Menü

2014.01.10.     Hozzászólás 4

A helyes sí-kanyartechnika

A Magyar Sí Szövetség szövetségi kapitánya megmondja a tutit...


Szerettük volna egy szakértőtől megtudni, milyen a helyes kanyartechnika síelésnél, ezért megkértük a Magyar Sí Szövetség kapitányát, Kovács Barnabást, hogy az alábbi profi síelők kanyartechnikáját elemezze ki nekünk: 

 

Kathrin Zettel

"Az első képen Kathrin Zettel osztrák versenyző nő óriás műlesikló jobb kanyarja látható. Zettel a kanyar közepét közvetlen megelőző pillanatban, az ún. legnagyobb nyomás fázisához ér. Csipője a kanyar közepén, lábai a külső íven, súlypontja a kapu vonalán belül halad. Mindkét síjét terheli (ami a mai modern síelésben alapvető), de a sík által felvert hó azt mutatja, hogy az ívbelső síje erősebben terhelte, ami nem ideális. Ezen a meredekségen az ívkülső és ívbelső sík ideális terhelésének aránya nagyjából 65-35%.

 

Sara Hector

A kék lesiklóban közlekedő svéd Sara Hector bal kanyarja jól elkapott felvétel, testtartása ideális, a csípő és a súlypont az belső íven mozog, a külső sí jól megtámasztva, a felsőtest a lejtő esésvonalában áll, mindkét kar elől, ami a középhelyzet folyamatos fenntartását segíti. Az ívbelső sí is erősen élére állított, de terhelésének aránya megfelelő. Erősebb arányú terhelése esetén a cipő csattjai elcsúsznának a havon, kiemelnék a versenyzőt a támaszpozícióból, megszűnne a hókontaktus, ennek következtében a versenyző elesne.

 

Benni Raich

A Val d'isere-ben 11-es rajtszámmal műlesikló osztrák Benni Raich szlalom kanyarja oktató filmbe illő. Szinte egyformán terheli mindkét síjét, a kanyar közepén, a stanglival való ütközéskor a csípője és a felsőteste a kanyar belső, rövidebb ívén, a stanglin belül halad a lécek alig a stangli mellett. Az ütközés a védett alsó lábszárral történik, a felsőtest egyenesen az esésvonalban áll, dőlése szinte megegyezik az alszár dőlésével, az ívkülső kar természetesen tartott, a botot tartó kézfejet védő műanyag is a stanglin belül hárít.

 

Victor Muffat-Jeandet

A negyedik képen sikló Victor Muffat-Jeandet francia versenyző Val d’isere-i óriáskanyarja látható. A felvétel pillanatában a jól megtámasztott ívkülső sín van a terhelés, a belső kissé elemelkedik a talajtól - jóllehet, ezt a testtartás nem indokolja, sokkal inkább a talaj egyenetlenségének következménye lehet. A felsőtest, a karok tartása ideális, a csípő a rövid íven - ahogy a "nagykönyvben" meg van írva.

Minden szereplő világklasszis alpesi versenyző, mozgásuk, tartásuk alapjaiban hasonló, náluk nehezen lelhető föl látványos technikai hiányosság.

 

Ami mindegyik képen megfogható:

1. A síelő a sí közepét terheli - a lejtőn ezzel a terheléssel siklik a sível együtt lefelé, követve a lejtő dőlésszögét.

2. nem maradhat le róla, mert abban az esetben hátra kerül a súlypont, a síelő elveszti a kontrollt a síje fölött - gyengébbek fenékre ülnek

3. A kanyarban a súlypont és a sílécek két egymásba fonódó nyolcas sorozatát írják le, ahol a hasasabb nyolcasok a síléc nyomvonalát, a "soványabbak" a súlypontét mutatják.

4. A felsőtest és az alszár szinte párhuzamosan dől előre, és ez a tartás a kanyar teljes hosszában jellemző. A kezdetén kissé jobban, a közepén középen, a vége félé kissé hátra kerül a terhelés, de a tartás egészében változatlan. Ehhez komoly testi erőre van szükség, a has, a hát, az oldal izomzat, a combhajlítók és combfeszítők, a mell-, a váll- és a kar izomzata is szinte folyamatosan tónusban van, a németek ezt "Körperspannung"-ként aposztrofálják.

5. A karok minden esetben előre tartva segítik a felsőtest középhelyzetben tartását - ha elhagyjuk hátra a karokat, ezzel együtt jár az un. "rücklage", azaz a hátra kerülés, a kontroll elvesztése, a kanyar indításának késése, rosszabb esetben a hanyatt esés.

6. A sík viszonylag nyugodtan a völgy, azaz az esésvonal irányában egyenesen tartott felsőtest alatt kanyarodnak az íven, a felsőtest (a képeken láthatóan a stanglikkal szinte párhuzamosan) áll, a fej emelt, és a siklás irányába néz - előre.

Ezek az ismérvek az össze felvételen egyöntetűen követhetők. "

 

Ha valami ezek után sem lenne elég tiszta, kérdezd Kovács Barnát itt hozzászólásban és mi továbbítjuk felé!

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • 2015.12.31.   09:17

    Dé

    Nem beszélve arról, hogy ezek a sportolók a fordulás pillanatában elég nagy (100 km/h feletti) sebességgel siklottak, naná, hogy ez teljesen más testtartást és jóval keményebb izommunkát igényel, mint egy átlagos síelgető kanyarja...

    válasz erre...

  • papabear 2015.02.03.   15:29

    papabear

    Szintén. Nem igazán életszerű a topversenyzők kanyartechnikáján keresztül bemutatni a helyes tartást. Nyilván lehetne elemezni Sebastian Vettel vezetési stílusát is, de azt a halandó emberek többsége soha sem fogja megtanuli/tapasztalni. Ha értelmes cikkeket akartok olvasni a fenti témában akkor erre érdemes nézelődni: http://www.skiculture.hu/sitechnika/elezes-sieles-sava-borsa.html

    válasz erre...

  • Pippa 2015.02.03.   14:31

    Pippa

    Egyetertek az elottem szoloval.

    válasz erre...

  • Bobdobalnia 2014.01.17.   17:25

    Bobdobalnia

    Azok között az olvasók között, akik a cikk alapján megtanulnak síelni, vagy csak egy kicsit is továbbfejlődnek, további 4000 db sielésről szóló karaktert sorsolunk ki.

    válasz erre...