Menü

2012.04.19.     Hozzászólás 3

"Agresszív külső, sportos belsővel" - jeligére párját keresi...

A GriSport 10353 olyan a bakancsok között, mint az autóknál most nagyon divatos terepjáró kinézetűvé felfújt sportkocsik.


 

Újabb bakancs került tesztre kezeim közé, méghozzá az olasz GriSport cég 10353 kódnévre hallgató lábbelije. Első randink alatt folyamatosan a „fura egy szerzet ez” mondat járt a fejemben. Egy ránézésre robosztus, masszív felépítésű, agresszív talpazatú, vízhatlan membrános bőrbakancs, de fél magas szárral, nagyon puha talpazattal… Hirtelen nem is tudtam eldönteni, mire is lenne jó, de mire a több, rövidebb-hosszabb túrákon túl jutottam vele, nagyjából kialakult a kép, amit Te is megtudhatsz a cikk végére.

 


(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!

 

Történelem
1977-et írunk, amikor a Grisport céget megalapították Olaszországban. A gyártó az utcai viselet, túra- és munkavédelmi cipők terén mára a világ legnagyobb lábbeli gyártói közé tartozik, a mai napig hazai gyártású több mint 5000 féle modellel és évi 2 000 000 pár feletti termelésével. 

A korszerű, megújuló energiaforrásokkal működő gyár (az anyacég környezettudatos szemléletét bizonyítja, hogy a gyártás során felhasznált energia 70%-át Olaszország egyik legnagyobb napelem-erőműjéből, a GRISPORT napelemeiből nyeri, melynek segítségével évente több mint 1 000 tonna CO2-al kevesebb légszennyezettség kerül a légkörbe, mint más “hagyományos” gyártás során), Olaszországban Montebelluna hegyek lábánál üzemel. 

 

Tények
Mint ahogy azt már korábban, egy másik bakancs tesztnél leírtam, ilyen lábbeli vásárláskor ez is olyan, mint autót venni: nem csak az árát vagy kinézetét kell néznünk, hanem az igényeinket is. Mert 2-gyermekes szülőként nem feltétlen vesszük meg a család egyetlen autójának a két ajtós sport kupét, csak azért, mert bitang-jól-néz-ki-és-olyat-gyorsul-hogy-a-gyerek-lehányja-az-anyja-hátát, és terepjárót sem kellene vennünk, csak mert robosztusnak néz ki, ha a legnagyobb akadály ami elénk kerül a 10centis padka a parkoláskor és földutat is csak az off-road magazinok lapjain látunk… 

A bakancsoknál is léteznek kategóriák, amik alapján saját igényünknek megfelelő lábbelit tudunk vásárolni: nem mindegy, hogy csak alkalmi hétvégenként szeretnénk sétálni a környék vagy közeli dombságok és közép-hegységek ösvényein, vagy olykor-olykor már a közép-hegységekben nagyobb, keményebb túrákat is nyomnák, vagy ennél is tovább mennénk, és magas-hegységek ösvényeit célozzuk meg. 

 


(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!

 

Nézzük a GriSport 10353-as bakancsot részleteiben:

MEREV DE RUGANYOS TALP
Ellentmondásos? Lehet, de szükséges. Egy sziklákkal, kövekkel teli ösvényen haladva, vagy épp egy sziklafalon kapaszkodva, nagyon fontos, hogy a cipőnk talpa ne hajoljon, ne legyen nagyon rugalmas, mert azzal a haladásunkat nehezítené, és biztonságunkat csökkentené. Viszont a gyaloglásnál senki sem szeretne egy deszkalappal a talpán neki indulni a csúcsnak, így az ideális kombinációt kell megtalálni. A legtöbb gyártó betűkkel jelöli a merevség/rugalmasság szintjét, esetünkben ilyen épp nincs. A 10353-as talpmerevsége nagyon sportos, könnyedén szinte 45°-ban meghajlítható kézzel. Ez az agresszív használat ellen szól, viszont igen kényelmes, komfortos sétát biztosít.

 


(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!

 

AGRESSZÍV TALPMINTÁZAT
A jó mintázat is elengedhetetlen, hisz azok tartják majd a bakancsunk, és azzal együtt minket is ott, ahova tervezzük épp a lépést. Fontos megjegyezni itt, hogy a puhább összetételnek köszönhetően ezek a talpazások nem szeretik az aszfalton, betonon való hosszú gyaloglásokat, mert itt gyorsan kopnak! A GriSport lábbelink kellően agresszív mintázattal rendelkezik, bár az orrán és sarkán épp, hogy csak picit felkanyarintották a gumírozást, ami az agresszív (sziklás, köves) használat ellen szól.

 


(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!

 

TALP ANYAGÖSSZETÉTEL
A talp anyaga sokat elárul annak minőségéről. A tesztelt bakancs talpa 4 rétegből épül fel: a járó felület VIBRAM® (az elnevezés egy mozaik szóból Vitale Bramani hegymászó nevéből ered, aki egy tragédia hatására speciálisan hegymászásra alkalmas gumitalpat kezdett fejleszteni, kiemelkedően jó lépésbiztonságot ad, a legjobb túrabakancsoknál és túracipőknél alkalmazzák), majd egy különböző sűrűségű vékony réteg ami stabilizálja a járást, egy könnyű PU „gumi” mag, és végül egy lélegző belső réteg.

 

 

SZÁR ÉS FŰZÉS
Fontos kérdés mindkettő, mivel a magas szár stabilan fogja bokánk, míg a hosszú fűzéssel megfelelően lábunkra szabhatjuk a bakancsot. A teszt alanyunknál mindkettőre a „közép” szó illene. Már az elején írt, első ránézésre felmerült kérdés is azért fogalmazódott meg bennem, mert a szára éppen hogy eléri a bokám, ami miatt inkább van magas szárú sportcipő érzése, mint bakancs. Fűzése a hagyományos módot követi: 2 plussz 1 szemes.

 

VÍZÁLLÓSÁG
Mondanom sem kell, hogy olykor elkerülhetetlen egy-egy patakon való átgázolás, vagy esőben bandukolás, és igen jól tud jönni, ha a túra hátralevő részét nem a lábujjaink között vizet pumpálva kell megtennünk. A GriSport 10353 esetében egy a cég által fejlesztett, a felső réteg és a cipő bélése közé bevarrt ígéret szerint 100%-ig vízálló, rugalmas és lélegző anyag, a Sympatex nevezetű membrán gondoskodik (újrahasznosított poliéter-észter, mely nem okozhat semmiféle egészségügyi gondot, ökológialag 100%-osan lebomló anyag, Oeko-Tex Standard 100 tanúsítvány által jóváhagyott).

 


(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!

 

SÚLY
„A súly a megbízhatóság jele” – ismerik a mondatot mindazok, akik szeretik az angol filmeket, de ez  igen kényes rész a bakancsoknál, mivel a robosztus felépítés miatt egy ilyen ultrakönnyű bakancs súlya legalább másfél kilónál indul párban (ez soknak tűnik egy túracipőhöz képest, de teljesen normális ebben a kategóriában). A teszt alanyának már a szár magasságából is eredően nagyon kellemes súlya van.

 

KÜLSŐ ÉS BELSŐ ANYAGVÁLASZTÁS
Ez erősen megosztja a bakancsosok táborát. A nagy öregek többsége a bőrre esküszik, ami természetesebb érzést és hosszabb élettartamot nyújt. A másik lehetőség egy ultrakönnyű membrános anyag (ilyen pl. a Gore-Tex®), mely vízálló és lélegző is egyben, viszont az élettartama rövid. A bakancsunk kezelésénél ezek meglétére nagyon figyelni kell, mert nem mindegy milyen waxszal kenjünk be kedvenc lábbelink. Esetünkben minimális varrással készült marhabőr külsővel van dolgunk.

Méretezése nem a megszokott, így itt még erősebben igaz a bakancs-vásárlásnál íratlan szabály: próbálni, próbálni, próbálni! Nem is emlékszem mikor volt utoljára 45-ösnél kisebb cipőm, talán valamikor 10-12 éve… a GriSport lábbeliből meg 44-es lett a méretem…

 

Tapasztalatok
Na de lássuk mit is tud, ez a kettős érzést kiváltó lábbeli. Belebújva a sarok rész komfortja, puhasága nagyon kellemes, már-már sportcipős. A lábforma széles, így nincs a présbe-zárt érzés, de jól tartja a lábam. A bokáig épp felérő szár furcsa érzés, köveken az első lépések kicsit bátortalanok is voltak emiatt. A közép-hosszú fűzéssel brutál módon nem tudtam magamra húzni a szárát, de legtöbb esetben, ahol kényelmesen tudtam benne túrázni, nem hiányoltam. Valamiért a jobb lábamon a nyelv sosem akart szimmetrikusan középen maradni, de nem jelentett kényelmetlenséget.

A kezdeti lépések után a jobb lábfejem enyhén valami nyomta minden hajlás közben, míg a balon nem. Kitapintva a helyet úgy tűnik, a jobb oldaliban nem teljesen takarja a fémszegecs-elemet a bélés, de pár lépés után helyre igazodott és nem jelentkezett újra… A szár és a nyelv nem túl vastagon párnázott, lehetne hiányosság is, de mire az összhatást megkaptam, rájöttem, hogy amire tervezték azt a bakancsot, nem is kell több bélés.

 


(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!

 

Már kézbevételkor érezhető volt nem túl nehéz súlya, így meglepetés nélkül léptem gyors és könnyed volt vele. Ehhez még hozzájárul a bakancs hajlékony talpa is, ami azonban sziklás, köves talajhoz érve több odafigyelést igényel. A talpmintázat bütykei puhák, így egy sziklarepedésbe megkapaszkodni nem feltétlen jó választás, de az avarral takart földes, apró kavicsos, gyökeres erdei ösvényeken otthon érzi magát.

Bőr-lábbeli lévén, Én ildomosnak tartom a megfelelő zokni választást. Nincs annál kellemetlenebb, mint amikor egy fél napos/napos kellemes séta után a pamut zoknink ismét felszínre bukkanásával előbb gáztámadást indítunk párunk és a környezetünkben épp állók felé, majd azt kicsavarva egy kisebb virágos kertet is ellátó vizet tudunk kinyerni. 

 


(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!

 

Az üzletben, a bakancs átvételekor többször elhangzott, hogy ez a modell, a saját fejlesztésű Sympatex membránnak köszönhetően víz-hat-lan. Vízhatlan? I-i-igen? Ezt nem hagyhattam próba nélkül. Az egyik nagyobb túra után hamar megtöltöttem egy lavórt vízzel, majd ráengedtem, mint papírhajót a kisgyerek a patakparton. A probléma az volt, hogy szó szerint hajóként úszott a felszínén, én meg totális merülést vártam, így hamar kapóra jöttek kőzet és ásvány gyűjteményem fajsúlyos darabjai. A lábbeli hamar megtelt kővel, és süllyedni kezdett. Na persze nem hagytam, hogy Titanic-szerűen a mélybe jusson és a jövőben búvár csoportok filmezzék, mint a múlt egy emlékhelyét, így a víz csak a szár közepéig ölelte körbe. Stoppert indítottam, majd jobbra el… Egy óra elteltével, bízva egy kis káröröm lehetőségén tértem vissza tetthelyemre, de a bakancs állta a sarat, illetve a vizet így hagytam magányos fürdőzésében. A második óra elteltével már kisebb lelkesedéssel érkeztem meg, de ujjaim nedvességet tapintottak. A lábfejnél bizony nyirkos, erősen nedves érzetűvé vált a belseje, így ismét bebizonyosodott, hogy a víz az Úr…

 


(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!

 

Fontos megjegyezni, ahogy azt már korábban egy másik bakancs tesztjénél András is megjegyezte: aki ennyi ideig szeretne vízben ácsorogni, az túrabolt helyett a gazdaboltba térjen be és vegyen inkább gumicsizmát. A legtöbb patak átkeléssel tarkított túránk során sem lesz lábbelink egyszerre 2-5 percnél hosszabb ideig csónak-funkcióban, így a membránok el fognak bírni a nedvességgel.

 

Összességében
Mire egy átfogó képet kaptam a bakancsról, a következő hasonlat fogalmazódott meg bennem: a 10353 olyan a bakancsok között, mint az autóknál most nagyon divatos terepjáró kinézetűvé felfújt sportkocsik. Kinézetre durvák, agresszívek, de használatukban azért inkább a kényelem és sportosság felé húznak. Azok, akik kis hazánk hegyeiben szeretnének kényelmesen, komfortosan túrázni, adott esetben nem riadnak vissza egy kis sártól és víztől sem, ideális, jó ár-érték arányú választás lehet a GriSport 10353. Azok pedig, akik már magas-hegységekbe, köves-sziklás terepre is mennének, nézzenek szét a gyártó széles palettáján.

 


(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!

 

A tesztelt GriSport 10353 bakancs 36 590 Ft-ért vásárolható meg a cég márkaboltjában (1056 Budapest, V. kerület Váci utca 56-58.) vagy viszonteladóinál. A lábbelit a GRI SHOES Kft.-től kaptuk tesztelésre, köszönjük!

 

Olvass többet a témáról: grisport, túrabakancs, teszt

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • Zsolt 2016.08.15.   08:13

    Zsolt

    10 év használat után két ilyen bakancson is levált a vibram talpréteg, ráadásul túra közben. Kellemes volt, mondhatom. Ebben az árban jobbat is lehet venni.

    válasz erre...

  • x 2012.05.11.   12:11

    x

    Én az Olang-t preferálom, végignyomtam benne a telet egy tóépítésnél, sokszor agyig érő sárban, és gyakran lusta voltam gumicsizmát húzni, slaggal és autómosó kefével tisztítottam, és fájt a szívem megválni tőle most hogy jobb lett az idő, annyira kényelmes.

    válasz erre...

  • Esox 2012.05.08.   08:45

    Esox

    Hm, akkor nyerhetünk is egy ilyet?
    Nagyon penge cucc!

    válasz erre...