Szellemvárosi ereszkedés

Simon Ádám
A Szellemvárosi ereszkedés hossza 22 Km. Az útvonal szintemelkedése 400 m, szintideje 2 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

A térképen végignézve, az útvonal egy kellemes városlátogatásnak indult, odaérve azonban kiderült, hogy szellemvárosba érkeztünk...

Útvonalunk Mátraszentistvánról indul és a jó 400 méterrel lejjebb lévő Szorospatakra vezet. Onnan persze vissza is kell jutni, úgyhogy a visszafelé út lesz az igazi élvezet :) A táv első fele 15-20 perc alatt letudható, visszafelé eltart kb két óráig, de végig kellemes, alacsony edzettségi szint mellett is kibírható.

Kerékpártúra Mátraszentistván és Szorospatak között

Kiindulási pontunk a Kétkerék Vendégház Mátraszentlászlón. A Julianus Barát utca végén a Kossuth utcán balra fordulunk, majd az ABC melletti füldútra térünk jobbra. Az út egy enyhe s-kanyar után kereszteződéshez vezet. Egy kopjafáról ismerhető fel. Balra fordulunk és megkezdjük az ereszkedést.

1,3 km után egy jobbos hajtűkanyarral letérünk egy másik útra. Ha nem tennénk, Ágasvárra jutnánk.

Szellemvárosi ereszkedés-17
Forrás: Mozgásvilág.hu

Közel 3 km kacskaringózás után újabb kereszteződés, ahol balra fordulunk, az aszfaltútra. Előtte még megcsodálhatjuk az érdekes sziklaképződményt.

Tajti-forrás, Béc-kút tűzdeli a következő 4 km-es szakaszt, ami az útvonal hurokformájának zárópontjáig tart (vagyis addig a kereszteződésig, ahol most jobbra megyünk, de a bal oldali ágon jövünk majd vissza).

Szellemvárosi ereszkedés-11
Forrás: Mozgásvilág.hu

Ettől kezdve végig tartunk az úton, mígnem eljutunk Szorospatakra. Először még megvan az illúzió, hogy hamarosan egy pezsgő falucskába értünk, ám ez csak addig tart, amíg észrevesszük, hogy szinte teljesen lakatlan. Az emberek jelenlétét egy-egy lebontásra ítéltnek tűnő ház kéményéből gomolygó füst és a végállomáson várakozó autóbusz jelzi. A legtöbb ház ablaka-ajtaja eltűnt, a fogaddó és gyógyfürdő régóta zárva, az egykori gyártelep csarnokának tetején kecskék nyammognak.

Szellemvárosi ereszkedés-16

2,5 km után a sorházak mellett balra kanyarodunk, ettől kezdve emelkedünk. Eleinte még köves (macskakő, meg valami érdekes aszfalt) úton haladunk, ami idővel elkopik. A panoráma viszont pazar.

8 km tekerés után elérkezünk a hurokforma zárópontjához, ettől kezdve az idefelé tartó útvonalon gurulunk vissza a szállásunkhoz.