Körtúra a Gerecsében medvehagymával fűszerezve

A Körtúra a Gerecsében medvehagymával fűszerezve hossza 15 Km. Az útvonal szintemelkedése 507 m, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Ezt a túrát főleg a március végi április eleji időszakra ajánlom, de természetesen az év bármely más időszakában is kellemes kirándulás. Jó, de miért akkor? Mert akkor hajt az egyre nagyobb körben ismert és kedvelt medvehagyma, amely Pusztamarót és a Burok-völgy környékén több négyzetkilométeren alkott összefüggő szőnyeget. Nem csak hogy káprázatos látványosság, de igen egészséges is, hisz levele közkedvelt antioxidáns táplálék, és nagyon finom is. A gyűjtése azonban szigorú környezetvédelmi szabályok szerint történhet, ezért fontos előtte elolvasni az erre vonatkozó cikkeket. De térjünk rá a túra leírására.

Vadregényes indulás igazi kalandorok számára

Mivel egy körtúráról van szó, így a sétát Héreg településéről is kezdhetjük, illetve Pusztamarótról is. Utóbbit elég nehézkes autóval megközelíteni, mert egy 8km hosszú erdei dózerúton juthatunk oda, ami igen rossz állapotban van, és rengeteg gödör, kátyú, pocsolya tarkítja. Ha kímélős az autód, ne próbáld meg. Terepjárósok előnyben. Én most mégis innen kezdem a leírást, mert az erdő viszont vadregényes, és a járművem is jól bírta a kiképzést. A Pusztamarótra vezető utat a Bajnát Nyergesújfaluval összekötő úton lehet megtalálni, Bajnától kb 4 km-re egy zöld tábla mutatja a bekötő utat. Innen kezdődnek a megpróbáltatások. Ha leküzdöttük ezt az erdei szakaszt, megérkezünk Pusztamarótra, amely egy nagyon szép túrisztikai központ, ifjusági táborral, turistaszállással, és tűzrakó helyekkel. Talán nagyon kevesen tudják, de itt zajlott a török idők egyik legvéresebb csatája, ami beírta magát a történelembe. A mohácsi csatavesztést és Buda elestét követően a magyarok fő serege, valamint a délről menekülő emberek a Burok völgyben sáncolták el magukat egy szekérvárban. A török sereg Budáról hozatott ágyúkkal 3 napon át ostromolták, mire sikerült felőrölni az ellenállást. 25 ezer ember vesztette életét. A véres leszámolásnak ma egy kőből faragott kopjafa csoport emlékmű őrzi az emlékét.

Varázslatos kastély, mesebeli fák és kalandos mélységek...

Az emlékmű közelében kényelmesen leparkolhatunk, és elindulunk a Gerecse-tető felé. A sétát a piros jelzésen kezdjük, egy aszfaltozott úton szerpentinezünk felfelé másfél kilométert, ahol elérjük a sorompót. Ezen a részen már rengeteg medvehagyma van, viszont ez az a pont, ahol már szigorúan védett területen járunk, itt nem szabad leszedni. A sorompó előtt jobbra fordulunk és a hegy felé vesszük az irányt, először a kék háromszöget, majd a kék sáv jelzést követve megérkezünk a Serédi-kastélyhoz. A tornyos épület jelenleg ifjusági szállóként, és gazdaságként működik, sok lovat és mangalica sertést láthatunk errefelé. A disznók az erdőben is előfordulnak, de nem kell tőlük megijedni, mert szelíd, háznál tartott jószágok. Itt is tarthatunk egy kis pihenőt, a kastély előtti részen tűzrakó hely és farönkök várják a túrázókat. A kék jelzésen megyünk tovább, a kastély előtt elhaladva jobbra vezet az út és a Gerecse-tető lábánál kerüli szintben a hegyet. Közben 2 monumentális jellegfát is láthatunk út közben. Az egyik a Sandl-hárs, majd kicsit arrébb az Öreg-tölgyet nézhetjük meg. Pár km megtétele után a Fekete-hegy és a Gerecse-tető nyergébe érkezünk, innen továbbra is a kéken haladunk kicsit lefelé tartva, ahol a Tardosról érkező kék kereszttel, majd a tető felé kapaszkodó kék háromszöggel találkozunk, de mi rendületlenül a kék sávot követjük, és megtekintjük a Tardosi-kőfejtőt felülről. A terep az ösvény környékén is sziklássá válik, és itt következik az út legmeredekebb szakasza. A kőfejtő pereméről le kell ereszkednünk Héregre. Jól meg kell nézni, hová lépünk, az út morzsalékos, és meredek, könnyen megcsúszhatunk rajta. Szerencsére csak 600-700 méter hosszú, és már le is érkezünk a domb aljába. A falu szélét már lankás lejtőn érjük el. A leírás elején említettem, hogy a túrát innen is el lehet kezdeni, itt is le lehet parkolni az autókkal, sőt tömegközlekedéssel is meg lehet ide érkezni. Aki ezt teszi, az itt kapcsolódik a túrába.

Az elbűvölő Serédi-kastély előtt

Galériához klikk a képre!

A tökéletes lezáráshoz: medvehagyma és szalonna

Az utat innen élesen balra fordulva a piros jelzésen folytatjuk, és felkapaszkodunk a Király-kúti pihenőhöz, ahol tágas rét, kényelmes padok, és esőbeálló házikók várják a túrázókat. Innen még 4 km egyhe melekedőn haladó ösvény van hátra, aztán becsatlakozunk abba az aszfaltos útba, ahonnan a túrát elkezdtük. Ezen a környéken is jelentős medvehagyma lelőhelyek vannak, és itt szedhetünk is bátran, ha betartjuk az előírásokat. Visszaérkezünk Pusztamarótra. Aki méltó befejezést akar a túrának, az rendez egy kis szalonnasütést, igazán hangulatos időtöltés, és lehet hozzá falatozni a helyben szedett medvehagymából is. Ajánlom gyermekes családi időtöltésnek is, az útvonal egyáltalán nem nehéz, gyerekek is végig tudják járni, aki már szerzett egy kis gyaloglási tapasztalatot más kirándulásokon.

A medvehagyma és a szalonna tökéletes párosa

Galériához klikk a képre!

1. A túrát kezdhetjük Héreg településéről, illetve Pusztamarótról is. Akik nem terepjáróval vágnak neki az útnak, a pusztamaróti kezdést javasoljuk.
2. A séta a piros jelzés mentén indul felfelé egy szerpentinen, majd egy sorompót elérve már a kék háromszög - majd a kék sáv jelzést kövessük a Serédi- kastélyig.
3. A kastély előtt elhaladva jobbra vezet az út és a Gerecse-tető lábánál kerüli a hegyet.
4. A becsatlakozó egyéb kék turistajelzések ellenére rendületlenül a kék sávot követjük, és megtekintjük a Tardosi-kőfejtőt felülről. A kőfejtő pereméről le kell ereszkednünk Héregre.
5. Az utat innen élesen balra fordulva a piros jelzésen folytatjuk, és felkapaszkodunk a Király-kúti pihenőhöz, aztán becsatlakozunk abba az aszfaltos útba, ahonnan a túrát elkezdtük.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: trekk.hu