Potočka zijalka barlang túra Szlovéniában

A Potočka zijalka barlang túra Szlovéniában hossza 5 Km. Az útvonal szintemelkedése 412 m, szintideje 2 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Szlovénia területén található.

A Solčavsko régió Szlovénia északi részén, közvetlenül az osztrák határ mellett helyezkedik el és a Kamnik-Savinja Alpok, valamint a Karavankák hegyvonulatainak egyedülálló természeti adottságai révén 2009-ben az EDEN projekt részévé választották. Mint korábban írtunk az EDEN-ről, a címet a világon olyan területek kapják, ahol a természet és az emberi jelenlét egy különleges egységet alkot, amely természeti-, társadalmi- és kulturális értékeket egyaránt őriz a jelen- és az utókor számára.

A barlang a szemközti sziklás hegyoldal bal oldalán egy apró pöttyként látható. Forrás: www.mozgasvilag.hu
A barlang a szemközti sziklás hegyoldal bal oldalán egy apró pöttyként látható.

Solčavsko különlegessége a három egymással párhuzamos, természetvédelmi oltalom alatt álló gleccservölgy: a Logarska-völgy, a Robanov kot és a Matkov kot.

Magasan az Olševa hegyoldalban található az a Potočka zijalka barlang, amely már több, mint 20 ezer évvel ezelőtt védelmet nyújtott a cro-magnoni ember számára. A barlangban 1928-ban számos leletet találtak kutatók a kőkorszaki emberek jelenlétére.

Szóval ezt az izgalmas uticélt a három völgy fölött átívelő Panoráma út felől tudjuk megközelíteni, az út mellett álló Cerkev Sv. Duh kápolna könnyen megtalálható, ahol érdemes az autót is leparkolni. Közvetlenül innen indul az erdei ösvény fel a hegyre, kezdetben szélesebb erdei földúton, majd a jelzésnél jobbra felkanyarodva erdei ösvényen halad tovább.

Az út egyre meredekebb és keskenyebb, gyönyörű magas fenyőfák és csodálatos kilátás mellett emelkedünk. A jelzéseket követve eljutunk a gerincig, ahol az osztrák/szlovén határt jelző táblával is találkozunk. Innen jobbra tartva megyünk tovább a barlang felé, a két ország közötti határvonalon haladva.

Az útról hamarosan jobbra letérünk, a terep itt már igen meredekké, sziklássá és néhol kitetté válik, de azért még mindig jól lehet haladni rajta. Nemsokára elérünk egy tábláig, amely jelzi, hogy a barlang már csak 10 percre van. Ez igazán jó hír, nekirugaszkodunk hát az utolsó szakasznak. Nem kell sokat várni, és kibontakozik előttünk a barlang bejárata, amelyet kapásból egy hatalmas szikla torlaszol el. A két oldalán viszont gond nélkül be lehet jutni a belső térbe, amit a beömlő fény egészen jól megvilágít, ezért elemlámpára nincs különösebben szükségünk.

Érdekes bóklászni a sziklák között és néha ki-kitekingetni a barlang száján, nemhiába választotta ezt a helyet a kőkorszaki ember, hiszen igen védett is és messze körbe ellátni a völgyben.

Egy fél órás pihenő és barlangi bogarászás után visszaindulunk, annál is inkább, mert látszólag esőfelhő közeleg. Egy ideig azon az ösvényen haladunk lefelé, amin felfelé jöttünk, majd kb. a 3,4 km-nél egy elágazásnál balra fordulunk. Innen 1,6 km lefelé szintén jelzett ösvényen, majd egy mezőre kiérve és egy gazdaságon áthaladva már látjuk is a kápolnát, ahonnan indultunk.

A túrát kényelmes tempóban 2 óra alatt meg lehet tenni és érdemes ennyit rá is szánni, mivel a táj szépsége minden percet megér!