Cserhát 500-as csúcsai Hír

www.turabazis.hu
2006/11/22
Nézd az alábbi térképmellékletet és hasonlítsd össze a mai térképekkel.
A maiakon kevesebb az ösvény nem véletlenül, de ezen jobb magyarázni. Nagybárkánytól 1,5 km-re egy mező szélén van egy útvilla. Régen a térkép szerint jobbra előre ment az OKT a változó nevű tóhoz, de manapság itt egész évben egy szalag mutatja balra a rövidítő jó irányt.
Húzósabb emelkedő után, az erdő nagyobb fái alatt ismét van egy hirtelen bal kanyar, itt jött vissza régen a kék. Még régebben a tótól felment a Hármashatár-hegyre, az ösvényen. Milyen jó lenne, de meg ne próbáld!!! Az út megszűnt, 45 fokos kőgörgeteg, járhatatlan borzalom.

Kerek-Bükk (Nyerges-tető) 516 m
  Maradni kell tehát az OKT-n a nyeregig (ezen a térképen ahol a Sátoros-h., S betűje van). Látni fogod a jobbra induló szekérutat. (Ha lefelé mész nyílt terepen egy patakig, akkor túlmentél.) A szekérút folyamatosan emelkedik, beér az erdőbe, haladj még rajta kb. 200 métert. Kicsit nehéz kimászni belőle jobbra, mert magas a partfal, de dönts egy helyen és mássz. (Ha nincs már partfal, egy kicsit túlmentél, akkor 45 fokban indulj visszafelé.) Távolodj az úttól, kb. 100-150 métert, ösvény nincs, próbáld belőni a helyi magaslatok közül a jót. Hogy miért pont ez a csúcs, nem tudom. A gerinc végig emelkedik és mögötte már minden meredek. Keress egy tűzrakó hely nyomot egy fa alatt, a fán lesz a kód, de nem feléd, hanem É-ra néz. Hármashatár-hegy 519 m Térj vissza az előbbi szekérútra és haladj rajta mindig É irányba, mindig ez a jártabb, simább. Kiérsz egy hatalmas erdőirtásos mezőre, ez a térkép még nem ábrázolja. A tavasszal vizenyős terület közepe felé az út kettéágazik, maradj irányban a jobb oldalon, érints több magányos fát, majd a szemközti erdő felé haladj. Az út folytatása merőlegesen megy az erdőbe, feltétlenül tartsd vele az eddigi É irányt, sose kerülj balra! Enyhén lefele megy vagy vízszintes, de érzed hogy jó helyen vagy, mert tőled mindig jobbra van a hegygerinc széle. Bizonytalanná válik a vonalvezetés egy bozótos közelében, a romos, körbekerített, kidőlt árbocú, egykori katonai adóépület körül. Nem az adónál van a kód, pedig ez tűnik a legmagasabbnak! Menj tovább még mindig nagyjából É-nak kb. 200 métert (enyhén lejt) és egy Nagybárkány felől érkező nyiladéknál találsz egy törött távvezetékoszlop alját, az elötte lévő fán a kód! Kerek-Bükk 569 m Most jön a legnehezebb. A volt adótornyot északról és nyugatról kerülte ősrégen az OKT, nehezen követhető utakon festések még itt-ott. Végső soron ott csatlakozna vissza a jelenlegi útba, ahol a mellékelt térképen a (nem létező) pihenőpad van rajzolva. Vigyázz, ne sodródj keletre, irány D-DNy! Rengeteg elágazás, időnként tőled jobbra kőhalmok, határkarókkal. Kb. 1 km múlva, vége az árnyas erdőnek és tüskés bozótoshoz értél, ami kb. 1 km hosszan tart. Jobbról kellene kikerülni, ahol már normális fák is vannak, de út nincs, ezért lassan járható. E bozótos középtáján, de az erdő határán van a kód egy fán (ami északra néz). Sziklák is vannak a fák tövében, hosszában mindenütt a gerincen. Ha véletlenül meg van a kód, akkor lefelé kell haladni merőlegesen egy szekérútig. Ezen balra, majd egy kereszteződésnél (fenyves) ismét balra fordulva érhető el az OKT. Javaslat! Időveszteség körbemenni, de hasznos lehet. Vissza a Nyerges-tető elághoz, majd onnan az OKT-n tovább, egy darabig még ismerős lesz az út: A patakon átkelve kicsi rét szélén megyünk, hirtelen jobbkanyar, felfelé a hegy oldalába, balkanyar után még mindig felfelé, út jön le jobbról, még mindig egy kicsit tovább, most figyelj!!! FENYőERDő, ELÁGAZÁS, A K- BALRA FORDUL! Ez egy nagyon jellegzetes pont! Itt válaszd a kissé jobbra, de főként tovább előre tartó utat. Kb. 50-100 méteren belül fordulj egy merőleges úton jobbra. (Ha útvillához értél, túlmentél, ennek bal oldali, eleinte nehezebben járható ága Garábra vezetne.) Ezen a szekérúton haladj legalább 4-500 métert (ide érsz le a korábban ismertetett irányból), majd készülj lelkileg a jobb oldali hegy ostromára. Irány fent a sziklataraj, vagyis az erdő és a bozótos határa. elég sok a szint! Keresd a kódot valahol a gerinc közepén. Köves-bérc 510 m A régi térképpel ellentétben nem az útvonalon van, de jól látható Khrsz indul nyugatnak. Kb. 300 méter múlva felkapaszkodik a jobb oldalon található csúcsra. A következő kód légvonalban olyan közel van déli irányba (kb. 250-300 m), hogy nem érdemes az OKT-ra visszamenni! Varjú-bérc 540 m Ide is felfestettek csak odafelé tartó Khrsz jelzést, de az előző csúcstól is megközelíthető. Út a két hely között nincs, de át kell mászni egyik dombról a másikra. Keress kidőlt fát, bozótost a tetején (szerinted is ez a legmagasabb hely?) és indulj mégis az OKT irányába, figyeld a fák túlsó oldalain a megjelenő jelzést. Az egyik fán ott a kód. A következő Varjú-bérc innen meglepően messze van, feltétlenül menj ki a kék jelzésre, bár itt eléggé benőtte az útat a bozót! Varjú-bérc 541 m Legalább 1 km-re, jó hosszú emelkedő után mégis indul egy jelzés jobbra, ami jobbról közelíti a csúcsot. Levágni a kanyart nem érdemes, rossz a lábnak a terep. Nagy-Kő-tető 550 m Ez már az úton van akár majd a többi. Felérve a GSM toronyhoz, mielőtt lefelé indulnál a kerítéstől, nézz vissza az úton lévő fára. A kódos fán 1 db Krsz is van, akár csak a Macska-hegyen. Macska-hegy 572 m A Gárábi-nyereg után nagyon hasonlít a helyzet az előzőhöz, addig mész amíg neki nem ütközöl a kódot tartalmazó fának. Purga 575 m Kicsi 10 méteres kitérő egy szikla halomhoz, ezúttal kelet felé. Tepke 566 m Az ismert kilátótorony lábától ÉK-re, 6-8 méterre egy fán. II. Külön álló csúcsok (tovább a kéken Pest felé) Bézma 513 m Megközelíthető a "Kozárd-Nagymező th." (ma nem turistaház) buszmegállója felől a Khrsz jelzésen. A térképpel ellentétben nem rohan neki a csúcsnak, hanem egy idő után jobbra fordul az erdőben és a Bableves-csárda felől érkező nyiladéknál fordul vissza irányba. A nyiladék talán még bevállalható, de máshol a hegy elég durva lejtőit mutatja. A út egyre kevésbé emelkedik és a csúcs közelében elágazások között elvész. Balra erdőirtás jelenik meg és panoráma, jobbra marad az erdő és bozótos terület. Ettől a ponttól kb. 50-80 méterre, eddigi irányunktól 45 fokban jobbra előre tűzrakó hely nyomait kell keresni a bozótok között. Egy fa oldalán van a kód, ami keletre vagyis az erdőirtás felé néz. Remete-hegy 512 m Hollókő felől az OKT felérkezik a nyeregbe, ahol jelenlegi útvonalán jobbra kanyarodik, míg a régi ága (jelenlegi S-) Dobogó-tető irányába tart egyenesen. A kék kanyarjában jobbra visszaindul egy Khrsz jelzés is az imént mellőzött csúcsra, mely neve nem szerepel minden Cartographia kiadáson. A 2001/2002-es térkép legalább még a kitérőt jelöli. Kb. 500-800 m-t kell haladni enyhén mindig felfelé É-ÉNy irányba, határozott út alig van. Ez a leghosszabb felfestett kitérő és visszafelé itt sem mázoltak, érdemes odafele úton megjegyezni az útvonalat. A kód egy fa oldalán figyel velünk szemben. Nyáron a fa alatt egy hatalmas hangyaboly van, kb. 10 m-es körben ne tedd le a hátizsákod!!! Dobogó-tető 517 m Az imént említett S- még ideig halad, amikor jobbra kiágazik a Shrsz, ezen hamar eljutsz a geodéziai toronyhoz, mely bejáratától balra festették fel a kódot. Ide is érdemes felmenni, szép a kilátás. Szanda-vár 528 m Bármelyik irányból érkezel a kéken, keresd a legmagasabb toronyromot. Mivel itt a keskeny ösvény déli irányból kerüli az építményt, a tőled kb. 3 m-re álló sziklás falon nézegesd a kódot. III. A Naszály csúcsai KIZÁRÓLAG A GÖDÖLLőI-DOMBSÁG TÉRKÉPET HASZNÁLD! Kopasz-tető 527 m ősagárd / Török-rét felől az OKT-n felérve gerincre, az erdőből amikor kiérsz még 2-300 métert haladsz, de jobb oldalon figyeld a csúcskövet. Ez előtt kb. 6 méterre csenevész fán, 1 méterre az úttól található a kód, ami nem feléd néz. (Ha szakadék előtt álló összedőlt kunyhóhoz értél túlmentél.) Naszály 652 m A geodéziai torony bejáratának átellenes oldalán van a kód kívülről felfestve. Látó-hegy 534 m A Látó-hegy (534 m) csúcsán, a fakereszttől északra 6-8 méterre egy idősebb fán. Ezt a pontot ka K-S találkozásától dél felé indulva érdemes megközelíteni. Szintben kell haladni, egy alig kivehető keskeny ösvényen a csúcsig. Ez a Gödöllői dombság térképen szereplő S jelzés volt, de ma már a Látó-hegy és város felé megszűnt! Nem lehet tudni, hogy természetvédelmi okok vagy a közeli bánya miatti veszélyessége okán (amúgy is meredek volt). A K-S találkozásánál (ahol egy pici kunyhó van) ma a S- szintben halad nyugat felé, keresztezi a K háromszöget és attól utána indul lefelé a térképen látható kútig, ahol egy irányjelző tábla van a hétvégi házak előtt. A Khrsz változatlan, viszont elég meredek. Sajnos a S- megszüntetett ágai is felfestve maradtak a hegy lábánál, a kőkereszttől északra eső elágazásokban. Szarvas-hegy 563 m A K-S találkozásától nyugatra, az említett térkép "Szarvas-h." felirat kicsi "s" betűje feletti jelöletlen dombján található a kód. Nem a berajzolt távolabbi 528 m-es csúcson!!! A 3. pontban említett kunyhótól először a Látó-hegy felé indulva, de az öregebb erdő déli szélén rögtön nyugatra fordulva egy szekérúton néhány 100 méter múlva - a második kereszteződésnél jobbra fordulva sziklaképződmények után egy faházikó áll. Ettől keletre 50 méterre van a kód egy fán (arccal dél felé néz, tehát amerről jössz, láthatod). Vigyázz e területtől nyugatra a Szarvas-hegyet már éppen elhordja a bánya!!! Jó túrázást! Írta: Optika