Menü

2008.01.03.     Hozzászólás 0

Kezdő snowboardos

Számos sportot kipróbáltam már, de negyedszázadnyi időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a népszerű sízés/snowboardozást is kipipálhassam. Mivel nemsokára snowboardra pattanok, utánanéztem mit kell tudnia egy kezdőnek.

Hosszú dilemmát követően a snowboardozást választottam a síeléssel szemben, de senki ne kérdezze miért. Mert csak. Mert úgy érzem jobban illik hozzám.

Elindultam hát, hogy beszerezzem életem első deszkáját, ami - hála az eladó szakértelmének - végtelenül egyszerű volt. Éppen ezért érdemes olyan helyre menni érdeklődni, ahol valóban értenek is a sporthoz. Tudják kinek milyen méret, milyen típus a megfelelő, be is állítják a kötéseket a megfelelő szögbe (a kötések szöge sítudástól, terepviszonyoktól és saját ergonómiánktól függően a későbbiekben is változtatható). Egyetlen kérdést tesznek csak fel, amire érdemes felkészülnünk: Regular, vagy Goofy vagyok-e!?

Nekem úgy tették fel a kérdést, hogy melyik lábammal rúgom el a labdát, de miután kiderült, hogy két-bal-lábbal, máshogy közelítettük meg a kérdést. Legegyszerűbben úgy lehet eldönteni, ha egy csúszós talajon (mondjuk jégen) nekiszaladunk és csúszni kezdünk. Amelyik lábunkat ösztönösen előre tesszük, a deszkán is az kell előre kerüljön. Ha a bal lábunk van elől, akkor Regular, ha a jobb, akkor Goofy típusú boardosok vagyunk. A különös szóhasználat egyébként onnan ered, hogy Walt Disney véletlenül éppen jobb lábbal előre rajzolta rá Goofy kutyát egy szörfdeszkára.

Amúgy ha profi lennék - egyelőre távolinak tűnik - már nem lenne ennyire egyszerű a felszerelés-választás, mert attól függően érdemes választani, hogy mit is szeretnénk művelni a havon. Más és más deszkát, cipőt, vagy kötést vesznek azok, akik ugrálni szeretnek, akik száguldani, vagy akik pályán kívüli vad terepen nyomulnak. Mivel én még egyelőre nem tudom ezt eldönteni, nem kell foglalkoznom a részletekkel.

Alapvető felszerelés: snowboard-deszka kötéssel, snowboard-cipő, sí- illetve snowboard-nadrág, kabát, kesztyű, védősisak, szemüveg. A ruházatnál a sí és a snowboard között a stíluson kívül (a snowboardosok vagányabban szeretnek kinézni) az eséseket tompító "párnák" elhelyezése is különbözik, lévén ha esünk, más-más testrészünkkel esünk a két sportágban. Tovább azt is megtudtam, hogy a snowboard-ruhák jobban bírják a strapát, mivel a deszkások sokat térdelnek, ülnek, és a deszkacipelés is jobban megviseli a kelmét.

Böngészés során találtam néhány gyakorlatot, ami segít rárezni a technikákra, ezeket most közkinccsé is teszem.

Rollerezés
Csatoljuk be az elől lévő lábunkat és a hátsó, szabadon maradt lábunkkal toljuk magunkat előre. Ellökés után a testsúly az első lábon legyen, miközben a hátsóval egyensúlyozunk a levegőben, vagy lépjünk a két kötés közé.

A további gyakorlatokat becsatolt állapotban kell végezni.

Minél mélyebbre helyezzük a súlypontunkat, annál stabilabbak leszünk, az egyensúlyozáshoz a kezünket is használjuk. Egyenként terheljük a lábainkat, miközben a másikat felfelé feszítjük. Ezt mindkét lábunkra felváltva végezzük.

Játszadozzunk a két élre állítással. Lábbujhegyen az egyik élre, majd sarokkal a másik élre. Egy-két másodpercig tartsuk meg a végpontoknál.

A súlypontemelést és süllyedést térdrogyasztással, lehetőség szerint egyenes derékkal végezzük. Süllyedjünk le annyira, hogy kezünkkel megértinhessük a talajt, majd emelkedjünk vissza.

Rollozás sarokélen
Enyhe lejtön végezhető gyakorlat. A völgy felé nézve álljunk, de a desza legyen a lejtőre merőleges.

Számtalan különböző gyakorlat van még ezeken kívül, de hogy melyik a legjobb azt majd az első személyes havasi élmények után biztosabban fogom tudni.

 
Mozgásvilág.hu

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.