Túra a Češka koča-hoz Jezersko-ban Túra

A Túra a Češka koča-hoz Jezersko-ban Túra hossza 9 Km. Az útvonal szintemelkedése 227 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Szlovénia területén található.

Jezersko Szlovénia északi részén, pontosan Szlovénia középső vonalában fekszik a Kamnik-Savinja Alpokban. A hegyek kőzete itt a környéken a legrégebbi, azaz 400 millió éves, amelyek 60 millió évvel ezelőtt emelkedtek ki korall zátonyokból. Eme igazán ősi kőzetanyag mellett vulkanikus eredetűeket is találunk a triász korból. A völgyet magát egy karéj formájú hegylánc választja el a Solčava régiótól, amely egyébként ugyanennek a hegynek a másik oldala és ahol a korábban már látogatott Logar völgy is fekszik.

Forrás: www.mozgasvilag.hu

Jezersko magyarul egyébként tavat jelent. A név onnan származik, hogy eredetileg a két egymás mellett fekvő völgyben (Ravenska völgy és Makekova völgy) gleccsertavak voltak.

A Ravenska völgy feletti hegygerinc pedig a természetes határvonal Ausztria és Szlovénia között.

Jezersko télen-nyáron tökéletes úti cél a sportolni vágyók számára, mi ezúttal egy kb. 9 km-es hegyi túrát jártunk végig:

1. Túránkat a Ravenska völgyben található Šenkova domačija farmról indítjuk, egy darabon autóval megyünk be a völgybe, majd amikor a túraösvényt elérjük, elkezdünk immár gyalogosan,  cikk-cakkos erdei ösvényen meredeken felfelé haladni.

2. Követjük a jelet (piros kör, benne fehér pötty) a Češka koča menedékház felé, majd kb. 1,3 km után elég magasra jutunk ahhoz, hogy végre kilássunk a fák közül és végre megcsodálhassuk a hajdanvolt gleccservölgyet. A völgyet 2500 m magas hegyek fogják körbe, amelyek látványa igazán megkapó.

3. Az erdei ösvény az utolsó kb. 700 m-en jól járható, ám néhol kitett sziklás úttá válik. Külön biztosításra nincsen szükségünk, mert a rázósabb szakaszokon beépített pallók, létrák és drótkötél könnyíti meg az előre haladást.

4. Az ösvény végén vár minket az 1542 m magasra épített Češka koča menedékház, amelyből minden irányban remek panoráma tárul a szemünk elé. Az 1900-ban épült házban dacolva az idő vasfogával, minden berendezési tárgy eredeti. A házban az aktív túrázós időszakban meleg ételt is lehet kapni, így egy tányér finom leves után újult erővel tudunk tovább menni.

Az 1542 m magasan található Češka koča menedékház. Forrás: www.mozgasvilag.hu
Az 1542 m magasan található Češka koča menedékház.

5. Ugyanazon az úton indulunk el visszafelé, mint amelyen feljöttünk idáig, ám az erdőbe visszaérve egy elágazásnál balra megyünk tovább a hegy oldalában vezető színtúton. A gerincen nemsokára átbukunk a Makekova völgy oldalába, ahol magas fenyőfákkal benőtt erdős részen haladunk keresztül. Az ösvény szép lassan kanyarog le a völgybe, utunkat megszámlálhatatlan mennyiségű gomba és kis forrás keresztezi, amelyből bátran ihatunk is.

6. A Makekova völgy végében találjuk Jezersko központját, Zgornje Jezersko-t. A faluban megállunk egy pillanatra és megkóstoljuk vezetőnk, Matej gyógynövényteás kínálatát.

7. A délutáni teázás után vendégek vagyunk még a Kamp Stara Pošta hostelben egy házi készítésű likőrkóstolóra is, amely a ház asszonyának nevéhez fűződik. A kínálatban 10-15 féle likőrt is találunk, a lájtosabbaktól egészen a férfias, magas alkoholtartalmú karcosabb italokig. Érdemes betérni ide is, ha erre járunk.