Menü

2012.12.11.     Hozzászólás 0

Síszemüveg- és síbukó körkép

Van-e szükség bukóra és szempára, vagy nincs? Ha igen, akkor milyenre? Ha nem, akkor meg mi van?


Mihelyt leesik a hó, a síelés tervezgetése valahogy sokkal sürgetőbbé, a jövőbeni csúszás pedig jóval kézzelfoghatóbbá válik. Ilyenkor az ember pihenésként számba veszi, milyen felszereléssel indulhat majd útnak, mi az, amit ki kell cserélni, meg kell javítani, ami helyett újat kell venni, vagy egyáltalán, ami eddig nem volt, de már rég esedékes, és akár karácsonyra is lehetne kérni/adni.

Botot például elég ritkán cserélünk, mint ahogy a síkesztyűk is kitartanak egy darabig. A lécről/deszkáról és a bakancsról biztos nem fogunk elfeledkezni, legfeljebb direkt otthon hagyjuk a régit, hogy bérelhessünk egy szebbet, újabbat.

 

De mi a helyzet a szemüveggel és a sisakkal?

Az egészen biztos, hogy praktikus okokból valamilyen szemvédőre szükség van. De hát ott a menő pilóta napszemcsink, vagy a bringás szemüvegünk, ezekkel is ki lehet húzni, nem igaz? Dehogynem. És faléccel meg szoknyában is síeltek, azt pedig nehéz lenne kideríteni, kevésbé élvezték-e a siklást, mint mi.

 

Ha azonban van rá lehetőségünk, érdemes beruházni egy jó síszemüvegre.
Miért is?

Felérünk a lifttel a gerincre. Hideg van, süvít a szél, lehet, hogy a frizuránk még mindig tart, de a nózink folyik. Kifújjuk. És a napszemüveg már be is párásodott. Szóval vagy várunk egy percet az indulással, vagy félvakon kezdünk kanyarogni. A következő megállásnál pedig ugyanonnan folytathatjuk a türelemjátékot. Persze való igaz, hogy nem kevés síszemüveg is párásodik ilyen helyzetben. Ha így jártunk, akkor vagy a méret, vagy a forma, vagy a minőség nem stimmel.

De a pára csak az egyik hátráltató tényező. Ott van a jeges szél, amitől meg szeretnénk védeni az arcunkat, a napszemüveg azonban csak a szemünket takarja. Vagy előbújik a nap, és szikrázik a hó. Ez ellen a megfelelő színű lencse a hatékony megoldás. Aztán kísieltük magunkat, elkezd szürkülni, a buckák pedig egyre kevésbé különülnek el az árnyékoktól, valahogy nem érezni, mi az, ami kiemelkedik, mi jeges, mi fog megdobni. Egy napszemüveg ilyenkor már nem tud segíteni, a rózsaszín, sárga, narancssárga lencse viszont igen (és még sokkal vidámabb is a világ).

Aztán hogy, hogy nem, kicsit túlgyorsulunk, az egyik lábunk kiszalad alólunk, mi pedig száguldunk a pálya széle felé. A síszemüvegeken szivacsos réteg illeszkedik az arcunkra, és pánt fogja őket a fejünkhöz, esésnél tehát kisebb mértékben okoznak sérülést, jobban védenek például a becsapódó fenyőágaktól, és még csak el sem veszítjük őket.

Vagyis nem nehéz belátni, hogy csúszás közben síszemüveget érdemes hordani a saját kényelmünk és biztonságunk érdekében.

 

És akkor most szaladjak bukót is venni?

Már nem ciki, sőt. Nem csak gyerekek hordják és versenyzők, hanem Svájcban például a 2010-es idényben már a pályára merészkedők 80%-a viselt sisakot. Nem beszélve arról, hogy a bukóhordás valószínűsége a sítudás mértékével egyenesen arányos, vagyis a jobban síelők/bordozók nagyobb arányban védik a buksijukat, mint a kezdők. 

Persze nem kizárt, hogy valaki bizonyítékokat szeretne látni: ha hordja a bukót, nagyobb biztonságban van. Számtalan tanulmány foglalkozott már a kérdéssel, és egyelőre arra a következtetésre jutottak, hogy a nagyon súlyos baleseteknél mindegy volt, hogy valaki védte-e a fejét, vagy sem. Ez azért is logikus, mert a majdnem halálos/halálos eséseknél vagy ütközéseknél egyszerre sok minden megsérül. Ha nem a koponyasérülésbe, akkor másba hal bele az ilyen baleset áldozata. 

Azt viszont kimutatták, hogy enyhébb baleseteknél a sisak igenis megvédte a viselőjét, és kisebb arányban kellett ellátni bukóviselőket, mint csupasz fejűeket.

 

A síbukó ellentáborának egyik érve, hogy a sisaktól a síelő/bordos nagyobb biztonságban érzi magát, és így könnyebben bocsátkozik olyan helyzetekbe, ahol túlvállalja magát, és balesetveszélyt teremt. Ezzel a kérdéssel is foglalkoznak tanulmányok, viszont eltérő eredményeket kaptak a kutatók. Úgy tűnik, hogy Kanadában vagy Amerikában ezt a vélekedést nem támasztotta alá a statisztika, Skóciában viszont született egy ilyen következtetésű vizsgálat. Nekünk természetesen magyar viszonylatban is érdekes elgondolkodni ezen.

Elképzelhető, hogy nálunk, ahol az emberek egy-két hetet töltenek évente csúszkálással, vannak olyanok, akik nem tudják magukat türtőztetni, ha végre havat éreznek a talpuk alatt, és a sisak esetleg még inkább felbátorítja őket a vadulásra. Ha magunkra ismerünk, akkor először próbáljunk meg javítani ezen a szokáson, esetleg kérjük meg sporttársainkat, hogy végezzenek adhoc felmérést: gyorsabban és felelőtlenebbül csúszunk-e sisakban, mint anélkül (figyelem! a vizsgálat sikere érdekében olykor le kell majd vennünk a bukót). Ha többet várunk barátainkra a síliftnél bukóviselés alatt, mint csak sapkásan, akkor ideje elgondolkodnunk a síelési szokásainkon.

 

Elő szokott még kerülni az az ellenérv is, hogy a sisak csökkenti a látóteret és a hallást. Előbbit nem sikerült igazolni, utóbbinál viszont lehetséges, hogy éppen a súrlódó hó frekvenciáját nehezebb érzékelni bukóban. Az emberi hang hullámhossza azonban zavartalanul átjut a fejvédőn, tehát ha kiabálunk, azt garantáltan hallani fogja a sisak viselője (oké, kivétel, ha mondjuk mp3 megy a fülében, ilyennel remélhetőleg nem találkozunk).

A fő érv tehát a síbukó mellett az: ha van olyan sérülés, amit megakadályozhatunk vele, akkor miért ne tennénk? A felelőtlen viselkedést pedig ne fogjuk a sisakra, és csodát se várjunk tőle. Nem szupermen ruha, hanem egy darab jó minőségű műanyag. (Bővebben itt)

 

Oké, szuper, nagyon szeretnénk síszemcsit és bukót is, na de mi alapján válasszunk?

Vegyük a szemüvegeket először. 

Nyilván befolyásol az ár. Bármennyit is tudunk költeni, van pár dolog, amire érdemes rákérdezni az eladótól.

 

1. Lapos vagy íves-e a lencse.
Ha lapos, az azt jelenti, hogy csak vízszintesen hajlított, függőlegesen egysíkú. Ez csökkentheti a perifériás látásunkat. Az íves lencsék mindkét dimenzióban meg vannak hajlítva, így nagyobb látásteret engednek, és kevésbé csillannak be.

A kicsit drágább felszerelésünk már lehet polarizált, ami abban segít, hogy ne csillogjon, vakítson annyira a hóról vagy vízről visszatükröződő napfény.

A még drágább síszemüveg lehet fotokróm, azaz fényre sötétedő, felhős, ködös időben világosodó lencséjű.

 

2. Párásodás
Kétrétegű lencsével könnyebb elkerülni a párásodást, mivel extra levegőréteget szorít a külső, alacsony, és a belső, magas hőmérséklet közé. Az olcsóbb szemüvegek közül még van, amelyik szimpla lencsével készül, ezt lehetőleg kerüljük.

Ha van rajta párásodás elleni bevonat (anti-fog), az még jobb. Van olyan gyártó, aki a mérettel is védekezik a pára ellen, ha ugyanis nagyobb a légtér a szemüvegen belül, akkor lassabban melegszik föl, és a pára később csapódik csak le, ha egyáltalán.

Ha a kereten nagyobb lyukak vannak, az is jobb szellőzést biztosít, persze ennek az a hátulütője, hogy hidegebb lehet az arcunknak, főleg extrém körülmények között.

Nem utolsó sorban pedig egyes szemüvegek már rendelkeznek elemes „szellőztetővel”, ún. fans-szel, ami befújja a kinti hideget, ezzel csökkentve a benti magas hőmérsékletet.

Mi pedig annyit tehetünk még a komfortunk érdekében, hogy tisztán tartjuk a lencsét (nem papírzsepivel), mert akkor nincs, amin megtapadjon a pára, és ha megállunk, bukó nélkül ne toljuk fel a fejünk tetejére, mert ott elég rendesen hűt a testünk, tehát pillanatok alatt elhomályosíthatjuk a szemüvegünket.

 

3. Vannak férfi/női/gyerek/uniszex síszemüvegek, kérdezzünk rá erre is.
Ha szemüveget hordunk, mindenképp olyan síszempát próbáljunk, ami erre van kialakítva, ma már nagyon kényelmeseket lehet kapni.

Azt is ellenőrizzük, illeszkedik-e majd a bukónkra.

A kényelmes illeszkedést jobb esetben két- vagy háromrétegű vékony szivaccsal oldják meg, ami ezáltal véd, de engedi szellőzni is az arcodat, hogy kisebb legyen a párásodás.

A választék hatalmas, így ár/nem alapján nézzünk pár modellt nagyobb gyártóktól: Az Anon Helix szemüvege uniszex, lencséje a széleken elvékonyodik, hogy csökkentse a torzítást a perifériás látásnál. Az archoz illeszkedő szivacs kétrétegű, és tartalmaz nedvesség-elvezető gyapjúréteget is. Lencséje is dupla, és ellátták a már emlegetett anti-fog/pára elleni bevonattal. Sisakokkal kompatibilis, és odafigyeltek, hogy a bukón is megfelelő maradjon a szellőzése.

Az Anon Majestic női és gyerek fejformára lett tervezve, minden egyébben megegyezik a Helixszel.
Az Anon Solace-t szintén nőknek és gyerekeknek találták ki. Ez egy kicsit okosabb szemüveg, nemcsak a széleken vékonyodik el a lencse, hanem követi az emberi szem görbületét is a saját ívével. Háromrétegű szivacs védi az arcot, kétrétegű a lencséje, van rajta anti-fog bevonat, és természetesen rá lehet tenni a bukókra.

 

Anon Majestic

 

A Head Stivot Race szemüvege felnőtt és gyerek méretben is elérhető. UV400-as védelemmel és páramentesítő bevonattal is ellátták a polikarbonát lencsét. Viselője kényelméről az arcra illeszkedő háromrétegű szivacs gondoskodik, és a Head sisakokkal kompatibilis.

Az Uvex Wizzard DL szemüvege árban inkább belépő modell (~10 000 HUF), gyerekekre tervezték. Kétrétegű lencse, ellátták párásodás elleni és 100%-os UV-védelemmel. Közepesen fényáteresztő, azaz a fény 18-43%-át engedi magán keresztül. Sisakra illeszthető, a kényelemért vastag szivacsréteg felel.

Az Uvex Apache 22 000 forint körüli áron érhető el. Kétrétegű, íves lencsét kapott, közvetlenül szellőzik, jó a párásodás elleni védelme, a külső lencse nem karcolódik, véd az UV-sugarak ellen. Ezenkívül illeszkedik a bukókra, és 43-80%-ban (S2 szint) ereszti át a fényt.

 

Uvex Apache

 

Az Uvex Sioux (~33 000 Ft) a lencse széle felé vékonyodó, kétrétegű, íves polikarbonátot kapott. Párásodás mentes, 100%-os védelmet nyújt az UV-sugarak és az infravörös fény ellen. Bukón is jól ül, a fényáteresztése pedig 18-43%-os.

Az Alpina Bonfire QM keskenyebb arcra, sportos dizájnnal készült. Polarizált Quattroflex Mirror lencsét kapott, nem engedi át sem az UV ABC-, sem az infravörös sugarakat. Van neki párásodás elleni bevonata, szuper kontrasztos látványt nyújt, turbó szellőzés (értsd: a szivacs felül teljesen lukacsos), S2-es fényáteresztés jellemzi.

Gyerekekre találták ki az Alpina Vario Ruby S modellt, amit kifejezetten úgy fejlesztettek, hogy minden sisakra illjen. Itt is turbó szellőzést, teljeskörű UV-védelmet, pára elleni bevonatot kapunk. A fényáteresztése nagyon magas, a lencséje pedig egyrétegű.

 

Alpina Vario Ruby S

 

Az Alpina Opticvisiont szemüvegeseknek készítették, mégsem hatalmas vagy formátlan. Azzal is segítik az optikai lencsét viselőket, hogy a pánt összekapcsolható, nem kell ráhúzni a fejünkre. A Doubleflex kétrétegű lencse védekezik a pára ellen, jól szellőzik, nem engedi át a káros UV-sugarakat, erős kontrasztokat biztosít, és S1-es fényáteresztő képességgel rendelkezik, tehát átemgedi magán a fény nagy részét.

 

Most már tudunk válogatni a síszemüvegek közül, viszont ha vettünk egyet, semmiképp se hagyjuk otthon bukóvásárláskor.

De mit érdemes kérdezni az eladótól, ha elhatároztuk, hogy beruházunk a sisakra?

Az első kritérium, hogy ún. in-mold technológiával készült-e a sisak. Ha igen, az azt jelenti, hogy a külső kemény műanyag héjhoz közvetlenül hozzáolvasztották a belső habot. Ezek könnyebb, de kevésbé ütésálló és tartós bukók.

Ha nem így készült, akkor fröccsöntött fejvédőkről beszélünk, ahol a hab közvetlenül egy magas ütésállóságú műanyag héjhoz kapcsolódik, és ez csatlakozik a külső réteghez. Ezek nehezebb, de tartósabb, biztonságosabb darabok.

Ha még nem hordtunk el 2-3 bukót, akkor inkább caplassunk be a boltba, és próbálgassunk. A lényeg az, hogy ne szorítson, de ne is lötyögjön a fejünkön, a síszemüveg és a sisak széle között ne legyen rés, de ne is tolja lefele a szemüveget. A szemöldök felett maximum 2,5 centivel üljön a bukó széle, hogy megfelelően takarja a homlokot is. Azt is ellenőrizzük, hogy nincs-e rés a széle és a fejünk között. Ha van, válasszunk másikat.

 

Nézzük meg, mi gondoskodik a szellőzésről. Inkább olyan terméket válasszunk, amely a fejünkön tartva is tud ventillálni.

Sok bukó megengedi a zenehallgatást, ha ez fontos számunkra, ellenőrizzük, hogy a fülhallgatók vajon be vannak-e építve.

Egyes fejvédőkhöz kivehető bélés és fülpárna is tartozik, ezek azért szerencsések, mert ki lehet őket mosni egy melegebb nap után.

Nézzük meg a használati utasításban azt is, milyen síszemüvegeket lehet hozzá viselni.

Fontos tudni, hogy az ilyen jelllegű termékeket biztonsági minősítéssel bocsátják forgalomba. Ez lehet ASTM-féle tanúsítvány, ami az amerikai sztenderdeknek felel meg, illetve lehet CE EN is, ami inkább Európában használatos.

Hogy melyik a felsőbbrendű, azt nem igazán lehet eldönteni, mivel nem fedik egymást tökéletesen. A korábbi legszigorúbb minősítési rendszernek, a SNELL-nek nem szerettek megfelelni a gyártók, ezért az ma már nem is jelent különösebb tényezőt a piacon.

Az is lényeges, hogy ha egy sisakot komoly behatás ér, mondjuk durván lefejelnek vele egy fát, akkor le kell cserélni, mivel sérül a hab szerkezete, és attól fogva nem véd megfelelően.

A választék bőséges, itt csak néhányat mutatunk be azok közül, amiket beszerezhetünk.

 

RED Avid síbukó: könnyedén bekattintható fülpárnák, egy kézzel kapcsolható szellőzés, szuperkönnyű, in-molded technológiával készült polikarbonát héj, és a zenéért REDphones™ Audio kellékekkel kompatibilitás.

A RED HI-FI olyan szuper gyapjúval bélelt Air Bandekkel rendelkezik, amelyek egy gombnyomásra felfújódnak vagy leeresztenek, hogy a sisak tökéletesen illeszkedjen a fejünkre. Ezek függetlenek a szintén egy mozdulattal le- vagy felcsatolható fülpárnáktól. Egybeöntött ploikarbonát héj, REDphones Audio kompatibilitás jellemzi, és megkapta az ASTM 2040 és CE 1077B biztonsági minősítést.

 

RED HI-FI

 

A RED Force fejvédője állítható szellőztetést kapott, természetesen jár hozzá Air Band rendszer, mobil fülpárnák, és minden egyéb is, ami a Hi-Fi-nél előkerült. Drágább, picit okosabb bukó, ami még jobban alkalmazkodik a síszemüveg szellőzéséhez is.

A Head Stivot Air női változata tudja mindazt, amire szükségünk van. Állítható szellőzés, állítható, puha fülvédők, fejlett héjtechnológia jellemzi.

A freestyle kedvelőinek találták ki a Head Rebel Audio bukósisakját. Könnyű, tökéletesen illeszkedik a fejformánkhoz, és minden szituációban a legjobb védelmet nyújtja. Ennek ellenére sem érdemes kipróbálni benne, hogy ki tudjuk-e dönteni a sífelvonó oszlopait, hátha sikerül.

 

Head Stivot Air

 

Ez a modell beépített fülhallgatóval is rendelkezik.

Az ifjúsági Stivot (Stivet Youth) kiemelkedő minőségű anyagokkal dolgozott. Az új Respiro hab biztosítja az optimálisan ventillált mikroklímát és a megnövelt komfortérzést viselés közben.

A német Uvex 2 Funride Lady in-mold technológiával készült, kivehető bélésű, jól szellőző, általános használatú sisak. Méretezése teljesen egyénre szabható, extrém állíthatóság jellemzi. Az Uvex síbukók mind megfelelnek az amerikai és az európai biztonsági szabványnak egyaránt.

Az Uvex Sioux antiallergén bélése is eltávolítható, akárcsak a fülpárnái. Beépített lezárható szellőzése van, egyesíti magában a hardshell és az inmould technológiát, amely így nagyobb biztonságot, viszont tökéletes ventillációt biztosít, a légcsatornák ugyanis a belső EPS habba vannak bevezetve. Egy kézzel ki lehet lazítani a fejünkön, természetesen van beépített síszemüvegtartó pántja, és extrém állíthatóságot biztosít mindenkinek a saját fejformájához.

 

Uvex Sioux

 

Az Alpina Scara modellje egy igaz csajos bukó, de technikailag is tudja azt, amire szükség van. Szuperkönnyű, in-mold módszerrel készült, és kiválóan szellőzik. Eltávolítható fülvédővel és beépített halláskönnyítő rendszerrel szerelték föl.

Az Alpina Lips 2.0 a minimál stílust képviseli, és pontosan úgy néz ki, mint egy rohambili, ez bizonyítja, hogy a technológiája nagy múlttal rendelkezik. A fülrész eltávolítható, a szellőzését pedig lehet állítani. Természetesen van rajta pánt a síszemüvegnek.

 

Alpina Scara

 

Az Alpina Carat Flesh egy nagyon menő bukó azoknak, akik még viszonylag közelről nézik a havat. Választható szellemautós, kalózos vagy hercegnős változat belőle. Mondjuk elfogulatlanul kijelenthetjük, hogy a szellemautós magasan veri a többit.

In-mold technológiával készült, könnyű sisak rugalmas fülrésszel, és halláskönnyítő rendszerrel. Jól szellőzik, könnyen kikapcsolható, és egyszerű állítani az illeszkedését.

Olvass többet a témáról: head, Alpina, Uvex, Anon, Red

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.