A Békás- és Kis-Békás-szoros körtúrája Túra

Az A Békás- és Kis-Békás-szoros körtúrája Túra hossza 10 Km. Az útvonal szintemelkedése 370 m, szintideje 3 Óra 30 Perc, nehézsége Közepes. Az útvonal Románia területén található.

Erdéllyel kapcsolatban szinte mindenkinek azonnal eszébe jut a Békás-szoros monumentális sziklavilága. E népszerű természeti képződményt azonban a legtöbben csak a rajta keresztül haladó főúton tekintik meg, nem is sejtve, hogy egy kis erőkifejtéssel egészen más arcát is megismerhetjük a környéknek. Számos különböző nehézségű túra-, ill. sziklamászó útvonal található itt, amelyek közül mindenki találhat számára megfelelőt.

3. - A Békás- és Kis-Békás-szoros körtúrája Forrás: Vígh-Tarsonyi Gergő
Behavazott erdei ösvényen

Sárga úton a Békás-szorosban

Az egyik leglátványosabb és egész évben jól járható útvonal a sárga sáv jelzés, amely végighalad a Békás-szorosban, valamint az abba becsatlakozó Kis-Békás-szoroson is.

Télen a nap rövidsége miatt érdemes korán indulni, hogy ne sötétedés után érjünk a túra igen látványos végére. Az útvonal jelentős része aszfalton vezet, ám a meredek sziklafalak lélegzetelállító látványa bőven kárpótol ezért.

Túraútvonal a Békás-szorosban

1. Az 1944-re félig elkészült és azóta is befejezetlen Magyarok-hídjától indulunk. Óvatosan keljünk át rajta, mivel elég keskeny a betonelem, amin az utunkat végig kísérő sárga sáv jelzés vezet. A magyarországi turistajelektől eltérő módon Erdélyben függőlegesen festik a sávokat (és a többi jelzésnek sincs téglalap alapja). Alig pár méter megtétele után egy rozoga függőhídon kell átbillegjünk, amit a biztonság kedvéért érdemes egyesével megtennünk. Ezt követően folyamatosan emelkedik utunk a Kis-Békás-szoros fenyvesében.

2. Pár száz méter megtétele után keresztezzük a Fehér-patakot, majd elhagyjuk a szorost és hamarosan ritkulni kezd az erdő. Ösvényünk egy földútba csatlakozik, amelyen jobbra fordulunk. Innen nagyjából szintben, ill. kissé ereszkedve gyalogolunk tovább.

2. - A Békás- és Kis-Békás-szoros körtúrája Forrás: Vígh-Tarsonyi Gergő
Függőhíd a Kis-Békás-szorosban
Kép forrása: Vígh-Tarsonyi Gergő

3. Teljesen kiérünk az erdőből és kisvártatva elszórt esztenák közé jutunk. Itt könnyen találkozhatunk csaholó juhászkutyákkal, de ne essünk pánikba, szép lassan, nem hátat fordítva nekik oldalazzunk el előlük. A biztonság kedvéért egy botot érdemes magunknál tartani.

4. Az egyik esztena falán találjuk a jelet, majd a fölé magasodó dombon lévő kerítést kell követnünk folyamatosan emelkedve. Innen megéri gyakran hátrapillantgatni, mert mesés kilátás tárul elénk a mögöttünk hagyott szorosra.

5. A nyerget elérve egy könnyebb szakasz következik, amely a Szurdok útja nevet viseli. Az erdő szélét követve lassan ismét keresztezzük a Kis-Békás-patakot (itt nem mindig van híd, így gyakran átkelésre alkalmas gázlót kell keresnünk). Ezután újra emelkedni kezdünk, míg el nem érjük Gyilkostó falu első házait.

5. - A Békás- és Kis-Békás-szoros körtúrája Forrás: Vígh-Tarsonyi Gergő
A Kis-Békás-szoros felülről
Kép forrása: Vígh-Tarsonyi Gergő

6. Innen vendégházak és nyaralók közt túrázunk, hamarosan megpillantjuk a Kis-Cohárd szürkés szikláit és szép lassan leérünk a főútra, ahol jobbra, a Békás-szorosba kanyarodunk. A hátralévő útszakasz aszfalton halad, ám nem fogjuk bánni, mivel több tíz, néhol több száz méter magas sziklafalak között kanyargunk végig a szorosban. Legyünk azonban nagyon óvatosak, hiszen ez egy országos fűút, ahol nagy a forgalom és teherautók, buszok is szép számmal húzhatnak el mellettünk.

7. Átkelünk egy alagúton, majd a Pokol-kapuja elnevezésű terület szerpentinjeiről megcsodálhatjuk az Oltár-követ és lassan visszaérkezünk kiindulási pontunkhoz.