Menü

2006.08.17.     Hozzászólás 0

A brokkoli

Némely kedvelt zöldségféléről nem is tudjuk, hogy virágát, virágzatát fogyasztjuk. Más növényekről pedig nem feltételezzük, hogy ehetők, mert eddig csak a díszkertekből ismertük őket.

A brokkoli a karfiol rokona. A brokkoli Dél-Európából származik és már a régi rómaiak is ismerték. A Földközi- tenger vidékéről - valószínűleg Ciprus szigetéről - származik. Dél- Európából került Észak- Európába, majd onnan az USA- ba.



A legfinomabb zöldségfélék egyike. Nemcsak rózsája, hanem szárának egy része is fogyasztható. A rózsák főzési ideje mindössze 5- 10 perc, míg szárát tovább kell főzni. A benne levő anyagok azonban hőérzékenyek, ezért lehetőleg csak rövid ideig pároljuk. Felhasználása sokrétű - készíthetünk belőle levest, egytálételt, de salátát is.


A brokkoli a káposztafélék családjának a tagja számos növényi tápanyagot, fitonutrienst tartalmaz. Ebből máig 33 félét azonosítottak, karotinoidok, kumarinok, flavonoidok, glukozinolátok, indolok, isothiocianátok, lutein, sulforafánok, terpének, és fenol savakat .A brokkoli gazdag rostban, borban, A és C vitaminban, szintén magas kálium- és réztartalma. A benne található cink a fehérje építőelemeit raktározza kollagénrostokban.


Olasz tanulmányok szerint a mélyzöld színű zöldségfélék egy sereg daganatfajta előfordulását csökkenthetik. Spenót, brokkoli, kínai kel, sötétzöld saláta szinte dúskál az antioxidánsokban csakúgy, mint béta karotinban, folátban és luteinben. Alapszabály: minél sötétebb zöld a növény annál hatásosabb!


A brokkoli jellemző vitaminjainak mennyisége (100 g zöldségben)

Tokoferol / E-vitamin 2,0 mg

B1-vitamin 100 µg

B2-vitamin 210 µg

Niacin 1,00 mg

Pantoténsav 1,3 mg

Folsav 33,3 µg

C-vitamin 110 mg


Jó tudni:

    -  Minél sötétebb zöld vagy kékeszöld a virágzata, annál több C-vitamint és ß-karotint tartalmaz.
   
-  Gátolja a rákos sejtek fejlődését, ill. az ösztrogén szervezetben történő átalakulási folyamatának befolyásolásán keresztül gátolja, az ösztrogén tumorserkentő hatását pl. mellrák esetén. Brokkoli kivonattal táplált állatoknál 60-80%-al lecsökkent a tumorok fejlődése. Rendszeres brokkoli fogyasztás felére csökkentheti a vastagbélrák kockázatát.

    -  Mmint puffasztó zöldségfélét, nem alkalmazhatjuk epe- és bélbetegek diétájában.

    - Tizenötször több karotint, ötször annyi kalciumot és kétszer annyi vasat tartalmaz, mint az azonos kalóriatartalmú fehér karfiol.

    - Fogyókúrához a brokkoli kiválóan alkalmas. Méregtelenítő hatású, serkenti az emésztőmirigyeket, és segít csökkenteni a magas vérnyomást.

    - Vastartalomban igen gazdag.

    - Az ételkészítés során a vitaminok nagy része sérül, így a C-vitamin-veszteség kb. 35-40% pároláskor és 20-30% fagyasztás során.

    - Fontos szerepe van a koleszterolszint szabályozásában, csökkentve a szívmegbetegedések kockázatát Antioxidáns hatása aktívan védi a DNS t a karcinogének károsító hatásával szemben.

Fittség

Forrás: Fittség.hu

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.