Menü

2013.12.13.     Hozzászólás 0

Lavina felszerelések: airbag hátizsákok

Mire való az airbag hátizsák?


Manapság több cég is foglalkozik airbag hátizsákok gyártásával, sok nem, mert rendkívül borsos az áruk.
De mire is való egy ilyen? Milyen típusok léteznek? Mik a legfontosabb különbségek?

Az első és legfontosabb cél a lavina megakadályozása, elkerülése. Bár az airbag hátizsák nem képes megakadályozni a lavina elindulását, használatával lavina esetén csaknem biztosan elkerülhető a lavinabalesetekben leggyakoribb halálok: az áldozat eltemetődése a hóban. Az airbag hátizsák a passzív áldozatszerep helyett aktív önvédelemre nyújt lehetőséget: segítségével a síelő megakadályozhatja a saját eltemetődését. A statisztikák azt mutatják, hogy a hóban eltemetett áldozatoknak mindössze kb. 50%-a éli túl a balesetet, és a halálos áldozatok 80-90%-a az eltemetődés következményeibe hal bele (Gászner Róbert – Szikla.hu)

Túlélte

 

Forrás: Youtube.com 

 

„Csak akkor lenne csökkenthető a lavinabalesetek halálos áldozatainak száma, ha a halálozás fő okát, nevezetesen az eltemetődést meg tudnánk akadályozni” – hangsúlyozza Michael Grassl, a Német Hegyi- és Sítúravezetők Egyesületének elnöke.

"Nem lenne szabad a véletlenre bízni a hó felszínén maradást. Teljes eltemetődés esetén az idő a legkritikusabb tényező. A légutak szabaddá tétele még a nagyon gyors és professzionális mentés esetén sem lehetséges 15 percnél rövidebb idő alatt. Ez pedig gyakran több, mint ami a túléléshez az áldozat számára rendelkezésre áll”- magyarázza Grassl.

A Svájci Hó- és Lavinakutató Intézet (SLF) statisztikája egyértelmű adatokat szolgáltat: 1991 és 2007 között 151 esetben nyitottak sportolók légzsákot, közülük ketten nem élték túl a balesetet, 149-en sikeresen megmenekültek.

 

A túlélési esélyek tehát akkor a legjobbak, ha az áldozatnak sikerül a lavina felszínén maradni. Az airbag hátizsákkal az áldozat aktívan cselekedhet saját érdekében. A fogantyú meghúzásával másodpercek alatt felfújódik a légzsák, melyek összesen 150-170 liter levegőt tartalmaznak. Ezek jellemzően a hó felszínén tartják a hátizsák viselőjét és sikerrel akadályozzák meg az áldozat eltemetődését a hóban egészen a lavina megállásáig.

Mindenesetre tény, hogy a felszínen maradás elsődleges cél a lavinabaleseteknél. Következésképpen lavinalégzsákkal felszerelt hátizsák mindazok számára megoldást jelent, akik lavina esetén szeretnék esélyüket növelni, hogy aktívan segíthessenek magukon.

Mindemellett alapfelszerelés a társmentéshez nélkülözhetetlen keresőkészülék (Pieps), lapát és szonda.

 

A filozófia, melyre a légzsákrendszer épül, igen egyszerű: Aki felül marad, túléli!
Ám az egész mögött rejlő elmélet már jóval bonyolultabb, bár egyetlen zseniális ötletből származik: kifejleszteni egy olyan terméket, mely lavinabaleset esetén megakadályozza az áldozat eltemetődését.

Egy hátizsákba integrált rendszerrel sikerült megoldania a problémát. Döntő szerephez jut a súly és a térfogat aránya, mivel az emberi test jóval nehezebb a hónál. Az emberi test fajsúlya 1030 gramm/liter, míg a száraz lavinahóé mindössze 400 gramm/liter. Ez a különbség az oka, hogy a lavina által elsodort áldozat hamarosan a hó alá kerül, és a lavina megállásakor eltemetve marad a hó alatt.

Csakis a síelő össztérfogatának 2,5-szörösére növelésével kerülhető el, hogy a hó eltemesse. Felszereléssel együtt 100 kg testsúllyal számolva így a térfogatnak mintegy 150 literrel való megnövelése szükséges, hogy a hóéval összehasonlítható fajsúlyt kapjunk. A légzsákkal szerelt hátizsák kioldásakor pontosan ez valósul meg.

  

Vele, vagy nélküle

Forrás: ABS

 

Lavinabaleset esetén a légzsák megakadályozza az eltemetődést, ill. csökkenti annak mélységét.
Ehhez az „inverz szegregáció” elvét alkalmazzuk. Ha a tömegek mozgásban vannak, a nagyobb részecskék a felszínen maradnak, és a kisebbek kerülnek mélyebbre. A mozgás csökkenésével ez a jelenség is csökken.
A felfújt légzsák arra szolgál, hogy viselője a lavina „nagyobb részecskéi” közé tartozzon. Az airbag hátizsákot viselő személy a lavina megállásáig a felszínen marad. Ezzel a mentés lényegesen leegyszerűsödik.

A felfújt légzsák/ok átlag 150 liter térfogatúak. Igen kopásálló, a levegőt át nem eresztő, az autók légzsákjaihoz hasonló anyagból készülnek. A légzsák a felfújódáshoz szükséges levegő kb. egyharmadát egy palackból nyeri. A maradék levegő szelepeken keresztül, a külső légnyomás segítségével gyors, de szabályozott módon áramlik be a légzsákokba. A szükséges levegőmennyiség mintegy kétharmada jut be ily módon. Csakis így lehetséges a lehető legkevesebb – kb. 75 gramm - töltőanyaggal és egy könnyű, viszonylag kis méretű palackkal megfelelő térfogatú légzsákot feltölteni.

A légzsákok aktiválásához a síelőnek meg kell húznia a kioldófogantyút. Ekkor a légzsák(-ok) másodpercek nyílnak ki. Hosszú évekig a lavinamentő zsákok nagy hátránya az ezekben felhasznált nagynyomású palackok beszerzése és újratöltése volt. A rendszerek beszerzési ára is magas volt, az is maradt ugyan, de a kioldott légzsákok palackjait csak a gyártó tudta cserélni, tölteni.

Ennek oka az egyszer használatos, gázpalackszerű megoldás volt - kioldó szerkezet egy tű segítségével szúrta ki a palack fém lezáró billentyűjét. A rendszer még mindig azonos az ABS cég által gyártott palackoknál, amik több hátizsákgyártó cég termékeiben is megtalálhatók.

Az újratölthető palackok új lehetőségeket nyitottak a lavinamentő hátizsákok piacán. A palackokat búvárboltokban vagy paintball felszerelésekkel foglalkozó cégeknél lehet tölteni egy speciális csatlakozó segítségével. A palack kioldása szeleppel történik, aminek valamennyi tömítőgyűrűjét újratöltés előtt ki kell cserélni, hogy a közel 200 atmoszféra nyomást meg tudják tartani.

 

Airbag rendszerek
Alapvetően négy cég foglalkozik airbag rendszerekkel, saját hátizsákjukon kívül több neves outdoor cégnek is integrálnak airbag rendszert a hátizsákjaiba. Évről-évre könnyítenek a gyártók a hátizsákokon, már van kábel nélküli vezérlés, integrálják már a rendszereket mellényekbe is

 

Airbag rendszerek

 

BCA – Backcountry Access (USA)
Amerikában az egyik legismertebb cég a BCA , „csak” saját rendszerrel dolgozik, más cégnek nem integrálható az airbag. Sűrített levegős a palackja (újratölthető /búvárbolt-paintball szaküzlet), többféle adapter is árulnak a töltéshez, érdemes nem az Észak-Amerikai adapter megvásárolni. Különböző méretű hátizsákjai vannak: 22-32 literes ( a 32 literesnek az összsúlya 2903 g) a fejet csak a hátulról érkező ütéstől védi. Van lábhevedere. Jelenleg három modell van a kínálatban.
backcountryaccess.com

 

ABS – Avalanche Airbag System (GER)
A legismertebb cég a Európában, 25 éve foglalkoznak ezzel a témával, több neves outdoor cég is partnere. Van saját hátizsákja is, de a rendszert jelenleg a The North Face, Salewa, Bergans, Haglöfs, Ortovox, POC, Millet (jelenleg nincs kínálatban) használja komplett hátizsákként. De ZIPP-ON partnerként a Dakine, Evoc, Dynastar, Rossignole és az Arva cégeknek van integrálható zsákjuk. Az integrálást úgy kell elképzelni, hogy van egy adott (ABS) rendszer és ehhez hozzá lehet cipzárazni a fenti cégek, kifejezetten ide passzoló zsákját. Az Ortovoxal kapcsolatban meg kell említeni a saját fejlesztésüket, miszerint a hátizsákba pár mozdulattal, három perc alatt, öt különböző modelljükbe lehet integrálni az ABS rendszert. Ennek a M.A.S.S. gyönyörű nevet adták, ami „MODULAR AIRBAG SAFETY SYSTEM” rövidítése.

Az ABS palackjai nem újratölthetőek (ellenben van karbon kivitelben is), hanem egyszer használatú, nagy nyomású folyékony nitrogén patronokkal működnek.

Van lábhevedere és wireless kioldója (egyszerre több légzsákot is aktiválhat). Egyenként 85 literes a légzsák, mely két oldalra nyílik ki, a fejet nem védi. Továbbá a két szárny légzsák jobb kilátást enged, mint mondjuk a Snowpulse.
abs-airbag.de

 

 

SNOWPULSE - Avalanche Airbag System (CH)
A cég már a Mammut tulajdonában van, így a felvásárlást követően rengeteg variációban kínál hátizsákot a cég. A hagyományos rendszerük követi a Snowpulse által megálmodott légzsákformát, ami nagyon hasonlít egy mentőmellényhez és összesen 150 literes. Ránézésre a BCA és az ABS légzsákok vannak kombinálva, ez védi körben a fejet is, ami kiemelt fontosságú, hiszen a kövek elég nagy árt képesek tenni. Gyártanak úgynevezett R.A.S. (Removable Airbag System) kivitelű airbag rendszert ami eltávolítható a hátizsákból, így pl. nyáron külön is használható a zsák. Ilyen rendszert használ a Scott, Jones, Oakley, Ferrino és a Mammut. Nyilvánvalóan specifikus hátizsák kell.

A palackokból van újratölthető (2 típusú van dry air or nitrogen), és „eldobható. Európába leginkább a nitrogénnel töltött kapható. Hagyományos alu és karbon kivitel is van.
snowpulse.com

 

MYSTERY RANCH - Avalanche Airbag System (USA)
A cég szerteágazóan foglalkozik hátizsákok gyártásával, katonák, vadászok és tűzoltók számára is fejleszt. Black Jack néven egy airbag modellt kínál, a légzsák rendszert a WARY Airbag System is (a cégnek létezik egy mellény változata, nagyon érdekes) szállítja, a palack újratölthető, a légzsák csak a hátulról jövő ütéstől véd. Egy légzsákos rendszer, ami 150 literes. Nincs lábhevedere.
mysteryranch.com

 

WARY – Airbag System (USA)
A WARY Airbag System gyártja a légzsákrendszert a Mystery Ranch cégnek. A Nebulus/Wary cég évek óta foglalkozik életmentő csónakok fejlesztésével és gyártásával. Különlegességük, hogy kétféle hátizsák modell mellett, van a kínálatukban mellény modell is.
Azon kívül, hogy természetesen rendelkezik légzsák rendszerrel a mellénybe (előre-hátulra) elhelyezhető ásó, lavinaszonda, rádió. A palack újratölthető, a légzsák csak a hátulról jövő ütéstől véd. Egy légzsákos rendszer, ami 150 literes. Nincs lábhevedere.
thewary.com

 

Nem szabad elfelejteni, hogy a fenti rendszerek egyike se sem véd meg a hülyeségtől, mindenek előtt egy tanfolyam elvégzése erősen ajánlott.

 

Érdekes...
BLACK DIAMOND – Jetforce Avalanche Airbag
Akit érdekeltek az eddig írtak és nem hallottak még a Black Diamond névről, sürgős bepótolni valójuk van.

2013 szeptemberében megjelent egy cikk a Popular Science magazinban, miszerint a Black Diamond outdoor felszerelést gyártó cég is beszáll az airbag zsákok piacára. Aztán októberben, Coloradoban be is mutatták az első, JETFORCE névre hallgató airbag zsákjukat (Európában HALO 28 néven fog futni). A BD-ről régóta tudni, hogy szeret különlegességekkel előrukkolni, most sem történt ez másként. Nem „patronos” rendszerben gondolkoztak, hanem egy akkumulátorról működő „ventilátor” rendszerben.

A ventilátor kés kb. 6 centiméter széles és 60.000 fordulat/perc-en pörög, ami egy 200 literes légzsákot fúj fel. A rendszert egy lithium akkumulátor táplálja, aminek a felépítése nem sokban különbözik a laptop akkumulátoroktól, ennek megfelelően a töltés sem okoz túl nagy gondot. Az akku és az elektronika a kábeleivel szerves részét képezi a hátizsáknak. Természetesen az akksik élettartama a hőmérséklet csökkenésével szintén csökken Az akku és az elektronika közös borítást kapott, ez a megoldás valószínűsíthetően lehetővé teszi a kisebb és könnyebb akkuk használatát, jelentős súlycsökkentés mellett. Kulcsfontosságú, hogy BD olyan akkumulátorral dolgozik, melyek (állításuk szerint) akár 6 felfújásra is alkalmasak szobahőmérsékleten, és megbízhatóan legalább EGYre extrém hidegben is. A BD és PIEPS egyesülésével, PIEPS rendelkezésre bocsátotta a korszerű technológiáját, hogy megvalósítson minden, amit csak akartunk (ventillátorvezérlés, visszajelző lámpák..stb).

A légzsákok 3,5 másodperc alatt érik el a teljes terjedelmüket, ezek után még biztonsági „ráfújásokat” végez az elektronika. A légzsák kioldó fogantyú különbözik a hagyományos „T” fogantyútól, ráadásul több, visszajelző LED kapott rajta helyet, (ki-be kapcsolás, a rendszer éles), tehát folyamatos visszajelzést kapunk a rendszer jelenlegi állapotáról.

A BD Jetforce hátizsákja a fejlesztett rendszer miatt lényeges könnyebb, mint a hasonló tárfogatú társaié (ABS, BCA, SNOWPULSE), sok kérdés felmerült külföldi fórumokon az akkumulátoros rendszerről, de tény, hogy egyszerűbb feltölteni egy akksit, mint megvásárolni vagy töltetni egy palackot.

A történet pikantériája, hogy az Arcteryx 2012 márciusában beadott egy szabadalmat, ami kísértetiesen hasonlít a BD rendszeréhez. Idáig sem szerette egymást a két cég, de a háború megkezdődött.
Ja, és a POC-is ezt a rendszert használja 2014-től :)

 

Forrás: szikla.hu, mountex.hu, backcountryaccess.com, abs-airbag.de, snowpulse.com, mamut.ch, mysteryranch.com, thewary.com, wildsnow.com, skiingthebackcountry.com, outdoorgeralab.com

Olvass többet a témáról: hátizsák, lavina

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.