki lerúgja a szemüvegünket. A tájékozódást medencében tanulni egyszerű, hiszen nézzünk ki egy pontot magunk előtt, a medence partján, majd 3-5 kartempónként nézzünk előre, megvan-e még az a pont.

Edzéstipp: 8x50 m (25 m vízilabdás gyors, végig kinn a fej és előre néz, 25 m sima gyors); 800 m gyors 5 kartempónként előre nézéssel

 

Levegővétel
Az uszodai levegővétel során normális esetben a fej fordul és a víz felszíne fölött közvetlenül jutunk oxigénhez. Egy hullámzós vízben viszont jobban járunk, ha fejünket is megemeljük légzés során, nem csak fordítjuk azt. Technikailag a tájékozódással egybe lehet kötni a mozdulatot. Amint kiemeljük előre szemünket és meglátjuk a célt, akkor kell oldalra fordítani a fejet a levegővételhez. Így egy mozdulattal megtudjuk, merre tartunk és oxigénhez is jutunk.

Edzéstipp: 8x50 m 2-es levegővel, 25 m balra, 25 m jobbra, a levegővétel előtt a fejet meg kell emelni, annyira, hogy a vízszint az orrnál legyen, majd innen oldalra fordítani a fejet.

 

Úszás-futás
A két mozgás olyan messze van egymástól, mint Makó Jeruzsálemtől. Az úszás vízszintes, a felhajtóerővel alátámasztott helyzetét kell lecserélni másodpercek alatt egy függőleges testhelyzetre. Nem is csoda, ha sokan szédelegnek a depóban e váltást követően. Ezt persze tanulni kell és fejlődni lehet benne, ha már az uszodában szoktatjuk magunkat a váltáshoz.

Edzéstipp: 4x 150 m úszás kimászás – 50 méter futás, vagy 4 x175 méter úszás – 25 méter futás; 800 méter folyamatosan 150 úszás, 50 futás, vagy 175 úszás 25 futás bontásban, a futás után fejessel indul az úszás.

 

Kartechnika a víz felett
Ha megnézünk egy olimpikon úszót, akkor láthatjuk, hogy karmunkájuk a víz felett a spórolásról szól. A kézfej lazán lóg, és szinte érinti a vízfelületet. Nos, ez egy hullámzós, verekedős úszás során eléggé kivitelezhetetlen, hiszen a kézfej így könnyen elakadhat egy hullámban, vagy egy másik úszóban. Sokkal célravezetőbb, ha karunk enyhén hajlított, magasan jön felettünk és oldalra nem tér ki. Így a legkisebb az esélye, hogy beleakadunk egy hullámba, vagy egy másik versenyzőbe.

Edzéstipp: 8x50 m nyújtott karral úszás – nyújtott kar csak víz felett értendő!

 

Úszás tömegben
Igazából két féle mentalitással volt dolgom edzőként és versenyzőként: akit irtóra zavart az, hogy rengetegen úsznak a pályáján, és azzal, akit különösebben nem érdekelt a dolog. Nálam ez hangulatfüggő. Mégis, ha nem egyedül úszom egy sávban, ott a lehetőség gyakorolni a tömegben úszást. Persze nem mászok át senkin, nem rúgok le senkit, hanem az a célom, hogy a lehető leggyorsabban, a legkevesebb érintkezéssel oldjam meg a találkozásokat. Tervezett formában legalább ketten, de inkább hárman kellünk ahhoz, hogy az átmászásos gyakorlatokat betanuljuk. A lényeg mindig az, hogy a lehető leggyorsabban, a legkisebb akadályozás mellett jussunk át a másikon. Ha nagyon akadályozzuk a másikat, netán visszahúzzuk, akkor könnyen előfordulhat, hogy a szenvedő fél egy mell lábtempóval oldalba rúg, ami nem kellemes.

Tegyük fel, hogy jobb oldalról jön valaki felénk, és ő van előrébb, vagyis nyerő pozícióban. Ha hagyjuk, beúszik elénk, lerúgja a szemüvegünket. Én, amikor így közelít valaki, a jobb kartempómat úgy teszem a vízbe, hogy a dereka túloldalához ér a kezem, majd egy gyors mozdulattal a derekát megtolom balra, amivel szinte átemelem magam ellenfelemen. Persze a fejemet ilyenkor nem teszem a vízbe, mert a lába fölött megyek át, ami veszélyes a szemüvegem szempontjából. Így nem húzom vissza, sőt még segítem is az irányában, engem sem akadályoz. A másik verzió, ha alig van előttem pár centivel és úgy közelít valaki. Vegyük, hogy szintén jobbról jön valaki, és a fejem az ő vállánál van, vagy derekánál. Ilyenkor a jobb karommal hosszan nyúlok előre, a teste mellett, majd amikor a bal karommal letoltam és veszem ki azt a vízből, hanyatt fordulok, úgy, hogy a hátam az ő hátán van, majd tovább fordulva teszem a balkarom a vízbe és úszok tovább. Ezt a mozdulatot nem két perc alatt tanultam meg, de sokszor segített már.

Edzéstippek: 2 fő esetében, ússzunk egészen közel egymáshoz, majd keresztezzük egymás útját és ismételjük, amíg az úszás a keresztezés során nem folyamatos. 3 főnél, ússzunk úgy egymás mellett, hogy a középső ember a két szélső derekánál tempózik. Amikor a szélsők összezárnak a középsőnek, jobb oldalra kell szabadulnia. Ekkor már más lesz középen, aki balra szabadul, így kerül be a harmadik középre, és így tovább úgy, mintha 3 szál fonalat fonnánk össze. Minden esetben próbálkozzunk mind a két módszerrel.

 

Sokat tehetünk annak érdekében, hogy a medencében tanuljuk a nyílt vízi úszást, ám a legjobb, ha hetente egyszer felhúzzuk a neoprént és tóban edzünk.

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.