Menü

2011.12.13.     Hozzászólás 3

Mozgásvilág.hu, Bozsik sífutóiskola

Bemutatkozik: a sífutás!

5000 éves múltra kevés sport tekinthet vissza, a sífutás azonban igen!


Hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend a sífutás. Egyre több kerékpáros és triatlonos teszi le havas időben a kétkerekűjét és „nyergel” át két keskeny lécre, hogy kipróbáljon valami egészen újszerű mozgást. A sífutás remek kiegészítése a ciklikus nyári sportágaknak (kerékpár, futás, stb.), de ez természetesen visszafelé is igaz: a sífutás kiegészítő sportjai a kerékpározás és futás.

A jövőben olyan cikksorozatot indítunk, mely e sporttal foglalkozik. Utánajárunk a sportág eredetének, technikáinak, oktatásának és persze, amint leesik a hó, igyekszünk megtudni, hol lehet alkalmas terepet találni a sífutás gyakorlásához. Ebben a projektben a Bozsik sífutóiskola lesz majd segítségünkre.

 

82048-Zonna.jpg

 

Először is azonban nézzük meg: mi is az a sífutás?
A sífutás Európa északi részéről származik. Ennél fogva nem az alpesi sísportok közé, hanem az északiak közé tartozik. Mint általában minden versenysportnak, korábban nem a sportteljesítmény volt a cél a sível, hanem a havon történő fennmaradás és előrejutás.  Kezdetben a mozgás két léccel történő járásra épült, melyhez szép fokozatosan csatlakozott két bot is, ezzel jobb egyensúlyi és haladási feltételek alakultak ki. Az első komplett sífutó felszerelést a huszadik században találták, Svédországban, és i.e. 3. évezredből származónak határozták meg.

A kezdetek után nagy áttörést hozott az elérhető sebességben, hogy megtanulták a síléceket előrecsúsztatni. Így minden lépésnél a csúszósín egy lábon álltak, míg a másik lábukat hátul felemelték, ezzel még nagyobb lendülettel csúszhattak a következő lépésnél. Ehhez már nem volt elég csupán gyalogolni a sílécekkel, hanem szökdelésszerűen, egy lábon egyensúlyozva futni kellett. Ez a mozgás képezi a klasszikus, más néven diagonál stílus alapjait.

 

82048-diagonal1.jpg

 

Sífutás, vagy maradjunk inkább a sígyaloglásnál, eleinte vadászati és életben maradási célokat szolgált, de a sarkvidékek meghódítói is ezt a módszert is használták az előrejutáshoz. Hadászati felhasználása is hamar megjelent, és a síző egységek is szerepet kaptak a hadseregekben.

A sport célú felhasználás a 18. századtól ismert, és a 19. században terjedt el Észak-Európában. Magyarországon a századforduló után már ismerték és űzték a sportágat, és elmondhatjuk, hogy a Nemzetközi Síszövetség megalapításánál Magyarország ott volt az alapító országok között. A sífutás 1924-ben szerepelt először az olimpián Chamonix-ban, ahol két versenyszám, a férfiak 18 és 50 km-es futása szerepelt a programban. Szinte említeni sem kellene, hogy norvég siker született mindkettőben.

 

82048-llhotline2.jpg

 

A sífutás nem csak az egyik legrégebbi, de az egyik legegészségesebb sport is egyben. Ezt az állítást Kenneth H. Cooper amerikai orvos is alátámasztja, akinek köszönhetjük az aerobic elméleti hátterét.

A sífutás élettani előnyei:
•    valamennyi izomcsoportot megmozgatja,
•    erősíti a vérkeringési- és légzőrendszert,
•    a szabadban végzett mozgás erősíti az immunrendszert, főleg télen van ennek jelentősége!
•    fejleszti a mozgáskoordinációt,
•    jó hatással van az általános közérzetre,
•    egyedül és csoportban is élvezhető,
•    ezt a sportágat kortól és nemtől függetlenül bárki elkezdheti.

A sífutás további előnye, hogy kevésbé veszélyes a lesiklásnál, szakképzett sífutóoktató segítségével már a tanulás alatt is élvezhető.

 

82048-Tauplitz9.jpg

 

A sífutást ajánljuk neked:
•    ha szeretsz télen kimozdulni a meleg szobából,
•    ha a meleg évszakokban rendszeresen sportolsz, de télen is szeretnél jó formában maradni,
•    ha még nem sportoltál, de szeretnéd elkezdeni,
•    és családodnak, mert a sífutás egy olyan sport, amit az egész család együtt élvezhet (a járni tudó gyermektől a nagyszülőkig),
•    ha már tudsz síelni és szeretnél megismerkedni egy más, új élményt nyújtó sízéssel is,
•    ha egészségesebben szeretnél élni,
•    ha olyan indokot is tudsz, amit itt nem soroltunk fel. :)

Kedvet kaptál? Ne habozz irány SÍFUTNI!

Olvass többet a témáról: sífutás

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • Bancus 2011.12.15.   21:31

    Bancus

    Én évek óta csinálom itt szegeden. Bár itt nagyon ritkán van jó hó. Itt errefelé az emberek, ha meglátnak nagyon csodálkoznak, a fiatalok meg néha kinevetnek.

     

    válasz erre...

  • Trailrider 2011.12.15.   10:01

    Trailrider

    Ha van természetes hó mindenképpen. De sajnos az egyre kevesebb, a sífutópályákat pedig itthon nem lehet hóágyúzni, az alpesiekkel ellentétben. Ha itthon nincs hó, mi az északi szomszédokhoz járunk ki, lényegesen több pálya van akár 1000 m-es magasságon.

    válasz erre...

  • fáber 2011.12.14.   12:07

    fáber

    Örülök, hogy Magyarországon is egyre népszerűbb lesz a sífutás. Országunk terepadottságai ennek a sportnak lényegesen jobban kedveznek, mint az alpesinek. Ezért a FÁBER Egyesületünk Sopronban 4. éve üzemeltet egy kb. 20 km hosszú, egyelőre ingyenesen használható sífutó pályarendszert. További részletek: www.sopronnordic.hu

    válasz erre...