Kassai életérzés: retro bicikli és változatos hegyi túrák Hír

2016/08/09
Megkapó élmények már 20 Eurótól? Ha Kassára látogatsz ennél még többet is kaphatsz: a város és természet összefonódását izgalmas kalandokra hangolva.

Idén nyáron északi szomszédunkhoz, Szlovákiába is ellátogattunk. Izgatottan vágtunk útnak, ugyanis számos csodás túraélménnyel gazdagodtunk itt már az elmúlt években. A Kassai régióba tervezett kirándulásaink kiindulópontja Kassa városa volt, ahol már évek óta nem jártunk. Kíváncsian vártuk tehát többek között, hogyan alakult azóta a város élete.

Kassa a fiatalok városa

Kassába érdemes vonattal érkezni, ugyanis a retour jegy Budapest-Kassa viszonylatában mindösszesen 20 Euróba kerül! Aki nem hiszi, járjon utána! A vonatállomástól a belvárosi rész egyébként is csak néhány percre van, így eltekinthetünk a buszok hajkurászásától, egyszerűen csak besétálunk.

Szóval néhány röpke perc és máris Kassa nyüzsgő, élettel teli főutcáján találjuk magunkat. Hogy Kassa a fiatalok városa, efelől semmi kétségünk nem lehet, ugyanis a történelmi jelentőségű és változatos épitészeti műemlékekkel átszőtt óvárosi rész telis-tele van éttermekkel, kávézókkal, sörözőkkel és cukrászdákkal. Szinte a választás is nehéz, ahogy a központban magunk körül forgolódunk, oly sok kínálkozó lehetőség akad egy kis pihenésre, nézelődésre. Kassa manapság igen élhető város képét tárja elénk.

És hogy Kassa miért is a fiatalok városa? Most kapaszkodjon meg mindenki, a város átlagéletkora 35,13 év és lakosságát tekintve Szlovákia 2. legnagyobb városa! Hogy megőrizzük tehát fiatalságunkat, nem árt felvenni a város lüktetésének ritmusát. Felkerekedünk tehát hogy a látnivalókat első sorban két keréken fedezzük fel, amelyhez Kassa egyik legstílusosabb kölcsönzőjétől, a Retro Bicykel-től szereztünk magunknak kerékpárokat.

Retro Bicykel - "venni-vinni-inni"

Akár ez utóbbi is lehetne az üzlet mottója, ugyanis a kölcsönzés mellett dizájnos retro városi kerékpárokat is vásárolhatunk a boltban. Hogy melyik kerékpárra is essen a választás, egy ízletes eredeti olasz Filicori Zecchini kávé mellett bőven van idő eldönteni.

Ne kapkodjunk el tehát semmit: a nap süt, a kávé és a süti istenien illatozik, néhány perc és el is döntjük, melyik legyen a kölcsönkerékpárunk.

A jóleső mélázásból azért lassan összeszedtük magunkat (meg azért elég korán is keltünk, szóval pont jókor jött ez a kávé) és célbavettük Kassa egyik népszerű zöldövezetét, az Anička parkot. A táv nem sok, oda-vissza összesen 9,3 km. Az Anička park a Hernád folyó mellett helyezkedik el, a hatalmas füves területet magas lombos fák árnyékolják. Nagyszerű hely ez a városiaknak a feltöltődésre és pihenésre, akik gyakorta járnak ide ki egy kis piknikre. Innen egyébként már nincs is olyan messze a Hradová kilátótorony, amely a kassai városi parkerdő dombjára épült és ahonnan pompás kilátás nyílik a városra.

A Retro Bicykel kívülről Forrás: www.mozgasvilag.hu
A Retro Bicykel kívülről

Kassán művésznek lenni is jó - Tabačka Kulturfabrik

Kassa zöld szigete után újra a város zajába vetettük bele magunkat, ugyanis a pezsgő fiatalos élet a kulturális fejlődésben is igen erősen jelen van. Kassa az elmúlt években számos művészteleppel gazdagodott, ezek közül is talán a legjelentősebb a Tabačka Kulturfabrik, ahol több ágazat is vígan megfér egymás mellett: legyen az zene, tánc, fotózás vagy grafikai munkák.. a művészek egymás munkájából is inspirációt nyernek. A Tabačka Kulturfabrikhoz hozzátartozik egy bisztró is, amely kialakításában hűen követi a hely bohém szellemét. Az eklektikus berendezés vicces és kreatív elemei vonzzák a szemet, ám a berendezésen túl már csak az ebédünk volt még tekintet-vonzóbb: meg kell vallanunk, hogy a Tabačka konyhája igazán remek, aki erre jár, annak vétek lenne kihagyni: nemcsak a látvány, az ízek is magukért beszélnek!

A rövid kulturális betekintés után elhagytuk Kassát, visszatértünk a természetbe: a Magas-Tátra felé vettük az irányt. Az esti órákban érkeztünk meg Poprádra.

Fel a Tátrába: irány a Lomnici-csúcs!

Mi más is lehetne szlovákiai látogatásunk egyik legfőbb és legizgalmasabb célpontja, mint a Magas-Tátra? Amikor Szlovákiába jövünk sosem mulasztjuk el, hogy a Tátrát valahogy útba ejtsük, most sem volt ez másként.

Poprádon elfoglaltuk szállásunkat: az . Másnap reggel korán indultunk a Tátralomnicból induló gondolás csúcstámadásra, már reggel 8-kor ott sorakoztunk a felvonó aljában.

A Lomnici-csúcs a hét turisták által látogatható tátrai hegycsúcs közül az egyetlen, amelyet felvonóval meg lehet közelíteni. Az első felvonó félállomásig, a Kő-pataki völgyig közlekedik, majd egy másik kötélpálya - kicsit komolyabb kabinokkal - indul a 2634 m magas hegytető felé.

A két felvonóval együttesen 1722 m szintkülönbséget győzhetünk le néhány perc alatt. Már a völgyben is nagyon izgatottak voltunk, hogy feljuthatunk e, ugyanis aznapra erős szeles időt jósolt a meteorológia. A feszült várakozás után megkönnyebbülve szálltunk be a felvonóba, ekkor már biztos volt, hogy legalább a félállomásig feljutunk. Sietnünk kellett, hogy a csatlakozást elérjük, sőt még láttuk is, ahogy az előző kabin elindul a csúcs felé.

Ám sajnos minden várakozásunk ellenére ekkorra már olyan erős szél támadt, hogy leállították a felvonót. Az ekkorra már komor ködbe burkolózó Lomnici-csúcs elérése tehát egyenlőre csak vágyálom maradt, pedig milyen fantasztikus lett volna onnan körbenézni! Kicsit kedvünket szegve ugyan, de tettünk egy rövid kis kirándulást a Kő-pataki tó körül, ahonnan viszont remek kilátás nyílt a morcos csúcsra.

A Lomnici-csúcs ködbe burkolózik Forrás: www.mozgasvilag.hu

Ha Tátralomnic, akkor símúzeum és Humno

A vártnál rövidebbre sikeredett csúcstámadásunk után visszatértünk a völgybe, majd felkerestük a tátralomnici símúzeumot. Aki Tátralomnicra látogat, érdemes betérnie ide, ugyanis számos 1900-as évekbeli fényképet és a síeléshez, illetve a téli sportok fejlődéséhez kapcsolható remek állapotban megmaradt tárgyakat állítottak ki. Az értékes gyűjteményből álló és igen színvonalas kiállítás betekintést nyújt a hegyi emberek mindennapjaiba, a múzeumban tett kis körsétánk alatt szinte régmúlt életük részévé válunk.

Tátralomnicon van még egy hely, amelyet szinte kötelező meglátogatnunk: az Aquacity érdekeltségi köréhez tartozó . Az étterem esténként a turisták és a helyiek körében is igen kedvelt szórakozóhellyé alakul át, melynek különlegességét nem csak ízletes ételei, hanem a belső térbe állított elfelezett ratrak, a fentről potyogó jégkása és a tánctér felett fejjel lefelé belógatott autó adják.

A hely az eklektikus kialakítás mellett egy alpesi fészer hangulatát idézi, ahol valóban el tudjuk képzelni a hajnalig tartó, fékevesztett bulizást. Ezúttal mi most sajnos kimaradtunk belőle, de legközelebb mindenképp bepótoljuk!

A Csorba-tó Forrás: www.mozgasvilag.hu
A Csorba-tó

A mesés Csorba-tó és környéke

Utunkat Tátralomnicot elhagyva a Csorba-tó irányába folytattuk, amely szintén egy olyan célpont itt a Tátrában, amelyet nem érdemes kihagyni. A tó déli partján található patinás szállodasor a tehetősebb vendégek táborának nyújt exkluzív szálláslehetőséget, amelynek csodálatos kulisszáit a tó túlpartján magasodó sziklacsúcsok adják. Az Elülső-Szoliszkó csúcs egyébként a legkönnyebben megmászható tátrai csúcsok közé tartozik, így aki alapvetően pihenni érkezik, ám a hegyek látványának nem bír ellenállni, az nyugodtan vállalkozhat erre a túrára.

Bátortalanabbaknak viszont bemelegítésként ajánljuk a Csorba-tó kört, amely egyáltalán nem megterhelő, hiszen szintemelkedés alig-alig van benne. A tó látnivalóit magunk mögött hagyva és dél felé fordulva, a Poprádi-medence terül el alattunk. Messze elláthatunk innen a széles völgy felett és szemünket az Alacsony-Tátra vonulatán is legeltethetjük. Megéri ezen a ponton néhány percet eltölteni és csak gyönyörködni a látványban.

Sajnos ezúttal csak egyetlen napot töltöttünk a Magas-Tátrában, a nap végén ugyanis visszatértünk Kassára, hogy a város esti forgatagába vessük bele magunkat. Ezt nem is volt olyan nehéz kiviteleznünk, hiszen következő szállásunk, az Ambassador Hotel, közvetlenül a sétálóutcára nyílik. Az esti órákban a nap élményeivel telve készülődtünk a vacsorára, amelyet a -ban költhettünk el.

Villa Regia - az egyik legkedveltebb étterem Kassán

A Villa Regia is a különleges világú éttermek táborát gyarapítja, mivel belső kialakítása egy barátságos otthon hangulatát juttatja eszünkbe, mintha az olvasószobában terítettek volna meg számunkra és mintha nem is vacsorára érkeznénk, hanem egy felolvasó estre.

Bár ahogy az étlapot kezünkbe vettük az egyszerű könyvek gyorsan feledésbe merültek, a menü tartalma jobban lekötötte a figyelmünket. Nem is csoda, hiszen a tradicionális szlovák ételeken túl, számos ízletes marha- és halétel is helyet kapott az étlapon.

Többen kitartottak a steak mellett, amely már a Tabačkában is bizonyított, mi viszont egy könnyű lazacvacsora mellett döntöttünk. Mulatságos volt látni, hogy a kihozott étel a megszólalásig hasonlított az étlapon szereplő fotóra, szóval ez biztosan az a hely, ahol akár fénykép alapján is rendelhetünk!

A vacsora után az esti fényekbe öltözött belváros igazán felemelő élmény, főleg a Szent-Erzsébet dóm, amelynek megvilágítása több színben is pompázott. Telve ennyi nagyszerű élménnyel és a másnapi várakozásokkal igazán jó volt nyugovóra térni.

Szádelői völgy Forrás: www.mozgasvilag.hu
Szádelői völgy

Egy karnyújtásnyira tőlünk: Szádelői völgy - a szlovák karszt

Utolsó napunkon egy számunkra is új helyszínre látogattunk el, mégpedig a szlovák karsztvidék területére. A szlovák karszt a Kassai régió részeként, közvetlenül Magyarország északi határvonala fölött húzódó terület. Legkönnyebben Áj apró kis településéről érhetjük el, ahol természetesen még ma sem ritka a magyar szó. Ájról tehát egy kis erdei ösvény vezet fel a fennsíkra,

ahol az egyszerű kirándulás hirtelen csap át vadregényes felfedezésbe, amikor az erdőből kibukkanva majd 100 m magas függőleges sziklafalak tetején találjuk magunkat.

A látványtól az ember elsőre csak visszahőköl, de csak azért, hogy bátorságot merítve újra a sziklaperem szélére merészkedjen és lenézzen a Szádelői völgy mélyére. A hasadék kialakulásáért az alant folyó ártatlan Szár patak a felelős, amely a sok-sok millió év alatt ilyen mélyedést vájt a mészkőbe, kitartó munkájával pusztítva azt.

Az eredmény lélegzetelállító és egyben csodálatos, hogy hozzánk ilyen közel egy ilyen hatalmas szurdokot fedezhetünk fel. Az érdekes az, hogy turisztikai szempontból még nem annyira felkapott, hogy a túrázók egymást tapossák vagy a népszerűség miatt esetleg elkerítsék, így a maga természetes és vad valójában csodálhatjuk meg. Érdemes tehát túránkat Áj községből kezdeni és akár egy egész napot a környéken való bóklászásra szánni.

Kassára való újabb visszatérésünk előtt érdemes még kitérőt tenni a Jászói-barlang és a Betléri kastély felé is. Este pedig ne mulasszuk el meglátogatni a Hostinec sörfőzdét, ahol a házigazdák helyben főzött sörökkel kedveskednek nekünk!

E rövid idő alatt átélt élményeinket figyelembe véve, a Kassai régió igencsak bővelkedik látnivalókban, ahol érdemes akár több napot is eltöltenünk, ha mindenre alaposan időt akarunk szánni.

Az utazás lehetőségét ezúton is köszönjük és a Kassai régiónak!