Snowbike – sielj ülve! Hír

outdoor-online.hu
2007/11/21
Manapság egyre furcsább sporteszközök jelennek meg a havon is; csúsznak már traktorgumival, kite-tal, rafthajóval, airboarddal. Miért éppen a bringások maradtak volna ki a buliból?
Hirdetés

A közhiedelemmel ellentétben azonban a hóbringa nem újkeletű sport , gyökerei ugyanis egészen az 1850-es évekig nyúlnak vissza, amikor még téli közlekedőeszközként üzemeltek.     

Történelem  

Ez az osztrák találmány érdekes és változatos történelmet mondhat magáénak. Az első típusok között voltak különleges alkotások, melyek fából vagy fémből készültek. Volt sílécre szerelt rendes bicikliváz, és még olyan is akadt, aminek rakétameghajtása  volt. Az 1850-es évektől egészen napjainkig a hóbringa komoly változáson ment keresztül. A korai hócikli még nehezen kezelhető, körülményesen kanyarodó, instabil és nehéz volt.  

 



 

A járgány igazi sporteszközzé akkor nőtte ki magát , miután Engelbert Brenter , egy Salzburgi műszaki mérnök 1949-ben szabadalmaztatta az első tömegeknek szánt hóbicikli prototípusát. Eredetileg „ ülősí ”-nek hívták, aztán a „ síbob ” nevet kapta. A „ síbob ” robbanásszerű népszerűségnek kezdett örvendeni a Beatles „Help” című klippje után, amelyben a srácok ezzel az eszközzel csúszkáltak le a havas lejtőn.

A nagyszabású ötlet aztán Engelbert leszármazottai életében is nagy szerephez jutott: a fia, Erich 1964-ben egy ülősí-bajnokságon 166 km/h-s sebességgel világrekordot állított fel , az unokája, Bernd Brenter pedig most egy átdolgozott, de lényegében ugyanazon az ötleten alapuló modellel rukkolt elő, hogy meghódítsa vele a piacot.

A mai hóbringa

A Brenter család 55 éve tartó kitartó munkájának és három generációjuk töretlen lelkesedésének köszönhetően ez a márka lett a hóbiciklik (hóciklik, síbobok –ahogy tetszik) legje. A legkönnyebb tömegű, legkönnyebben irányítható, legprofibb (első és hátsó felfüggesztéssel rendelkezik!) és a legtöbbet eladott márka is. Az sem mellékes, hogy Brenter Snowbikes Tm az egyetlen összecsukható modell, amitől szállításuk is egyszerűvé válik. 

 



 

Mivel a hóbringa csúszik és nem gurul, a bringás lába nem a pedálon van, hanem a földön csúszik a bicaj mellett, így a hóbringás felszereléséhez hozzátartozik két rövid léc, amelyet a talpára szerel. Arra, hogy a láb a talajon maradjon leginkább a kanyarodásnál van szükség, így ugyanis viszonylag nagy sebességnél is biztonságosan vehető be a kanyar. A furcsa szerkezetet bedőléssel és kormányzással lehet irányítani. A mai hóbringa felveszi a versenyt a sível és snowboarddal , ugyanis mély porhóban és pályán is nagyszerűen kezelhető, stabil, emellett igen nagy sebesség elérésére is képes. Brenter hóbringán eddig mért leggyorsabb idő 166 km/h volt, de a mai speed snowbike-osok már a 200 km/h-s sebességet is elérhetik!

 A hóbicikli növekvő népszerűsége által a sport is egyre jobban fejlődik. Európában már számos elismert, nemzetközi eseményt rendeznek, többek között világkupát is. Észak-Amerikában is szaporodnak a versenyek és több nemzetközi sportszervezet is azon munkálkodik, hogy a hóbiciklizést felvegyék az olimpiai sportágak közé.

 



 

3 - 103 éveseknek

A hócikli népszerűségének oka nem kérdés: kényelmes testhelyzetben lehet ostromolni a meredek pályákat, mindemellett ez a sport nem terheli meg a térdet és hátat, és roppant könnyen elsajátítható (a kipróbálói állítása szerint már egy félnapos gyakorlás után kiválóan le tudsz száguldani a pályán). A hóbringa ideális időtöltés csoportoknak és családoknak. Magas szintű tudás nem szükséges a műveléséhez és remek móka egy ilyennel száguldozni a havas lejtőkön. 3-73 éves korig bárki bátran űzheti ezt a sportot.

Hóbringázás a’lá Freestyle

Ha létrejön egy sporteszköz, amivel lehet haladni, egyre spécibb lesz, hogy minél gyorsabb haladásra legyen képes. Majd, mintegy az evolúció harmadik fázisaként elkészül az eszköznek az a változata, amivel már lehet ugrani, trükköket bemutatni. Így megy ez. És így történt a hóbringával is. Íme az SMX, egy hóbringa, amivel beadhatók a BMX-ből, FMX-ből (Freestyle Motocross) ismert trükkök.

North Legion SMX  

Az SMX-et a North Legion cég konstruktőrei álmodták meg és a világon kizárólag ők gyártanak sorozatban ilyen gépet. A mérnökök egy listányi feltételt fogalmaztak meg, minek kell eleget tennie az új sporteszköznek, hogy a snowboardhoz, a surfhöz, vagy a gördeszkához hasonló karriert futhasson be. Ezek a következők voltak:

Karving fordulók – Össztelós váz

A szerkezet veleje a párhuzamos felfüggesztésű aktív váz, amely tökéletesen kivitelezett karving fordulókat engedélyez, akár állunk a gépen, akár ülünk. A három rozsdamentes acél éllel ellátott sítalppal az SMX kivételes fordulóképességgel rendelkezik mind kezelt pályán, mind offroad – mélyhavas – vagy backcountry „üzemmódban”. Plussz adalék, hogy félcsőben is otthon érzi magát.

Akrobatika és trükkök

Az össztelós felépítés és a 3 stabil talp igazi mokány gépet eredményezett, amit egyaránt strapálhatunk félcsőben vagy a big jump – hatalmas méretű kidobók – rámpákon. A vázzal együtt mozgó lábtartók nagyszerűen kontrollálhatókká teszik a levegőben történő trükkök kivitelezését, és a beérkezés kritikus pillanatait is. Másik újszerű fejlesztés a vészmegállító mely szintén a BMX-ből és az FMX-ből (Freestyle Motocross) átvett trükkök „beadhatóságát” segíti. A sítalpak mindkét vége felhajlított, csakúgy, mint a freestyle síléceké, így az SMX hátrafelé is csúszik, illetve trükkök beérkezése ún. fakie (hátrafelé) állásban is kivitelezhető.

Biztonságos és könnyű szállíthatóság a felvonókon

A tervezők szerint ezzel a géppel lényegesen könnyebb és biztonságosabb a felvonózás, mint bármely más hóbringával. A húzós felvonókra kifejlesztettek egy 1 nyomógombbal oldható kötést, amivel a felvonókhoz lehet csatlakoztatni a bringát, és amely vészhelyzet esetén – a rider leesik a bringáról – automatikusan leoldódik a felvonó rúdjáról. Így az ebből adódó baleset megelőzhető.

A bringa tökéletesen fékezhető

A fékezést is megoldották csakúgy, mint a snowboard, vagy az alpesi sílécek esetében. Ha a bringás elveszti a kontrollját a gép felett, és a pályán siklás közben leesne a bringáról az automata – csakúgy, mint a síkötéseknél – lefékezi, majd megállítja az esetleg talpon maradt bringát, így az nem üthet el senkit, nem okozhat balesetet.
Hirdetés