Ilona-völgyi eltévedés

Simon Ádám
Tankó József
Simon Ádám, Tankó József
Az Ilona-völgyi eltévedés hossza 70 Km. Az útvonal szintemelkedése 1000 m, szintideje 12 Óra, nehézsége Nehéz. Az útvonal Magyarország területén található.

Merida Mátra-túra

Jött a gondolat, nézzük meg az Ilona-vízesést Parád mellett. Odáig még nem is volt baj, de visszafelé eltévedtünk (ez még az okostelefonok előtti időkben történt - a Szerk.). Természetesen segítünk, hogy nektek a visszaút se legyen problémás.

Ilona-völgyi eltévedés-6
Gombás halastó
Forrás: Mozgásvilág

Útvonalunk Mátraszentistvánról indul, egészen a Parádfürdő alatti Ilona-vízesésig halad, majd onnan némileg módosult útvonalon tartunk vissza. Hosszú és emelkedőkben bővelkedő útvonal. Edzett kerékpárosoknak is egész napos túraút.

Ilona-völgyi eltévedés

Kerékpártúra útvonal

1 - Kiindulási pontunk a Kétkerék Vendégház Mátraszentlászlón. A Julianus Barát utca végén a Kossuth utcán balra fordulunk, majd az ABC melletti füldútra térünk jobbra. Az út egy enyhe s-kanyar után kereszteződéshez vezet. Egy kopjafáról ismerhető fel. Balra fordulunk és megkezdjük az ereszkedést.

2 - 1,3 km után egy jobbos hajtűkanyarral letérünk egy másik útra. Ha nem tennénk, Ágasvárra jutnánk.

3 - Közel 3 km kacskaringózás után újabb kereszteződés, ahol balra fordulunk, az aszfaltútra. Előtte még megcsodálhatjuk az érdekes sziklaképződményt.

4 - Az aszfaltúthoz érve jobbra fordulunk, így eljutunk Mátraalmásra (visszafelé balról fogunk érkezni ehhez a kereszteződéshez).

5 - Érdemes betérni Mátraalmás központjához, majd a Rákóczi úton guruljunk Szuha felé.

6 - A Szuha tábla után rögtön jobbra vesszük a hajtűkanyart, és meg sem állunk a Gombás halastóig.

7 - Parádsasvárra érkezve a Rákóczi - vagy eggyel később, a Kossuth Lajos-úton balra fordulunk és a 24-es útra csatlakozva egészen Parádfürdőig tekerünk.

8 - Parádfürdőnél a patakon átkelve behatolunk Ilona-völgybe, még mindig aszfaltozott úton. Út közben barlangászhatunk, vagy bámészkodhatunk a természetben.

9 - Az Ilona-vízeséshez vezető út egy idő után földessé válik, igazi montis terep patakon átkeléssel.

Ilona-völgyi eltévedés-15
Forrás: Mozgásvilág

10 - A vízeséstől visszafordulunk, egészen a pihenő utáni kereszteződésig, ahol a piros + jelen balra haladunk tovább.

11 - A piros + jelzésű út aszfaltozott, bár egy nagyobb kanyart földúton is levághatunk. Parádóhuta közelében a sárga jelzésú útra térünk rá.

12 - A sárga jelzésű út bringával nehezebb terep, a faluba érve ráadásul egy erős szakadékos lejtőben végződik, ahol jobb kézben fogni a bringát.

13 - Parádóhután kövessük a sárga jelzés.

14 - Kiérve a faluból emelkedős, árkokon áthaladó erdei úton caplatunk, ez keményebb terepnek számít. Nagyjából egy kilmoéter után egy kereszteződéshez érünk. Jobbra-balra egy autók által kitaposott széles út halad, szembe felfelé egy jelöletlennek látszó kisebb gyalogút. Na ez a jelöletlen út a sárga jelzésű, csak valamivel beljebb találunk jelzést.

+1. Ennél a kereszteződésnél balra fordulva egy nagyon izgalmas, patakokon áthaladó utat találunk, ami sajnos egy idő után véget ér (Mi először azt hittük, hogy vezetni fog valahová, de tévedtünk, úgyhogy visszafordultunk). Ha időnk engedi, érdemes erre "eltévedni", megéri az oda-vissza kitérőt.

15 - Tehát egyenesen tovább haladva megyünk a sárga jelzésen. Balra lent a fák mögött látni fogjuk a Köszörűvölgyi víztározót. Kellemes, köves-földes döngölt, enyhén lejtős úton megyünk, mígnem elérjük a 24-es főutat, amin idefelé is jöttünk. Balra fordulunk, visszafelé indulunk.

16 - Szuháig ugyanazon az útvonalon haladunk, amin idefelé jöttünk. Szuha után másfél kilométerre azonban jobbra tartunk (Ha fáradt vagy, akkor ne térj le és menj végig az idefelé útvonalon, mert, ha jobbra tartasz még vár egy kellemes emelkedő).

17 - Döngölt szintút.

18 - A szintút végén balra kanyarodunk az aszfaltos útra, és szépen mászunk felfelé. Kb 4 kilométer után elérjük azt a kereszteződést, ahol utunk elején Mátraalmás felé vettük az irányt. Ezúttal jobbra fordulunk a döngölt útra és megyünk Mátraszentlászló felé, az ide tartó úton visszafelé.