Gyerekekkel a háromezres hegyek lábánál...

2012/06/12
... avagy család szemmel Heiligenblutban - 4 napra elegendő kirándulási programokat kerestünk… és találtunk...

Érkezés és a Grossglockner strasse

A Grossglockner lábánál fekszik Heiligenblut, mely már tavaly is belopta magát a szívünkbe kisugárzásával és a környék ezernyi kikapcsolódást nyújtó lehetőségével. A völgy aljában elhelyezkedő kicsiny településről nézve meredek, az eget karcoló, megmászhatatlannak tűnő háromezresek és azok kistestvérei ölelnek körbe minket, amik első pillantásra nem nyújtanak sok családi túrázásra alkalmas lehetőséget… szóval elmentünk kideríteni az igazságot. Idén családos-szemmel kerestünk 4 napra elegendő kirándulási programokat…

521352_431601146861849_1988623183_n.jpg Forrás: Paraferee - Mozgásvilág.hu

Fotó: Paraferee - galériához klikk ide!

Első nap érdemes kicsit kerülve, északról megközelíteni a szállásunkat (a miénk ismét a Hunguest Hotel Heiligenblut volt), így már megérkezés előtt hatalmas élményben lehet része az egész családnak. A hírhedt 48km hosszú, 36 hajtűkanyarral tűzdelt Grossglockerstrasse-n autókázunk, mely 2500 méter felett bukik át a déli oldalra. Az utat 1930-ban kezdte el építtetni az állam a helybeli munkanélküliekkel, mivel az észak-déli irányba közlekedőknek a hatalmas hegy miatt több száz km-t kellett kerülni, majd hamar kultikus útvonallá vált a motorosok és kabriósok körében. A fenyvesek szintjéről a havasi mezők és még nyáron is hófoltos hegyoldalak magasságáig felkacskaringózó út vezetésélményileg és látványilag is lélegzetelállító. Számos parkoló nyújt lehetőséget többször is megállni, és percekig csak állni némán…

229896_431601970195100_520049665_n.jpg Forrás: Paraferee - Mozgásvilág.hu

Fotó: Paraferee - galériához klikk ide!

Tipp: z úttal kapcsolatban fontos tudni, csak április végétől (olvadástól függően) november elejéig (az első nagyobb havazás megérkezéséig) van nyitva. Biztonsági okokból csak reggel 6 és este 7 között lehet felhajtani rá. Útdíjat kell fizetni (32 euro), amit az általunk is igénybe vett  Hunguest Hotel Heiligenblut  szálláson, a két éjszakánál többet helyben tartózkodó vendégek számára ajándékba kapott Nemzeti Park Karintia Kártya (odafele ennek voucherjének) segítségével meg tudunk spórolni (illetve még a következő napok programjaiban további eurókat).

Ha szállásunkra megérkezésünkkor még van bő 2-3 órányi időnk szürkületig. Szobáink elfoglalása és csomagjaink kipakolása után, - ha már ennyit utaztunk - érdemes kihasználni ezt az időt is, és gyalogszerrel rövid sétára indulnunk a Natura Mystica ösvényhez. Az ösvény gyermekek számára élmény-tanösvény, könnyedén végig járható kisebbekkel is.

A hotelből balra indulunk, majd a Mölt folyón át a faragott fatáblákat követjük jobbra a Gössnitzfall felé. Pár perces aszfaltozott kis úton való séta után érjük el a Natura Mystica ösvény kezdetét. Enyhén felfele, az erdőbe indul a tűlevéllel borított ösvény, amin lépten-nyomon angol és német nyelvű táblákba (apró manók legendáján keresztül bemutatott természet kialakulása), hatalmas nagyító lencsékbe (nézd meg közelebbről milyen egy zuzmó, vagy a szikla felülete) és különféle tevékenységekre ösztönző táblákba (simítsd meg, hallgasd meg, szagold meg…) botlunk.

Az ösvény végén fahíd vezet át a vad hegyi patak fehéren tajtékzó habjai felett, majd a túloldalt az utunk meredekebben jobbra felfele indul. Innentől kisebb gyermekeknek nehéz a feljutás. Kétpercnyi (kisebb gyerekekkel több) kapaszkodás után viszont elénk tárul a 70 méteres vízfüggöny, ahogy a mélybe zuhanva nedves páratakaróval fedi be a környéket. Bár cirka 50 méterre állunk a dübörgő víztől, jobb, ha esőkabátot húzunk még napsütésben is :-).

Gleccserles és túra

Második nap a hatalmas és gyerekszemmel talán földönkívüli élményt nyújtó, közel 2400 méter tengerszint feletti magasságban található Kaiser-Franz-Josefhöhe kilátóhelyet és Pasterze-gleccsert célozzuk meg. Szállásunktól autóval indulunk felfele a Grossglocknerstrasse-n ingyenesen (újra kihasználva az ajándékba kapott kártyát). Azzal előre számoljunk, hogy fenn még nyáron is akár 5-15 fokkal hűvösebb van, mint a völgyben, valamint könnyedén és gyorsan alakulhatnak ki esők, viharok.

547327_431601203528510_128950836_n.jpg Forrás: Paraferee - Mozgásvilág.hu

Fotó: Paraferee - galériához klikk ide!

Már a szerpentinen többször meg-megállhatunk a völgyekre nyíló lenyűgöző panoráma és számtalan vízesés miatt, de az igazán lélegzetelállító látvány az út végén vár ránk. Felérve ingyenes, fedett parkolóban rakhatjuk le az autót, míg sétálni megyünk. A parkoló előtt kövezett tér, zászlókkal és egy hatalmas kőcsónakkal… a korlát túloldalán pedig több száz méter mélyen, a fenséges és bár egyre kisebb, de ennek ellenére még mindig hatalmas Pasterze-gleccser húzódik.

Miután elég sokáig próbáltuk befogadni a látványt, a parkoló végében kisebb Közlekedési Múzeumot, éttermet és szuveníres üzletet most kihagyjuk és a felvonó, itt most inkább „levonó”, felé vesszük az irányt. Az 1800-as évek végén nagyjából a parkoló alatt pár méterrel volt a gleccser teteje, de 1980ra már annyira mélyen volt, hogy az osztrákok szükségesnek látták egy felvonó építését. Nos, mára ezen még félútig sem jutunk le…

A Kartnen Card segítségével kedvezményesen csorgunk le a meredek síneken gördülő vasbódéban (nagyobb gyerekekkel akár le is lesétálhatunk, ami cirka 20 percnyi út a felvonó aljáig), majd széles, nem túl meredek ösvényen sétálhatunk le a jég széléig. Sétánk során kék táblák jelzik az adott évek során elhelyezkedett gleccser szélét, így mire leérünk, erős környezetvédő gondolkodásmód kezd kialakulni bennünk.

Fontos, a gleccserre ne merészkedjünk be gyerekekkel túl mélyre! A szélétől eltávolodva mély, csúszós és olykor kiszámíthatatlan repedések, gleccsermalmok (több méter mély, olykor méter átmérőjű függőleges kürtők), és boltívek találhatók!

Ha kellően kinézelődtünk magunkat a türkizkék és smaragdzöld színű gleccsertavak és jégpáncél közelségében, induljunk el felfele. A parkoló szintjére érve, közvetlen a parkolóház végén indul a Gramsgruberweg ösvény. A folyosón elhelyezett bányászati eszközök miatt elsőre raktárnak tűnhet, de nyugodtan sétáljunk tovább. A folyosó hamar alagúttá alakul, melynek a végén rögtön egy másik kezdődik. Összesen 6 rövidebb-hosszabb ilyen alagúton jutunk előre, melyekben különböző érdekes bemutatók találhatók (német és angol nyelv tudók előnyben). Az utolsó járat után már a szabadban, 2400méter felett sétálhatunk a kopár hegy oldalában, balunkon a gleccserrel. Ugyan korlát nincs, de az ösvény széles, és teljes mértékben akadálymentes.

Sétánk még izgalmasabbá teszik a lépten-nyomon felbukkanó mormoták, melyek, ha nem túl agresszíven közeledünk feléjük, igen csak kíváncsi állatoknak bizonyulnak és közelebbről is megnézhetjük őket.

Tempónktól függően másfél-két óra alatt érünk el az ösvény végéhez, a Wasserfallwinkel pihenőhöz, ahol hosszan ücsörögve gyönyörködünk az előttünk zúgó vízesésben és a gleccser által simára csiszolt sziklákban. Nagy ismertető táblákon olvashatunk (német és angol nyelven) a környék élővilágáról és a gleccserekről.

A parkolóhoz ugyanazon ösvényen jutunk vissza, ahol kihagyhatatlan program valamilyen ajándéktárgy/emléktárgy vásárlása illetve az étteremben egy forró leves…

Vízesés túra

Harmadik nap könnyed túrát tehetünk a völgyben lentebb található hatalmas Jungfernsprung vízeséshez, kerékpárral vagy csak gyalogszerrel. A túra oda-vissza mindösszesen csak 12km, és egy rövid szakasztól eltekintve nagyon kellemes, könnyed útvonalnak ígérkezik.

A szállásunkról az első nap megismert Natura Mystica felé indulunk, de csak míg átérünk a Möltön. Itt balra, folyásiránynak haladva kényelmesen tekerünk a panziók, fogadók és zöldellő rétek között. Az eddig vad és hangos arcát mutató folyó egyre csendesebbé és lomhábbá válik balunkon. Amikor átérünk a következő falucskába, a faragott fatáblákat követve egy rövidebb, de meredek és laza talajú ösvényen kell lejutnunk a völgy alsó részére. Ez a rész kisgyermekek illetve tapasztalattal nem rendelkező kerékpárosok részére kellemetlen lehet, legyünk kellő óvatossággal.

598839_431601736861790_1622230612_n.jpg Forrás: Paraferee - Mozgásvilág.hu

Fotó: Paraferee - galériához klikk ide!

Ismét síkabb részre érve kisebb-nagyobb házakkal tarkított zöldellő mezők közt gurulunk, majd a templomot is elhagyva ismét visszaérünk a Mölt partjára, ahonnan kényelmes dózerúton haladunk tovább. A vízesés alá megérkezve, ha kerékpárral jöttünk, akkor hagyjuk lenn a fémparipát, mert csak nehéz kolonc lesz a keskeny, korláttal szegélyezett ösvényen felkapaszkodásunk során. Ez nagyjából negyed órás gyaloglás felfele, mely néhol meredekebb néhol kényelmesebb szakaszokon halad. Sajnos a régi hidat, mely átívelt a mélybe zuhanó víz felett és előtt, mára tönkre ment, ezért fentebb, és kicsit oldalvást építettek egy teraszt a turisták számára, ahonnan csodálatos rálátásban lehet részünk…

Utolsó napunk is gazdagíthatjuk további élményekkel, ráadásul továbbra is használhatjuk a kártyánk! A hely program-gazdagságának köszönhetően hazafele vezető utunk során útba ejthető helyeket, két szurdokot választottunk. Az első kisebbek számára csak felügyelettel, még a másik bárki számára könnyedén teljesíthető.

Szurdoktúra gyerekekkel

Flattach településig autókázunk (Heiligenbluttól 50km) a 107, majd a 106-os úton, ahol táblán jelzik jobbra a Raggaschlucht szurdokhoz vezető utat. Rövid és igen keskeny aszfaltos bekötőn érjük el a parkolót, ahonnan könnyed sétával megyünk tovább az erdőben, a pénztárig. Kártyánknak köszönhetően, mely még az utolsó napunkon is aktív, a 6,- illetve gyerekeknek 3,- euro/fős belépőket itt is megspóroljuk.

Pár lépést teszünk és máris szűkülnek a sziklafalak, és az erdei ösvényt pallókból ácsolt járda váltja fel. Innentől legyünk óvatosak, mert a nedvesség miatt ezen járda néhol csúszós! 5perccel a területre lépés után már a szurdok keskeny, alig pár méter széles falai között ámulunk. A hatalmas robaj épp úgy, mint a párafelhő mindent beborít, egymás szavait csak kiabálva értjük. A néhol egy-másfél méter széles és olykor 50-60méter magas szurdok aljába nehezen jut le a napfény. Az „ösvény” végén hatalmas vízesésben gyönyörködve, több lépcsőn keresztül jutunk fel a hegy tetejére, ahol dózer úton sétálhatunk vissza, a pénztárhoz.

Rövid időre ülünk vissza az autóba, hisz a másik szurdok, a Barbarossa Schlucht pár kilométerre Flattach-tól, Mühldorf falucska határában található. A település feletti parkolóig táblák vezetik az embert. A szurdokot a Ragga hugának is nevezik osztrák könyvek, jellegét tekintve nincs olyan szűk, és vad mint nővére, a drótkötelekkel bebiztosított korlát és az ösvény szélessége valamint kényelmes meredeksége miatt kisebb gyermekekkel is nyugodtan látogatható. Ráadásul kártya nélkül is ingyenes!

A környék szellemére oly jellemző, legendák és mítoszok hangulata ezt a helyet is beszövi. A Rőtszakállú herceg, Barbarossa legendája elevenedik meg az utunk során érintett fém táblákról, melyek (kizárólag) németül mesélik el szakaszonként a lovagok és az ördög küzdelmét (az osztrák tesók nagyon ügyesen mívelik a gyerek aktív természetben való időtöltés ösztönzését). A szurdok tetejéről egy széles, de kicsit meredekebb földúton ereszkedhetünk le a parkolóhoz (kisebb gyerekekkel érdemes ugyanott visszamenni, mint amerre feljöttünk).

534343_431602220195075_629159096_n.jpg Forrás: Paraferee - Mozgásvilág.hu

Fotó: Paraferee - galériához klikk ide!

Amint látható, a magas és meredek hegyek ellenére is könnyedén állítottunk össze családi programot a 4 napra, és még számos egyéb lehetőségünk is nyílt volna. Arról nem is beszélve, hogy a  Hunguest Hotel Heiligenblutban  gyermekfürdő, játszóház illetve játszótér, felügyelet és állatsimogató is várja a kisebbeket.

Mindenképpen érdemes kipróbálni a Hotelt, ahol most külön akciókkal kedveskednek a családosoknak!

Érdemes tehát gyerkőcökkel is neki vágni, mert élménydús kikapcsolódást nyújt mind felnőtteknek mind gyerekeknek a Glockner környéke.